Vragen Over Extra Vital

Gestart door thexfile, januari 31, 2006, 16:10:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Nadine, vogels gaan echt niet stinken van XtraVital.
Citeer....er wordt gezegd dat het beter voer is omdat dat gezegd word is dat ook zo en wordt dat maar gelijk aangenomen! Nou dan zeg ik nu dat gewoon voer beter is..! Dan luisteren jullie toch ook niet of wel??
Ik denk het niet Nadine.
Forumleden geven geen gewoon voer omdat jij zegt dat dat beter is (wat overigens niet zo is).
Forumleden letten overigens wel goed op andere forumleden die iets zinnigs te vertellen hebben over voeding of andere onderwerpen. Daar kunnen we namelijk allemaal iets van leren.
Wat betreft XtraVital het volgende:
Het gaat er niet om wat er allemaal in "gewoon" voer zit. Het gaat erom wat er *niet* inzit, en wat je vogels wel nodig hebben..... :excl:
Vandaar dat veel leden voorstanders zijn om om XtraVital OF pellets (Harrisons, Nutribird) aan hun parkietje te geven. Ze willen gewoon het beste voor hun vogels, en ik ook.





Nadine

#21
Ik wil ook het beste voor mijn vogels..!
Ze krigjen gewoon voer, Met krachtvoer, En groenten en fruit en soms wat anders lekkers..  en dit doe ik omdat ze van extrival gingen stinken en als ik niet ging zorgen dat ze minder gingen stinken moest ik ze wegdoen! end aar zijn ze mij te dierbaar voor..! dus ben ik op onderzoek gegaan en hoorde ik dat het ook met gewoon voer kan:) en dat is dus waar..!:)

Of vindt je soms dat Timo en Elmo er ongezond uit zien?? nou ik niet ze hebben ene prachtig verenpak ze glimmen en ze zijn hartstikke vrolijk:) ze eten en drinken prima..:) en ze worden met de dag mooier :blush:

Chantalleke

#22
Mijn parkietjes moesten overwennen naar pellets, omdat ze geen groenten en fruit willen eten. Met pellets weet je zeker dat je parkietjes alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen. In XtraVital zit meer dan 80% van alles wat ze nodig hebben, en nog is dus alleen dat niet genoeg. Met gewoon zaad kom je lang zo ver nog niet! Zelfs niet als je extra krachtvoer er in doet. Kijk hier maar eens wat de pellets van Nutribird bevatten aan voedingswaarden: http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutritio...8&ani=149&rac=0
XtraVital is wat minder gedetailleerd, maar ook zij hebben een tabel:
http://www.xtravital.com/nl/index_nl_vogel.htm

Van 'gewoon' parkietenvoer zul je niet heel snel zo'n tabel vinden, ik heb het nog niet gevonden op internet in ieder geval.
Je hebt nog weer verschil in zaad wat je kunt scheppen (dan kun je vraagtekens zetten bij de versheid in bepaalde winkels) en verpakt voer. Het is gewoon aangetoond dat XtraVital beter is. Dat neemt niet weg dat er genoeg parkietjes 'oud' zijn geworden met 'gewoon' voer, maar ja als je dus keuze hebt tussen 'gewoon' of 'beter'.....
Ik ga op dit moment voor 'best' en ga weer wat pellets pletten, want ik heb twee hongerige parkietjes :P

Chantal

patric a

Hallo allemaal,

In de discussie wat nu goed is voor je parkietje of niet, wil ik jullie graag het volgende vertellen.

Op dit forum heb ik reeds eerder over Birdy, onze 13 jaar oude parkiet verteld. Zij is altijd een moeilijke eter geweest. Voor fruit is ze bang en ondanks het feit dat we het aanbieden, heeft ze het nooit gepakt.

Ook heeft ze altijd "gewoon" voer gehad en pas anderhalf jaar geleden zijn we op Xtra vital overgestapt. We hebben dit toen onmiddelijk gegeven. Ze is gek op dit voer. Om toch groente te geven, voer ik de Salat mix van Vitakraft er door heen. Birdy is er gek op. Haar bakje is altijd leeg, want ze eet alles op.

Wat ik zeggen wil is dat ondanks de discussie wat nu goed of fout is, een vogel ook oud kan worden met gewone voeding. Dat neemt niet weg dat Xtra Vital een uitstekend voedingsmiddel is, die ik graag koop voor Birdy.


Groetjes, Patric

smartie

Niemand zegt ook dat een parkiet op gewoon zaad niet oud kan worden maar de kans daarop is kleiner dan met gezonder voer. Hetzelfde geldt voor mensen: als wij gezond eten en leven (sporten, niet roken) dan hebben we meer kans om (gezond en vitaal) oud te worden dan wanneer we alleen maar junkfood zouden eten....