Nieuw Hier

Gestart door NoNNePoN, februari 17, 2006, 18:41:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

NoNNePoN

hallo mensen

ik zal me even voorstellen, want ik ben nieuw hier...
Ik ben Manon,19 jaar en woon in Goor
ik heb een hondje,een hamster,en een vis haha
nu is mijn oog op een vogeltje gevallen
ik wil er graag goed over nadenken, omdat je natuurlijk wel aan zo'n beeske vast zit.

Mijn vraag is hierop ook
waar kan ik het beste een vogeltje kopen?bij een fokker, en gewoon bij de dierenwinkel?

hoe oud mag het vogeltje maximaal zijn?

een vriendin van me heeft ook een vogeltje, en dat is zo'n leuk ding...
Helaas wel kortgewiekt om haar tam te krijgen
(dit ben ik niet van plan)

nu komt eigenlijk mijn belangrijkste vraag
ik was helemaal gek op mijn hamster, ik heb maaaaanden geprobeerd hem tam te krijgen. maar steeds beet hij mij vreselijk hard. En je kunt nagaan, een hamster heeft onwijs scherpe tanden, en dit deed keer op keer ongelooflijk zeer.
En ben na 2,5 maand gestopt met het proberen....
Mijn vraag is hierop ook:
bijt een grasparkiet net zo hard als een hamster? ik kan best tegen een beetje pijn, maar zoals mijn hamster beet was echt niet normaal...
of is dit niet met mekaar te vergelijken?


alvast bedankt voor de antwoorden
ik blijf hier in ieder geval nog een aantal weken voordat ik een beestje koop
wil namelijk wel goed geinformeerd en op de hoogte van alles zijn


groetjes Manon

Safrena

Hey NoNNePoN

Welkom op het forum

Tja mijn dochter had ook een hamster (gelukkig wel tam) maar in het begin beet hij ook wel
Een parkietje kan ook hard bijten maar het is niet zo hard al bij een hamster ;)

Het beste koop je een parkietje bij een goede kweker
Hoe jonger het parkietje hoe makkelijker je je parkietje kan tam maken maar  niet jonger dan 6 à 7 weken

Vele groetjes

NoNNePoN

maar bijt een vogeltje net zo hard, dan je het bijna uit moet schreeuwen van de pijn? of denk je alleen van damn dat voelde ik?

Sara

Ook ik heb lang hamsters gehouden en ik kan je zeggen dat ik ooit één hamster heb gehad die zo hard beet dat m'n vingers helemaal bloedden.Een parkietje bijt wel lang niet zo hard.Parkietjes kunnen wel bijten tijdens hun puberteitsjaren maar als je daar goed mee om gaat krijg je dat wel afgeleert.Een hamsters is een echt knaagdier dus is dat wel normaal dat deze echt kan doorbijten.

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

NoNNePoN

ja dat is dus nog het enige wat me tegenhoud
ik ben bang dat als hij me steeds hard bijt ik dan niet doorzet, omdat het zo'n pijn doet, zo was het in ieder geval met mijn hamster....
ik weet dus niet hoe hard een vogelke bijt... als ik het haast niet voel is et niet erg,maar anders...

Chantalb

Hoi Manon

Je wilde weten hoe hard een parkietje bijt.

Als je een beetje nagels hebt kan je met je nagels hard op je andere hand tikken.
Zo voelt het ongeveer. Tenminste dat is wat mijn parkietje doet.
In het begin beet hij een paar keer harder maar hij moet even wennen aan jouw.
Daarna was het al snel tot dit. Maar dit doet hij spelend.

Groetjes Chantal

Annika

parkietjes kunnen flink bijten, maar uit ervaring weet ik dat het lang niet zo hard is als een beet van een knaagdier. Die bijten over het algemeen tot bloedens toe door (zelf ooit gebeten door hamster, rat en degoe) en een parkiet doet dat meestal niet.  

Onze Vledder heeft mijn vriend helaas wel meerdere keren flink te pakken gehad, waardoor hij zijn vertrouwen in haar behoorlijk kwijt is. Bij mij doet ze het niet, omdat ik boos word en zeker niet terug trek!

Wel zou ik je aanraden om naar een kweker te gaan voor een parkietje, een jong van ongeveer 6 weken uit te kiezen en misschien gaan voor een man.

Chantalleke

Hamsters bijten harder! Mijn hamster beet me geregeld tot bloedens toe, met mijn parkietjes heb ik dat pas 1 keer meegemaakt. (de oudste heb ik nu 3,5 jaar, maar heb ook parkietje gehad toen ik nog een heel stuk jonger was)

Bovendien zijn parkietjes veel gevoeliger voor corrigerend gedrag (het lijkt wel of ze toch een soort schuldgevoel kennen  :P ) Mijn hamster kreeg ik het bijten niet afgeleerd, totaal niet (mijn tamme rat trouwens wel) Mijn parkietjes weten gewoon dat als ze bijten ze voor straf de kooi in moeten, dus meestal laten ze het wel uit hun hoofd ;) Af en toe willen ze me af en toe iets bijten, maar door consequent hard 'Nee' of iets dergelijks te zeggen weten ze dondersgoed dat ze fout zitten.

In ding: Nooit terugtrekken :excl: Laat maar een keer bijten. Als jij je hand terugtrekt denkt je parkiet 'Hé da's handig, doe ik de volgende keer weer om die hand weg te jagen'

Veel succes!
Chantal

NoNNePoN

en hoe zit het met roken?
wij hebben niet een te AL groot huis en mijn moeder en broertje roken
is dit hinderlijk?

smartie

Roken is ook niet goed voor de longetjes van een parkiet. En aangezien dit maar kleine tere beestjes zijn zou ik het afraden om een parkiet in dezelfde ruimte te houden waar gerookt wordt!

Safrena

Hey NoNNePoN

Inderdaad roken, wierook, kaarsen,enz.. is niet goed voor je parkietjes
Je kan bij het artikeltje teflon lezen hoe de ademhaling van een parkietje werkt en dan zul je ook begrijpen waarom teflon maar ook het roken, enz... niet goed is ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

Vele groetjes

Chantalleke

Roken is slecht! Roken is slecht voor mensen, honden, katten, konijnen en dus ook voor parkietjes!!
Omdat parkietjes een stuk kleiner zijn zullen ze er wellicht vatbaarder voor zijn dan wat grotere dieren. Nu denk ik dat er best meer parkietjes baasjes hebben die roken (sommigen zijn dan zo lief om buiten te gaan roken, maar lang niet allemaal) Alleen vindt ik dus dat roken in zo'n geval beter buiten kan worden gedaan...

Groetjes

NoNNePoN

#12
haha ok, dan gaat mijn vogeltje dus helaas niet door
mijn broertje en moeder gaan echt niet buiten roken om een vogeltje
dat vinden ze net weer te...
is het echt gevaarlijk voor ze of..?

ik heb verder geen andere ruimte voor het diertje
dus ik denk dan helaas dat het niet door kan gaan

maartje

hoi Nonnepon,
je moet er inderdaad wel wat voor over hebben.
Zelf ben ik verliefd geworden op een parkietje dat mij over twee weken gezelschap gaat geven.
Ik heb nog geen ervaring met parkieten, maar daarom lees ik er veel over bijv. op deze site.
Zelf rook ik ook. wanneer de kleine er is ga ik zeker buiten roken. Op dit moment ben ik aan het afstuderen en heb het dus erg druk, gelukkig kan ik veel thuis werken en nu kan ik mezelf dwingen om vaker thuis te zijn voor het grasje en mijn rust. Fruit eet ik niet vaak en groente ook niet, voor het parkietje is dat belangrijk.

Zo zie je maar, een parkietje kan zelfs erg gezond zijn. Ik rook buiten (dus minder), eet fruit en groente en krijg mijn rust in ons nestje door vaker thuis te zijn.

Denk er goed over na, ze kunnen namelijk ook erg oud worden en kosten veel tijd energie en niet te vergeten geld!

maartje

Annika

ikzelf rook niet, hier in huis wordt niet gerookt, dus dat is mooi makkelijk.

Twee van de jongen uit nestjes van mijn parkieten zijn naar vrienden gegaan, zij rookt en ja, daar kan ik weinig aan veranderen.

Het zal inderdaad niet goed voor ze zijn, net zoals voor andere huisdieren, kinderen en jezelf, maar toch vind ik dat ieder wel zijn eigen keus daarin moet maken  :rolleyes:  

Groetjes Annika

Sara

#15
Ik ben het wel met je eens,Annika,en ik denk ook wel dat ze hun huisdier niet midden in de rookruimte gaan zetten..Je hebt verantwoordelijkheden tegenover je dieren en roken is zeer schadelijk voor ieders gezondheid maar ik denk niet dat ze een grasparkiet in de rook gaan zetten..Misschien een ideetje voor een luchtverfrisser bij de parkietenkooi te zetten?Al weet ik niet of dat ook zo gezond is :rolleyes:

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

NoNNePoN

dus jullie vinden dat ik dan beter geen parkiet kan nemen?
het is nou ook weer niet zo dat het hier blauw staat van de rook hoor

Sara

#17
Het is natuurlijk niet goed voor de parkiet maar wordt er echti n elke kamer zo veel gerookt?Kunnen de rokers niet gezellig ergens anders gaan zitten dan in de woonkamer ofzo?Dati s natuurlijk ook een optie.

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

maartje

hoi,
het vervelende bij grasjes is, is dat de longetjes in verbinding staan met de botjes. De botjes zijn hol. Op die manier wordt de rook of andere schadelijke dingen veeel sneller door het hele lichaampje verspreidt en zijn ze dus sneller vatbaar voor ziektes. Zo is gourmetten en dat soort dingen (afgezien van het dodelijke teflon) in de zelfde ruimte erg slecht voor ze. Ook daar moet je rekening mee houden.
Het is niet gezond voor je parkiet, maar niemand kan je dwingen! de keuze is aan jou.

maartje

Ingrid

Hoi NoNNePoN,

Er is niemand die hier zegt dat je het beste geen parkietje neemt. Die keuze is aan jouzelf ;). Wij wijzen hier alleen op de gezondheidsrisico's die het met zich meebrengt voor jouw toekomstige parkietje.

Groetjes, Ingrid