Pruimenboom

Gestart door bosco, februari 06, 2006, 16:05:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosco

Hai,

Weet iemand of een tak van een pruimenboom (onbespoten) in de kooi van de parkiet mag? :blush:

Alvast bedankt,

Anke ;)

Ingrid

Volgens mij is een pruim een vrucht, dus ja, takken van fruitbomen mogen, mits onbespoten en goed afgespoeld met heet water.

smartie

Nou is mijn vraag hierop: hoe weet je zeker dat de takken onbespoten zijn? In een wijktuin/schooltuinterrein kun je dat natuurlijk aan de opzichter vragen, maar ik denk niet dat ze het heel geweldig vinden als ik vertel dat ik een paar takken van een fruitboom (appel/peer) kom afknippen?!  ;)

En ik heb al eerder gelezen dat de takken van de knotwilgen ook gebruikt mogen worden toch? Die groeien namelijk op loopafstand van mijn huis. Maar ook daarvoor geldt volgens mij dat de gemeente je niet moet snappen terwijl jij een paar takken aan het snoeien bent, want dat nemen ze vast niet in dank af. Alhoewel KNOTwilgen suggereert en vaak gesnoeid te zien zijn. Maar dat moet vast op een speciale manier en in een bepaalde periode??

Mogen bamboe-takken (van die groene geluksstaven die gaan uitgroeien als je ze in het water zet) ook gebruikt worden??

Enne, over onbewerkt hout om er een parkietenboom van te maken: hoe komen jullie allemaal aan dat mooie materiaal? Ziet er helemaal gladgeschuurd uit dat kan ik wel. Maar hoe zit het met die ronde stokken?? Hoe maken/waar kopen jullie die?? Ik weet dat je kant en klaar een speelplaats kan kopen in de winkel, maar het lijkt me leuker en origineler om er zelf een te maken...

Parkieten-Freak

Materiaal voor een parkietenboom kun je bij een doe-het-zelf zaak kopen. (Praxis of zo).
Een voorwaarde voor fruittakken is dat ze onbespoten zijn.
Je zou het na kunnen vragen, en wellicht wil de eigenaar je wat best wat takken geven als hij of zij zelf de boom gaat snoeien. :)


Ingrid

Inderdaad gewoon eens een kweker van fruitbomen bezoeken en vragen of je wat snoeitakken mag hebben. (Snoeiseizoen is net geweest trouwens, meestal rond oktober/november.)

Bamboe mag hoor, mijn deugnietjes hebben er hier al een gesloopt  :D .

bosco

#5
CiteerNou is mijn vraag hierop: hoe weet je zeker dat de takken onbespoten zijn?

Hai,
ik heb takken van de pruimenboom uit de tuin van kennissen gekregen dus weet dat ze onbespoten zin. Ik denk dat een fruitbomenkweker ze wel bespuit maar dat kun je altijd vragen natuurlijk. <_<

Maar hoe zit het met die ronde stokken?? Hoe maken/waar kopen jullie die??


De ronde stok kun je bij de bouwmarkt kopen in een lengte van 2 meter of zoiets.
Ik heb dat ook gedaan en daarna zelf zitstokken gezaagd. :)
Bij de dierenwinkel kun je dan plastic dopjes kopen om het aan de tralies te klemmen.
Een speelparadijs maken lijkt me ook heel leuk, daar staan op deze site ook leuke voorbeelden van!

Groetjes,
Spetter en Anke ;)