Hoeveel Eten Parkieten

Gestart door Bart, februari 18, 2006, 19:53:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart

Hallo mensen,

ik heb vandaag een nieuwe grasparkietje gekocht bij een kweker en ben er heel erg blij mee  :D  Ik heb me er al weken op voorbereid, veel gelezen en heel veel info van deze site afgehaald.

De kweker zei begin een paar dagen met wat zaad op de grond te strooien totdat hij zelf het voerbakje aan de kooi vindt. Dit heb ik dus ook gedaan.

Ik wil elke dag vers zaad geven, hoeveel zaad moet ik elke dag in het bakje doen ?

Alvast mijn dank.

Chantalleke

Hoi Bart,

Wanneer je XtraVital hebt kun je 1,5 schepje in het bakje doen. Wanneer je parkietje dat snel opheeft mag hij best nog een klein schepje. In het begin strooi je dus het beste naast het voer in het bakje ook een schepje op de bodem van de kooi.

Heb je geen Xtravital, dan moet je dus nog eivoer door de zaadjes mengen!

Heel veel plezier met je vogelvriendje
Chantal

Bart

CiteerHoi Bart,

Wanneer je XtraVital hebt kun je 1,5 schepje in het bakje doen. Wanneer je parkietje dat snel opheeft mag hij best nog een klein schepje. In het begin strooi je dus het beste naast het voer in het bakje ook een schepje op de bodem van de kooi.

Heb je geen Xtravital, dan moet je dus nog eivoer door de zaadjes mengen!

Heel veel plezier met je vogelvriendje
Chantal
[snapback]21702[/snapback]

Hoi Chantalleke,

ik heb nu geen Xtravital, de kweker zei dat ik hem gewoon zaad kon geven (hij is van 12 januarni).
Maar zoals ik het hier lees, kan ik maandag beter wel Xtravital gaan kopen !

Dankjewel !

Chantalleke

Inderdaad :D  Een beter zaadmengsel als XtraVital kun je niet vinden.

Op het forum kun je nog veel tips vinden trouwens wat je parkietje verder allemaal nog mag eten. NOOIT avocado!!!! :excl: Dit is giftig voor je parkietje. Maar appel, banaan, kiwi, aardbei, boontjes en noem zo nog maar heel wat groenten en fruit op zijn harstikke gezond voor je vogeltje. Nu hij nog zo klein is zal hij het waarschijnlijk niet gelijk eten (da's harstikke eng, want hij kent het nog niet), maar blijf het gewoon aanbieden. Net als heel af en toe een klein stukje kaas, brood (wel bruin en laat het wat hard worden) of gekookt stukje macaroni (zonder zout)



smartie

Toch zoekt mijn parkietje ook nog het lekkers uit zijn bakje. Ze krijgt om die reden al 2x per dag XtraVital voer (helft van de aanbevolen daghoeveelheid). Ook stop ik er wat extra eivoer en gemalen/fijn harrison's voer bij. Dat gooit ze al helemaal overboord. Omdat selectie kan leiden tot gebrek van voedingsstoffen wil ik haar volledig proberen om te zetten naar Harrison's. O ja, een opmerking: ze krijgt 1,5 schepje XtraVital per dag, de rozijntjes laat ze links liggen en 's ochtends begint ze te piepen en druk rond te scharrelen waar haar bakje op de grond stond (heb haar vanaf baby, dus toen stond zowel eten als water op de grond zodat ze eraan gewend raakte). In de middag begint ze ook te 'zeuren' om eten, maar de Harrison fijn/eivoer/krentjes en de groente/fruit zijn dan nog onaangeraakt. Ik geef hier dan ook niet aan toe, maar ik geef haar wel vroeg in de avond eten omdat ze dan echt aan het jengelen is. Bij de vorige parkieten had ik dit nooit, omdat die een heel bakje vol kregen van gewoon gemengd parkietenzaad met van die rode/groene/gele stukjes en eivoer erdoor. Die hadden dus NOOIT honger. Pino lijkt altijd honger te hebben. Moet ik het toch bij 1,5 schepje ExtraVital houden of is het zo omdat ze in de groei is dat ze een half schepje per dag meer mag? Of moet ik volhouden zodat ze leert dat eivoer/harrison's/krentjes ook eetbaar is? En d'r fruit en groente??

Ingrid

Hoi Smartie,

Als je echt de indruk hebt dat Pino honger heeft, zou ik een half schepje extra geven. Mijn parkietjes krijgen 2 schepjes voer per dag, als ik minder geef dan schrokken ze vreselijk wanneer ze nieuw eten krijgen met als gevolg dat ze zich verslikken. Nu moet ik wel zeggen dat Blizzard en Luna veel buiten de kooi vliegen en dus veel energie verbruiken ;). Ik zou echter niet meer geven dan 2 schepjes. De krentjes mikken ze er hier ook uit, ze zijn vrij groot dus ik kan me er iets bij voorstellen.

Groetjes, Ingrid