Kan Niet Meer Vliegen

Gestart door Moffel, februari 17, 2006, 11:07:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moffel

Ik heb al heel internet en deze site uitgespit, maar kom er nog niet echt uit.
Ik heb er sinds 4 maanden 2 parkietjes (broertjes) bij nu kan 1 daarvan sinds vanmorgen niet meer vliegen, fleaddert een beetje en 5 cm. hoog is al veel hij is enorm in de rui en verliest ook grotere veren (slagpennen?).
Hij heeft altijd als de beste kunnen vliegen de kooi staat altijd een aantal uur per dag open zodat ze er zelf in en uit kunnen dat gaat goed en vliegen was nooit een probleem.
Heb ik nu te maken met kruipersziekte?
Als dat zo is is het besmettelijk en moet ik hem dan apart van de andere zetten?(zitten met z'n 4-tjes)
Als het kruipersziekte is klopt het dan dat ze wel een paar maanden hebben kunnen vliegen?
Ik heb begrepen dat kruipersziekte erfelijk is kan dat broertje dit nu ook krijgen?

Verder is hij super fit, krijgt veel afwisselende voeding.
wie kan mij helpen?

Safrena

Hey Moffel

Dat je parkietje niet meer kan vliegen kan door verschillenden reden komen

Of het komt inderdaad door de rui
Maar het kan ook zijn dat je parkietje vitamine tekort geeft waardoor hij/zij niet meer kan vliegen.

bij onderstaande link kun je meer lezen over kruipersziekte

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Vele groetjes

Moffel

#2
Je denkt dus niet dat het kruipersziekte is?
Wat en welk vitamien kan ik het beste geven?

Inmiddels heeft hij nog een grote vleugelveer  :(  verloren en zo te zien zit er bloed aan (ook iets aan z'n vleugel) en er is niet gevochten.
Is dit wel normaal bij de rui? zal het nog wel goed komen?
Het is zo zielig hij wil maar vliegen maar stort steeds neer. :unsure:

Safrena

Hey Moffel

Ik zeg niet dat het geen kruipersziekte zou kunnen zijn ;)   het kunnen verschillende reden zijn waarom je parkietje niet kan vliegen Dit is moeilijk om te zeggen

Grote veren (vlieg en staart veren) verliezen is normaal bij de rui maar niet met bloed eraan dit kan wijzen op kruipersziekte.

Je kan misschien even een foto plaatsen van je parkietje zodat we misschien beter kunnen zien.

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Ik zou even afwachten, het is een beetje zielig om het vogeltje apart te zetten.
Bovendien, mocht het kruipersziekte zijn, dan kan eventuele besmetting allang plaatsgevonden hebben, zonder dat dit gevolgen voor de andere vogels hoeft te hebben!!!
Plaats voor alle zekerheid even een foto zoals Safrena al aangaf. Liefst van de zijkanten, zodat de vleugels goed te zien zijn.


Moffel

CiteerIk zou even afwachten, het is een beetje zielig om het vogeltje apart te zetten.
Bovendien, mocht het kruipersziekte zijn, dan kan eventuele besmetting allang plaatsgevonden hebben, zonder dat dit gevolgen voor de andere vogels hoeft te hebben!!!
Plaats voor alle zekerheid even een foto zoals Safrena al aangaf. Liefst van de zijkanten, zodat de vleugels goed te zien zijn.
[snapback]21537[/snapback]


hierbij een fototje hoop dat je het een beetje kan zien.

[verwijderd door de beheerder]

Chantalleke

#6
Hallo Moffel,

Ik vind het er zelf verdacht veel als kruipersziekte uit zien... :unsure: Want dat je parkietje in 1 keer zo veel van zijn slagpennen verliest is toch wel erg ongewoon voor een gewone ruiperiode.

Zoals ParkietenFreak al aangaf is het denk ik zielig om hem nu nog apart te zetten, besmetting kan immers allang zijn opgetreden. Bovendien hoeft het helemaal geen nadelige gevolgen te hebben op de andere parkietjes. Het kan zelfs zo zijn dat jouw parkietje de allermildste vorm van kruipersziekte heeft en dat hij zijn slagpennen nog weer terugkrijgt. En dan nog... er zijn zelfs parkietjes heel gelukkig oud geworden die niet konden vliegen  ;) Natuurlijk duim ik met je mee dat het allemaal wel meevalt en dat je parkietje snel weer opknapt!

Maar wacht even af wat de anderen ervan denken.

Groetjes
Chantal


Sonja

Hoi Moffel,

Als ik de foto bekijk, zou het inderdaad weleens kunnen gaan om de kruipersziekte.
Een van mijn parkietjes heeft deze ziekte ook doorgemaakt, en verloor haar slagpennen (ook met aan de uiteinden bloed) op dezelfde manier als jouw parkietje op de foto.

Het kan zijn dat het blijvend is, maar er bestaat ook een 'mildere' vorm van deze ziekte. Mijn parkietje heeft deze variant doorgemaakt en daardoor uiteindelijk haar vleugel- en staartpennen weer allemaal teruggekregen.
Wel is en blijft ze levenslang drager van het virus wat deze ziekte veroorzaakt. Ze zit gewoon bij mijn andere parkietje, die nu waarschijnlijk ook drager is geworden van het virus, maar nooit zijn veren heeft verloren.

Als je je parkietjes al samen hebt zitten, is de andere (zoals PF al schreef) toch al besmet, en heeft het dus geen zin om ze alsnog uit elkaar te halen. Het hoeft dus niet per se te betekenen dat je andere parkietje ook zijn veren zal kwijtraken, maar hij zal wel drager van het virus zijn geworden.

Ik zou je parkietjes gewoon bij elkaar laten zitten, en misschien.....met wat geluk, heeft jouw parkietje ook de mildere vorm van de kruipersziekte en krijgt hij na verloop van tijd zijn veren weer terug.
Maar zo niet, dan kun je evengoed heel veel plezier hebben van je vogeltjes hoor. Ze zijn er niets minder lief om tenslotte. ;)

Voor nu kun je de kooi zo inrichten dat je parkietje naar hartelust kan klimmen.

Sterkte.

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Ja, ik zou ook rustig afwachten. Wat me wel opvalt is dat de veeruitval niet symmetrisch verloopt: de linkervleugel heeft op dit moment duidelijk meer veren dan de rechter.
Toch vrees ik ook voor een milde vorm van kruipersziekte, maar zoals hierboven al uiteengezet is, kan dat allemaal best wel eens meevallen!


smartie

Ik denk zelf ook aan kruipersziekte bij het zien van de foto. Misschien valt het allemaal mee en kan ie gewoon weer vliegen over een tijdje (alleen niet aan te bevelen om met een drager van het virus een nestje te beginnen). En ook al krijgt ie zijn slagpennen niet terug... dan kan het nog een topper van een parkiet zijn!
Ik duim voor jullie!

Maur@

Hompel had ook asymetrisch verenverlies. Het valt me op bij foto's van kruipers dat de vliegpennen ook altijd heel erg uitsteken en niet plat liggen. Maar ook mijn eerste reactie bij het zien van de foto was, Kruipertje.....

Moffel

CiteerHompel had ook asymetrisch verenverlies. Het valt me op bij foto's van kruipers dat de vliegpennen ook altijd heel erg uitsteken en niet plat liggen. Maar ook mijn eerste reactie bij het zien van de foto was, Kruipertje.....
[snapback]21621[/snapback]

ik wacht het wel rustig af, hij verliest nog steeds veren maar is wel al minder aan het worden. ik zie wel of hij ooit weer gaat vliegen voor mij is ie er niet minder om.
heb nog wel een vraag;

- Is het niet zo dat een kruipertje vanaf dag 1 al niet kan vliegen? of is het normaal, dat zoals die van mij, het na een maand of 3/4 aan het licht komt?(hij vloog altijd erg goed)

- was van plan om hem in het voorjaar in de buitenvoliere te doen, maar denk dat ik hem maar binnen laat, kan ik wel met mijn andere parkietjes gaan broeden die bij hem binnen in de kooi zitten? of zijn deze nu besmet met het virus?
ook krijg ik een nieuw (volwassen)koppel voor in de voliere moet ik deze ook niet in de buurt laten van het kruipertje i.v.m besmetting?

Bedankt tot zover voor jullie advies en ik laat nog wel weten hoe het met m'n kleine kruipertje afloopt. :rolleyes:



Sonja

Hoi Moffel,

Als ik kijk naar mijn Pucky, zij kon eigenlijk net goed vliegen, toen ze al haar slagpennen en haar staart verloor. Ze was toen wel veel jonger dan 3 a 4 maanden, ze was nog maar net uitgevlogen eigenlijk.
Ze heeft heel even kunnen vliegen, en toen begonnen haar veren uit te vallen. Dat zag er wel hetzelfde uit als jouw parkietje op de foto.

Je andere parkietjes zijn hoogstwaarschijnlijk nu ook drager van het virus, en daarom kun je daar beter niet mee gaan kweken. Het risico voor nieuwe kruipertjes is te groot.

Als je je nieuwe koppeltje grasparkieten samen zet bij je kruipertje, zullen zij waarschijnlijk ook drager worden van het virus. Als je niet met ze wil gaan kweken, hoeft dat geen probleem te zijn, maar anders kun je ze beter apart huisvesten.

Groetjes, Sonja.

Moffel

Ik zorg dat m´n nieuwe vogels niet besmet kunnen raken, dus hou ik m´n kruipertje lekker binnen. :)

De bedoeling is dat de andere wel naar buiten gaan, maar omdat deze mogelijk wel drager zijn geworden zal ik hier niet mee gaan kweken.
maar kunnen deze evt. dragers het  nu wel ook overdragen aan de nieuwkomers?
of is besmetting alleen mogelijk van de directe kruiper? :huh:
en is de besmetting alleen op grasparkieten van toepassing of ook aan andere soorten vogels, ik krijg nl. een koppel valken en bourkesparkieten voor mijn verjaardag. ook hebben de buren kanaries in hun voliere, 3 meter van de onze vandaan.

zoals je ziet zijn er toch nog heel veel vragen die moeilijk en onduidelijk te vinden zijn, maar wil graag het zekere voor het onzekere. ;)