Niet tevreden in zijn kooi

Gestart door Irma, april 26, 2005, 20:16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Irma

Hallo allemaal,

Ik heb al eerder hier een vraag gesteld aan jullie en dat ging over wel of geen tweede parkietje erbij? Nou daar ben ik nog niet helemaal uit. Ten eerste vindt manlief het wel goed zo en is hij niet zo voor een tweede parkietje (daar hadden er hier wel meer last van, geloof ik  :D) en ten tweede ben ik toch nog een beetje bang dat mijn parkietje gaat veranderen, ook de aanschaf van een nieuwe kooi etc zijn allemaal argumenten nu om nog geen tweede parkiet erbij te nemen, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. Maar nu een andere vraag. Ik heb mijn parkiet sinds de pasen, dat is nu dus zo'n 4,5 wk. Toen was hij net uitgevlogen dus hij is zo'n 11 weken. Hij is echt super leuk en ontzettend tam. Hij vliegt heel veel los en komt lekker bij je zitten. De ene keer om te kroelen en de andere keer om te klieren. Ook heeft hij de parkietenboom voorgoed verlaten  :( en heeft zijn maatje gevonden in de plantenspuit. Kortom ik ben als hij los vliegt ontzettend tevreden. Hij praat(nog) niet maar dit vind ik het minst belangrijk. Maar nu toch nog een probleem. Meneertje vind het in zijn kooi echt 3x niks. Ik krijg hem er wel makkelijk in en hij gaat ook wel uit zichzelf erin, maar als hij erin "opgesloten" wordt, wordt hij toch een kleine neuroot. Hij gaat als een gek tekeer tegen de tralies en doet zijn uiterste best om te ontsnappen. Op zich allemaal nog niet zo erg, maar sinds een paar dagen begint hij ook aan zijn veren te trekken en heeft hij al een klein kaal plekje. Hij heeft echt een hele ruime kooi, vol speeltjes en elke dag is hij los vanaf een uurtje of 3 tot 's avonds bed tijd en dan is het de rust zelve (dan trekt hij niet aan zijn veren en is hij een heel tevreden parkietje) . Het is zo'n zielig gezicht om hem in zijn kooi te zien, hij wil er zo graag uit.

Zijn er hier mensen die dit kennen, of zijn er mensen die hun parkietje de hele dag los hebben, ook als ze er niet zijn?

Ik weet eerlijk niet wat ik er aan kan doen. HELP dus

Safrena

Hey Irma

Veren uitrekken wijst op stress en verveling.

je parkietje moet heel veel en afwisselend speelgoed hebben ook in zijn kooi dat is heel belangrijk

vele groetjes

Irma

Hoi Safrena,

Ik heb een schommeltje in zijn kooi, een ketting van ringen, bosje raffia, blokjes hout aan een touw en een belletje. Zoonlief heeft ook nog wat met grote kralen gemaakt. Buiten zijn kooi speelt hij overal mee maar in zijn kooi niet, dan zoekt hij alleen maar een uitweg. Hij hang dan op zijn kop aan de tralies en begint aan zichzelf te trekken, het lijkt wel of hij zo denkt zichzelf eruit te kunnen trekken. Ik heb ook al van speelgoed gewisseld. Het enige wat ik nog niet erin heb hangen is een spiegeltje. Hier hoor ik ook zulke verschillende dingen over. Ik weet het echt niet. Ik denk dat ik weer een apart vogeltje heb wat dus absoluut niet in zijn kooi wil. 's avonds dus wel hoor, nu ook. Hij zit heerlijk op zijn schommeltje te slapen.

Sonja

Hoi Irma,

Ik heb vroeger wel eens een parkiet gehad, die ook alleen maar bezig was, om te proberen de kooi uit te komen. Dit deed hij wel alleen maar als hij ons in de gaten kreeg. Dan begon hij met dit gedrag.
Zag hij ons niet, dan was hij rustig. Hij wist precies dat wij het deurtje van de kooi openden, als hij zo deed.
Ik heb hem toch in de kooi gelaten, als hij dit gedrag liet zien, en haalde hem er meteen uit, als hij eventjes rustig was. Zo heeft hij, op den duur, geleerd dat hij pas de kooi uit mocht als hij niet zo tekeer ging.
Sindsdien heeft hij nooit meer zo gedaan, het was voorgoed over.
Ik weet niet of jouw parkiet het alleen in jullie bijzijn doet? Of ook als hij niet weet dat jullie er zijn?
Misschien kun je hem eens observeren, zonder dat hij jullie kan zien en horen?
Zo kom je er in ieder geval achter of hij het enkel en alleen doet, omdat hij, hoe dan ook, de kooi uit wil, of omdat hij weet dat jullie dan naar hem toekomen. (als dat tenminste zo is, want dat maak ik eigenlijk niet zo op uit je verhaal).
Misschien het proberen waard?

Succes!

Groetjes, Sonja.

Tanja

Hoi Irma,

Vanaf het moment dat ik Bertus had heeft hij een bloedhekel aan de kooi gehad. Het was zelfs zo dat hij na anderhalve week vrij rondvloog, omdat hij doorhad dat de voederbakjes niet zo heel erg stevig zaten... Hij heeft het een kleine 2 maanden volgehouden om niets te doen in zijn kooi, maar tegenwoordig maakt het hem niet veel meer uit, waarschijnlijk omdat hij door heeft dat hij er toch snel weer uit mag. Gelukkig was Bertus niet zichzelf aan het kaalplukken, dus daar kan ik verder niets overzeggen... Maar ik denk dat het toch nogsteeds een gewenningsproces is... sterkte ermee...

Irma

Thanx voor de reacties.

Ik heb sterk het idee dat hij het ook doet als wij er niet zijn. En ik probeer hem ook uit zijn kooi te halen als hij rustig is, dat had ik inderdaad al gelezen op de site. Het positieve gedrag belonen. Het is alleen zo'n zielig gezicht. Hij vliegt heel veel rond, maar tijdens het eten koken en eten moet hij zijn kooi in en dan wipt hij alleen maar heen en weer en doet er alles aan om eruit te komen. Na het eten gaat zijn kooitje weer open en voordat het deurtje helemaal open is is meneertje er weer uit. Ik hoop echt dat het gewenning is en dat  de verenpikkerij ophoudt. Het is ook niet zo dat hij stil op zijn stokje zit te pikken, hij hangt aan de tralies en wilt zich er een soort doortrekken, heel maf gezicht, maar zielig  :( . Als iemand nog ideeen heeft dan hoor ik dat graag.

Sonja

Hoi Irma,

Zoals je het beschrijft, krijg ik toch nog steeds het idee, dat je parkietje nog moet wennen aan het feit dat hij in bepaalde situaties in zijn kooi moet blijven. Zelf heb ik dit ook wel meegemaakt met sommige parkietjes die ik heb gehad.
Het gaat echt over, als je geduld hebt.
Wel is het belangrijk dat je consequent bent en blijft. Als je toegeeft omdat je het zielig vindt, ook al is het maar 1 keer, weet je parkiet dat hij uiteindelijk toch de kooi uit mag, en zal hij zo blijven doen. Ook niet naar hem roepen e.d. Dat ziet je parkiet ook als aandacht.
Dus: volhouden, geduld hebben, en consequent blijven!
En ook belangrijk : Als je parkiet rustig is, in zijn kooi, ga juist dan naar hem toe, en beloon hem met aandacht of iets lekkers.
Zo gaat hij op den duur begrijpen dat hij juist aandacht krijgt als hij zich rustig gedraagt.
Parkieten zijn slimme diertjes, die heel snel in de gaten hebben hoe ze je kunnen "bespelen". :)
Het is dus aan jou om ongewenst gedrag "in de kiem te smoren".

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

Irma

Dank je Sonja,

het wordt me steeds duidelijker, gewoon gewenning dus.
Ik beloon hem zowiezo nooit met uit zijn kooi halen, daar wacht ik mee totdat hij rustig is, dat gaat wel goed. Nu maar hopen dat het snel overgaat en dat hij na zijn eerste rui weer al zijn veren krijgt en dat hij er dan van af blijft!!! :wink:

Anita & Marisa

Hoi hoi,

Misschien kun je proberen om zijn kooi eens te veranderen. Andere speeltjes en de speeltjes op een andere plek hangen. Ook is het belangrijk dat hij niet té vol hangt, anders heeft hij niet genoeg bewegingsvrijheid.
Op deze manier kan zijn kooi weer wat uitdagender voor hem worden!
We hebben gelezen dat je dit al eens geprobeerd hebt, maar toch..... misschien helpt het als er telkens iets anders in hangt, zodat hij steeds op zoek kan gaan.
Je kunt het altijd proberen met een spiegeltje. Onze parkiet vindt het heerlijk! En ook de parkiet van mijn tante is er dol op! Je kunt altijd kijken hoe hij erop reageert! Elke parkiet is anders en reageert anders. Over het algemeen reageren parkieten heel positief op een spiegeltje!

Succes!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Irma

Zal jullie tips zeker proberen.

Ik had ook gelezen dat je juist zijn kooi niet steeds moet veranderen, maar dat zal wel voornamelijk om de zitstokken en zijn eten en drinken gaan. Ook over zo'n spiegeltje lees je steeds weer wat anders. Ook wordt  wel gezegd dat ze dan onnodig sexueel geprikkeld worden, en dat ze er minder tam van worden. Nou zou een beetje minder tam in het geval van Pietje Bell niet zo heel ernstig zijn want nu is het wel een hele brutale piet, waar ik net als een klein kind achterna moet lopen  :D. Maar soms weet je niet wat nu wel of niet goed is. Ga zo zijn kooi verschonen en dan wat andere speeltjes in doen en toch het spiegeltje maar proberen, kan altijd het spiegeltje weer eruit halen als het niet gaat, toch?

mirjam

Ik zou zeker dat spiegeltje proberen. Je parkietje kan dan zijn aandacht op zijn nieuwe vriendje richten ipv op jullie/op het uit zijn kooi komen. En net wat je zegt je kan het er altijd weer uithalen als het niet bevalt.

Groetjes Mirjam