Fruit En Groentes

Gestart door Maur@, februari 09, 2006, 21:45:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

Weet iemand hoe ik in hemelsnaam onze "tergkieten" noem ik ze soms aan fruit en groentes krijg. Ze willen het niet, ze eten het niet, ze kijken er niet eens naar. Wat ze wel geweldig vinden is een soepstengel, die gooien ze door de hele voliere en slepen ermee en spelen ermee. Maar fruit, stukje appel, mandarijn, meloen, no way dat ze er zelfs maar naar kijken.

Parkieten-Freak

Vaak is het met fruit en groente een kwestie van stug volhouden. Blijven aanbieden, en vroeg of laat gaan de parkieten er van eten.
Met tamme "huis" parkieten gaat dat wat gemakkelijker. Vaak leren deze vogels fruit eten omdat hun baasje het letterlijk voordoet, en de vogel een stukje aanbiedt. ;)


Maur@

De aanhouder wint dus meestal. Nou ben ik bang bij die eigenwijze van ons, dat zij de aanhouder worden. :D

Parkieten-Freak

Hihihi, ja parkieten zijn niet de meest gemakkelijke eters.
Ze zijn behoorlijk kieskeurig!
Zo krijgt mijn parkiet heel af en toe een klein stukje jonge kaas. Heerlijk vindt hij dat.
Soms heb ik alleen belegen kaas in huis, en dan krijgt hij daar een stukje van.
Croky is daar in het geheel niet van gecharmeerd.
Hij kan me dan ontzettend verwijtend aan gaan zitten kijken....... :blink:


Sara

Hihi inderdaad!Hier is het net hetzelfde..En kieskeurig dat m'n parkietjes zijn..Voor Noah bijbvoorbeeld,de enigste groente die hij eet maar waar hij dan ook ontzettend dol op is,is wortelloof.Als ik een gelijkaardige groente of gewoon iets anders in de kooi leg kijkt ze er niet eens naar om :D
Maar al m'n parkietjes lusten zekèr één soort groente,je moet gewoon even experimenteren en uitzoeken welke groente of fruitsoort jou parkietje aanspreekt :)

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Maur@

Wat ze bij mij wel allemaal eten, nou ja eten, het verdwijnt dus zal wel gegeten worden is, kattengras. Een pot kattengras in de kooi en twee dagen later slopen ze enkel de wortels nog........

Idske

Ik heb ook verschillende keren geprobeerd om Coco aan de vitamintjes te krijgen, nou dat is vandaag voor het eerst gelukt hij knabbelde aan het stukje appel en scheen het ontzettend lekker te vinden! Tot vandaag heeft hij er nooit naar omgekeken. Dus gewoon doorgaan met aanbieden!

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

lotte

hoi,

ik heb eerst altijd een paar zaadjes op het fruit gelegd, en dan aten ze de zaadjes en soms dan ook wat van het fruit zelf en na een paar keer dat gedaan te hebben eten ze het nu ook zonder de zaadjes :) dus dat is misschien ook een idee

groetjes Talitha

Sara

Groente of fruit dat hang ik naast hun lievelingsplaatsje.Ik denk wel dat iedere parkiet een plaatsje heeft waar ie het meest en het liefst zit.(bijvoorbeeld de schommel,de hoogste zitstok ofzo)
En als ze dan de hele dag tegen dat stukje fruit of groente moeten kijken dan gaan ze toch wel eens op onderzoek uit en als ze dan eens geproeft hebben,valt dat af te wachten of ze het nou héél lekker vinden of eigenlijk helemaal neit lekker.Maar dat zal je wel merken :D

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Zazu

Mijn vogeltje at die ook alleen maar zaad. Maar nu sinds 2 weken hebben wij de vogel van mijn schoonmoeder te logeren en die eet alles. Mijn vogel doet alles van die vogel na, dus eet nu ook fruit en groente. Uit mijn ervaring leert een vogel dus veel van andere vogels die al wat ouder zijn.

smartie

Hmm, dat parkieten kieskeurige eters waren wist ik al. Maar mijn jonge parkietje moet nog niks van die 'troep' hebben. Elke ochtend hang ik een stukje fruit op en doe het zelf ook voor. Maar nee, ze eet er echt geen hap van. In de avond bij het bereiden van mijn groenten hang ik dan een stukje groente op: sla, paprika of broccoli tot nog toe. Nou, ook daarbij blijft ze ver vandaan!

Alleen voor trosgierst doet ze een moord! Of bijt ze keihard in mijn vingers als het haar niet snel genoeg gaat!

Ik hoop echt dat ze nog fruit/groente gaat leren eten. Ik blijf volhouden. En wie weet tijdens een logeerpartijtje met de parkiet van mijn ouders... die eet wel al stukjes sla, paprika en vandaag walnoot!

Sara

Misschien moet je proberen trosgierstzaadje op het fruit of groente te doen en geen trosgierst in de kooi hangen?
Je weet maar nooit of ie van de gierst gaat smulle en zo ook de smaak van de groente of fruit ontdekt..

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

smartie

Ik hang ook geen trosgierst in haar kooi. Ik heb die kleine stukjes van de stengel afgetrokken en daar krijgt ze er hooguit 2 van per dag als beloning omdat het zo goed gaat (opstappen/afstappen).

Grappig dat je het zegt: gister had ik een halve pitloze druif en daar wat trosgierst zaadjes in gedaan. Mevrouw zag het niet eens dus ik maar weer erop wijzen. Uiteindelijk kreeg ze het door en hapte heel precies alleen de zaadjes eraf: mmm, dat was lekker! Tis echt een 'Smartie',  :lol:

Ik heb zo'n klemmetje in de kooi hangen waar ik iedere dag, vaak 2x per dag iets anders in aanbied: sla, paprika, broccoli, andijvie, spinazie of peer, banaan, appel, ananas, mango, sinaasappel. Nou, voorlopig blijft zij aanhouden het NIET te eten. Ik ga gewoon door met elke dag aanbieden en telkens maar laten zien hoe lekker het niet is. Ben echt benieuwd of en wanneer ze gaat toegeven...

Maur@

Goed is het niet zo wie zwijgt is beter af.............

Nee geintje. Wat denk je ik weer proberen, stukje appel bij iedereen in de kooi. En nu breekt mijn klomp ....Ivory en Ocean vinden het HEEL interessant en ook lekker. Vanavond even een stukje vers gebakken Ciabatta aan Ivory voorgehouden. Wat denk je, of ze 6 weken geen eten had gehad. Wat knabbelde ze eraan. De rest kijkt nergens naar om, maar ik ga nu toch echt volhouden.