Citroenzuur Of Citroensap

Gestart door paul en pepper theirselves, februari 20, 2006, 21:44:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul en pepper theirselves

Ik heb gelezen dat water met een lagere zuurgraad 'beter' is voor de vogel. Maar ik heb hier in huis alleen citroensap. Maakt dit veel verschil met citroenzuur? en zo niet, hoeveel citroensap mag ik gebruiken per liter water?


groetjes
van Paul
en een snavelkusje
van Pepper

Ingrid

#1
Hoi Paul,

Ik heb even een stukje uit een artikel van pakara.nl geplukt:

CiteerDiverse mogelijkheden
Omdat appelazijn een natuurproduct is, en dus niet altijd een constante zuurgraad heeft (de ene fles kan zuurder zijn dan de andere), is er gezocht naar een vervangend product dat wel een constante kwaliteit kent. Dit is uiteindelijk gevonden in citroenzuur (een chemisch gemaakt poeder en dus geen citroensap!) en zoutzuur.Citroenzuur werkt het gemakkelijkste bij grote groepen dieren zoals de dieren die bij de stichting NOP in het park gehuisvest zijn. Zoutzuur is vloeibaar en dus makkelijker te doseren voor individuele vogels. Zoutzuur gebruik ik vaak in de ziekenboeg van het NOP.
( http://www.pakara.nl/modules/newbbex/viewt...m=1#forumpost39 )

Daar staat, zoals ik het lees, dat citroensap geen constante zuurgraad heeft. Maar misschien kan Parkietenfreak (of iemand anders) je een duidelijker antwoord geven.

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

#2
Ook citroenzuur in oplossing zal niet altijd dezelfde zuurgraad geven, een en ander ligt ook aan de pH (= zuurgraad) van het (kraan)water. (pH=7) dit verschil is echter minimaal.
Ik heb echter ook een stukje geschreven over het aanzuren van drinkwater: dat kun je hier lezen.
Het is vooral handig in de zomer met name voor volierebezitters. (Hogere temperaturen in de zomer veroorzaken snellere bacteriegroei).
Voor huiskamervogels vind ik het aanzuren van drinkwater wat minder interessant, het is immers altijd koeler in huis. ;)
En een klein beetke citroensap in het drinkfonteintje van de vogel kan zeker geen kwaad en het zal de zuurgraad zeker verlagen.. ;)