Een Tweede Deugniet ?

Gestart door Pam, februari 07, 2006, 16:59:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pam

Wij hebben een ontzettende leuke parkiet maar hij is erg bijterig en soms ook best wel vervelend. Maar ik zou hem niet meer willen missen.

Nu hadden we gedacht dat het misschien goed zou zijn om een tweede parkiet erbij te nemen zodat Okkie dan misschien iets rustiger ten opzichte van ons zal worden.

Nu is mijn vraag is het verstandig om een jong (uit het blok) te nemen of is het toch verstandiger om een iets oudere parkiet te nemen. Het tam maken van een oudere parkiet zal dan wel iets moeilijker zijn, maar dat zal best wel lukken.
Okkie is tam en nu 1 jaar oud.

Over twee weekjes komt, voor een weekje, onze buurman-piet logeren. De piet is iets jonger dan Okkie maar ook tam. Ik wil in elk geval even afwachten hoe Okkie hierop reageert.

Graag jullie advies.

Groeten Pam
(PS er staat genoeg op de site over de aanschaf van een tweede parkiet maar niet over welke leeftijd het beste zal zijn)
Toedels Pam en Willem

Sonja

Hoi Pam,

Je parkietje zal het zeker fijn vinden als hij een soortgenootje krijgt. :)
Je kunt zowel een jong parkietje voor hem uitkiezen, als een wat oudere.
Het enige verschil zal zijn, zoals je zelf al schreef, dat een wat ouder parkietje iets minder makkelijk tam zal zijn te maken dan een jongere.
Maar voor Okkie maakt het niet uit, hoor. ;)

Ik ben benieuwd hoe Okkie op het logeerparkietje zal reageren, hij gaat het vast wel leuk vinden!

Groetjes, en veel succes met je keuze. ;)
Sonja.

saartje!

heey pam
ik had ook toen mijn parkeitje(saartje) eenzaam was er een tweede parkietje bijgekocht genaamd pietje. pietje was 1 jaar toern hij bij ons kwam en niet hadtam maar ik ging het toch proberen om hem tam te maken en dat lukte best goed :P
hij zit nu al op mijn schouder

dus tam maken kan nog lukken als je er genoeg gedult voor hebt :)

groetjes van maria saartje en pietje

Sara

Ik had ook na een tijd voor m'n eerste parkietje Arno (toen ie tam was) een vriendje aangekocht,het bleek achteraf een popje te zijn.In het begin ging het niet zo goed.Arno was een beetje koppig en jaloers en wou maar niet toegeven aan onze nieuwkomer.(Pas) Na twee weken kwam hier verandering in.Ze zijn toen dikke maatje geworden.Pas na twee weken deelden ze alles samen schommelntrosgierst enzvoort.Maar ik denk wel dat de meeste parkietjes die alleen wonen in hun kooi er graag een vriend(innetje) zouden bij hebben.Al loopt het al wat moeizaam in het begin..


Veel succes!

Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Pam

#4
We hebben een nieuw vriendje erbij !!!!!!!!
Zijn naam is Gijs en voor zover we weten een mannetje. Hij is nu ongeveer 7 weken oud.

Ik had eigenlijk willen wachten tot onze buurman-piet geweest was maar ja ik was ongeduldig dus nu is Gijs er.

We hebben Gijs 1 dag in een andere kooi gehad en toen de gok gewaagd om hem bij Okkie in de kooi te zetten.
Ik kan nog niet zeggen dat het helemaal jofel gaat maar ze slachten elkaar in elk geval niet af, dat is denk ik al positief.

Okkie vind het nog niet helemaal leuk, hij vindt het eigenlijk allemaal maar een beetje eng en ontwijkt Gijs. Als Gijs iets te dicht bij komt gaat z'n bekkie open en maakt een pik-beweging maar toch heb ik er het volste vertrouwen in dat alles goed gaat komen.

Ik laat ze even een paar daagjes samen in de kooi en ga dan eens proberen om ze met z'n tweetjes te laten vliegen. Gijs wil al wel op mijn vinger zitten dus tam krijgen zal niet zo'n groot probleem zijn.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

PFFFF dat was een lang verhaal, maar ik moest het even kwijt.

Groet Pam.

PS Ik heb de naam van onze nieuwe vriend veranderd in Gijs. Ukkie leek toch teveel op Okkie.
Toedels Pam en Willem

Pam

Er is voor het eerst samen gevlogen !!!!!!

Gijs vond het allemaal maar raar toen Okkie uit de kooi ging en rondvloog.
Na even de "kat uit de boom" te hebben gekeken is hij ook "uitgevlogen"

Tsjonge dat was wel even allemaal paniekerig. Tegen de muur, achter de televisie........
Maar hij is er helemaal zelf weer achterweg gekomen.
Na een tijdje heb ik hem met een stokje weer in de kooi gekregen.

Hij heeft waarschijnlijk toch een goede botsing gemaakt ergens, zijn neusdop is een beetje blauw, een soort bloeduitstorting, maar voor zover ik het merk aan hem heeft hij er weinig last van.

Vanavond mogen Okkie en Gijs weer gezellig samen de kamer onveilig maken.

Vrijdag de 17de komt de buurpiet logeren, kijken hoe mijn twee vriendjes hierop reageren.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Annika

Ik zie dit vervolg nu pas :

Als eerste gefeliciteerd met je nieuwe maatje Gijs !

Net als ik dus ongeduldig  :blink:  :blush: maar ach, het komt allemaal goed als ik het zo lees.

En wat heerlijk dat ze al samen los hebben gevlogen! Tja, tegen dingen opvliegen kun je haast niet vermijden, ze moeten nog hun grenzen bepalen. Zolang je het goed in de gaten houdt en er geen rare tekenen zijn na een botsing komt dat allemaal zeker in orde!

GRoetjes Annika

Pam

De tweede vlucht is achter de rug.

Het gaat al beter met het verkennen van de kamer. Gijs vliegt daar waar Okkie gaat. Ze zijn met z'n tweetjes nu ook al een beetje aan het snavelen.
Dit gaat buiten de kooi beter dan in de kooi maar dat zal ook vast nog wel komen. Ik heb het idee dat ze met z'n tweetjes best tevreden zijn !!!!

Groet Pam

Toedels Pam en Willem

Chantalleke

Leuk om te horen Pam!  :D

Veel plezier nog met de twee deugnietjes

Groetjes
Chantal

Pam

Even een update !!

Met Okkie en Gijs gaat het heel goed. Ze hebben natuurlijk wel eens "ruzie" maar dat is niet zo erg. Dat komt in de beste families voor.
Ze snavelen al lekker met elkaar dus dat gaat toppie.

Onze buurman-piet is nu ook bij ons, voor een weekje. We hebben hem nu twee keer mee laten vliegen en ik moet zeggen het gaat best goed. Alleen met Gijs kan hij het niet zo goed vinden. Maar zolang ze in de kamer vliegen is dat geen probleem dan kunnen ze tenminste wegvliegen als er "gevochten" wordt.
Miep (de buurman-piet) zat bij zijn tweede rondvlucht al in de kooi van Okkie en Gijs. Dat leek mij niet zo'n heel goed idee omdat Gijs en Miep het niet helemaal met elkaar kunnen vinden. En op zich lijkt het me ook niet goed om hem te laten wennen aan "onze" kooi. Hij moet tenslotte weer terug naar zijn eigen baasjes.

Maar verder ben ik erg tevreden over hoe het allemaal gaat.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Carla

Alsq het in de kooi niet zo goed gaat kan je mss proberen om de inrichting van de kooi wat te veranderen. Mss ziet Gijs dit nog altijd een beetje als zijn terein. Door de kooi wat te veranderen is de kooi voor beiden nieuw.

smartie

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst: Gijs!!

Leuk dat ze al saampjes hebben gevlogen. De eerste vliegpogingen zijn vaak het engst.. ze botsen tegen van alles op en je houdt je hart vast dat het maar goed moge gaan!

Ergens kriebelt het bij mij ook om op den duur een 2e parkietje erbij te nemen. Maar ik wil even afwachten tot Pino in zijn eerste rui is geweest, zodat ik zeker weet of ze nou echt een popje is. En hopelijk is Timo, de mannetjesparkiet van mijn ouders dan ook goed tam (nu nog erg bang). Want dan kan ik eerst eens kijken hoe ze op elkaar reageren. En als dat erg leuk is kan ik een grotere kooi gaan kopen en uitkijken voor een nieuweling. Ik denk dat de nieuwe dan eerst in de kleinere kooi komt zodat ze eerst aan elkaar en de nieuwe aan mij kan wennen. Ik zou het fijn vinden als de nieuwe dan ook handtam is voor hij/zij mag vliegen. Maar goed, voorlopig is Pino nog even alleen... maar ik vind het superleuk om te lezen hoe dat met zijn 2tjes gaat!!

Pam

Hé Carla en Smartie,

Leuk dat jullie reageren, maar het is niet de bedoeling dat Miep "zich eigen maakt" in de kooi van Okkie en Gijs. Hij logeert maar een week bij ons en gaat dan weer terug naar de buren. Veronderstel zeg dat hij zich gaat wennen aan onze kooi dan wil hij helemaal niet meer terug !!!!

Toen Gijs bij Okkie in de kooi kwam heb ik inderdaad het een en ander veranderd. Ik heb Gijs ongeveer 1 dag in een andere kooi gelaten en ze toen bij elkaar gezet, was helemaal geen probleem.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

smartie

Hoi Pam,

ik snap dat het niet de bedoeling is dat de loge in de kooi bij Okkie en Gijs komt. Logisch, want hij komt maar tijdelijk logeren. Het is uiteraard wel leuk als de 3 gezellig met elkaar gaan spelen en vliegen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat strakjes!

Pam

Het gaat nog steeds goed met z'n drietjes.
Na een uurtje vliegen zijn ze alle drie helemaal "kapot" en zoeken ze helemaal zelf hun eigen kooien weer op. De kooien blijven gewoon open maar meestal blijven ze lekker op hun stokjes zitten en gaan slapen.
Ik denk dat Miep, als hij volgende week weer bij z'n eigen baasjes is, onze Okkie en Gijs best wel zal missen. Als ik de baasjes vertel hoe leuk of Miep het vond dan zou het best wel eens kunnen zijn dat er bij hun ook een tweede vogeltje komt. Voor Miep zou dat denk ik best wel goed zijn.

Zo, zijn jullie weer op de hoogte.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Pam

Hoi,

Miep is ondertussen weer terug bij zijn baasjes.

Met Okkie en Gijs gaat het geweldig. Gijs begint al behoorlijk tam te worden terwijl hij toch nog maar twee weken bij ons is. Hij gaat al vanzelf bij me zitten en is ook niet meer echt bang voor m'n vinger.

Het vliegen gaat ook prima. Alleen overdag, de gordijnen zijn dan half dicht, wil het nog wel eens gebeuren dat hij tegen de ramen "knalt", niet hard hoor maar toch. Hij moet nog veel leren !!!

Zijn jullie weer op de hoogte.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Nadine

gossiejj..! Wat leukd athet zo goed gaat met de nieuwkomen..!
En dat van het raam komt me heel bekent voor van timo... dan schrik je best wel even he?? Maar als je dan mekrt dat die were vrolijk verder vliegt is het weer goed... en tja datgaat vanzelf wel over :) we horen het verder wel..!

Pam

Weer even een update !!!

Het gaat nog steeds goed met mijn deugnieten. Afgelopen zondag hebben ze samen weer overdag gevlogen, natuurlijk wel (voor Gijs dan ) met de gordijnen half dicht en er zijn dit keer gelukkig geen botsingen met ramen geweest.
Ze maken soms ruzie maar snavelen ook regelmatig. Ik zou ze niet meer willen missen !!!

Onze buurman-piet Miep heeft ondertussen ook een vriendinnetje erbij gekregen, ze heet Toet. Ze is gekortwiekt maar na de eerste rui zal het met haar ook best in orde komen.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem