Vragen Over Extra Vital

Gestart door thexfile, januari 31, 2006, 16:10:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thexfile

hoi ik had al veel gelezen hier over dit voer , en dacht doe eens gek laat ik dit eens voor hun kopen...

nu heb ik van het weekeinde zo een doos aangeschaft van 500 gram voor bijna 5 euro  :blink:  

wat ik tog behoorlijk prijzig vind want dat "normale"voor krijg ik bij mijn vogelspeciaalzaak voor 2 euro voor 2 KG  :excl:

tog een stuk goedkoper , maar omdat jullie zeggen dat dit zo goed is dacht ik zo van laat ik ze eens verwennen....

mag duidelijk zijn dat dit dus een belagelijk duur voer noem...
mag ook duidelijk zijn dat ik dan perfectie verwacht van een leveransier... :excl:

vraag 1

het volgende , op die doos staan veeeeeel talen , en ja hoor wil je nu net weten dat de reclame wel in nederlands in maar niet het gebruik , en ook niet in engels en ja  zo goed kan ik pools nie  :glare:

dus als iemand me allicht een nederlandse verzie kan verschaffen of mij dat kan vertellen.... dank u

vraag 2

op de achter kant staat dat een gezonde vogel 7,50 gram per dag nodig heeft...

dan is mijn vraag deze : waarom zit er in godsnaam en schepje van 5,00 gram in  :excl: ???? zeker omdat de doos een veelvoud van 5 is ???

ben ik nu diebiel of is dit gewoon fout ???

bedoel een 7,50 gram schepje was tog beter geweest  :glare:  ???
was het niet logischer geweest om een doos inhoud met een veelvoud van 7,5 te nemen ????

vraag 3

hoe lang houd dat spul gemiddeld voor het slecht word ???

reken uit :

500 gram totaal is de kleinste doos

7,50 gr per dag

500 : 7,5 = +- 66 dagen , laat zeggen 2 maand.

dat zou inhouden dat je met 1 vogel dat spul ongeveer 2 maand goed moet blijven als je het koel bewaard ??

gezien ik 2 vogels heb ongeveer 1 maand ??
haal je dat er uit ???  :glare:

vraag 4

oke dit vertellen ze je er niet bij....
DIT SPUL STINKT VRESELIJK  :excl:

vind de geur dus niet te harden hoe los je dat op ???

en om dat goedje in de koelkast te zetten vind ik ook niets want dan is gelijk mijn eetlust weg....  :glare:


tot slot

mag duidelijk zijn dat er veel onvolkomenheden zijn aan dit voer... en dat dit kwa kostprijs eigenlijk niet door de beugel kan.....

ben benieuwd of ze er nu echt fitter / meer happy van gaan worden maar de tijd zal het leren...

als test ik heb nu 2 identieke bakjes gevuld met dit en het oude spul....
denk ga eens kijken welke ze nu lekkerer vinden....

tot nu toe vinden ze het oude lekkeder...

hoop dat iemand me kan helpen...
groetjes....



Sonja

#1
Hoi Thexfile,

XtraVital is inderdaad duurder in het gebruik dan ander parkietenvoer, maar het is dan ook een heel compleet voer waar bovendien het eivoer al doorheen zit, dat hoef je dus niet meer apart te verstrekken.
In veel soorten parkietenvoer zitten ongeveer maar 6 verschillende soorten zaden, terwijl er in XtraVital 26 zitten.

1.Op deze site kun je meer info vinden:

http://www.xtravital.com/nl/index_nl_vogel.htm

Zowel op de doos als in het informatiefoldertje in de verpakking, staat de tekst ook afgedrukt in het Nederlands.

2. Het maatschepje is niet verkeerd, je kunt eenvoudig 1,5 maatschepje geven, als je dat wilt.

3. Als je goed kijkt, zul je zien dat op de verpakking staat hoelang het voer houdbaar is (onderop de doos)
Zelf heb ik pas een nieuwe doos gekocht, en die is houdbaar tot eind 2007. Een hele poos dus.

4. Over de geur van het voer zullen de meningen verdeeld zijn: wat voor de een stinkt, kan voor de ander juist een aangename geur zijn. ;)
Ik raad je echt af om het in de koelkast te zetten, je kunt het beter bewaren in een afgesloten voorraadbus, gewoon in de kast. Daar ruik je het toch ook niet?

Je mening over het feit dat er veel onvolkomenheden aan het XtraVital voer zijn, deel ik dan ook absoluut niet, bovendien eten mijn parkietjes  het heel graag en zijn kerngezond. ;) Dat is tenslotte het belangrijkste, nietwaar.

Het is logisch dat je parkietjes moeten wennen aan het nieuwe voer. Daarom kan het nu misschien lijken of ze hun oude voer lekkerder vinden, maar het is nu nog te vroeg om dat te kunnen zeggen.
Het beste kun je ze geleidelijk laten wennen aan de XtraVital, steeds wat minder van hun oude voer, en steeds wat meer XtraVital. Dus niet van de ene op de andere dag.
En als ze er eenmaal aan gewend zijn..... ;)

Groetjes, Sonja.

Caradow

#2
Ik zal je maar niet aanraden om over te stappen op Pellets ;)


Het is geen goede test om beide voeren in de kooi te hangen. Het nadeel van gewone mengvoeren is juist dat ze daar alleen de lekkere componenten uithalen Het is de bedoeling dat je gaat uitproberen hoeveel Xtravital je vogels eten op een dag en ze inderdaad alles opeten zodat ze alle nodige voedingsstoffen binnen krijgen. Zolang je het oude voer blijft geven zullen ze de Xtravital hoogswaarschijnlijk links laten liggen.

Over de prijs gesproken, jij vind het schijnbaar zonde van je geld om je vogels het beste te geven wat er is qua voer, dat is jammer. Ik vind dat de gezondheid van je parkiet begint bij de investering die je doet in zijn verzorging. Ik betaal alleen al aan voeding voor mijn vogels (2 prakietjes) ongeveer 10 Euro in de maand. En dat zijn dan alleen de pellets nog maar. Als ik kijk naar de gezondheid van mijn vogels, het glimmen van het verenkleed en alles, dan is me dat dubbel en dwars waard.

Ik vind het jammer dat je gelijk een produkt zo af loopt te kraken, terwijl de kwaliteit van het produkt zo vaak al bewezen is. Ik voer Pellets(Harrissons), zoals je uit mijn eerste zin hebt kunnen begrijpen, daarvoor gaf ik Xtravital, maar door een spijsverteringsstoornis van mijn inmiddels overleden parkietje moest ik overstappen op Pellets. Ik geef dit nog steeds, omdat mijn vogels er zo veel beter uit zien, dan wanneer ze op zaad zitten, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Maar goed, probeer de Xtravital uit, bevalt het niet, ga dan maar weer over op je oude goedkopere voer. Iedereen heeft zijn eigen mening over welk voer het beste is, maar val een ander merk niet zo af, zeker niet als je het nog niet eensgeprobeerd hebt...

hitaca

Hoi,
ik gebruik ook dit voer voor mijn parkieten. Vroeger had ik kanaries en gebruikte dan ook Xvital (voor kanaries dan).
Ik ben er heel tevreden over; elke dag krijgt elke vogel 1.5 schepje.
Ze eten het ook graag. Ik bewaar het voer in een blikken doos gewoon in de kast en niet in de koelkast. En de geur valt best mee, vind ik.
Succes
Hitaca

Chantalleke

Wat jammer dat je zo ontevreden bent!  :(
Mijn vogeltjes zijn er zo gek op dat ik ongelooflijk veel moeite moet doen op de pellets, waar Caradow het ook al over had, over te gaan. En ik kan je zeggen dat de pellets die ik een tijdje geprobeerd heb, Nutribird pas echt smerig ruiken (mierzoet) Ik vind XtraVital om heel eerlijk te zijn juist wel lekker ruiken. Mijn parkietjes smikkelen ieder zaadje van de Xtravital tot de laatste toe op. Maar groneten en fruit en eigenlijk alles wat geen XtraVital-zaadje is eten ze niet. Daarom heeft mijn dierenarts me gevraagd om toch maar over te gaan op pellets. Zij zelf is daar groot voorstander van, ondanks dat de prijs wat hoog is. Haar eigen twee parkietjes krijgen nooit anders dan Harrisons. Met het juiste voer kan je vogeltje makkelijk 15 jaar oud worden. En dat wil toch iedereen.....zijn vriendje het beste geven en hem zo lang mogelijk kunnen houden ;)

Chantal

Carla

Ik, en vooral mijn parkietjes, zijn héél tevreden met xtravital. Vroeger gaf ik een gewone parkieten mengeling en omdat ik zoveel goeds had gelezen hier over xtravital ben ook ik overgeschakeld. Mijn parkieten vinden het heerlijk met uitzondering van de rozijntjes ook mijn valkparkiet krijgt zijn eigen soort. Ik heb gerust het geld ervoor over als je bedenkt van je zelf per maand naar binnen werkt vindt ik die vijf euro niet teveel maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Mijn parkieten in de voliere moeten het ook zonder xtravital stellen zij krijgen een parkietenmengeling premium waar ook meer zaden inzitten dan in een gewoon voer.
Het belangrijkste is toch dat je het beste voorhebt met je parkiet al is dit nu met een gewoon voer of met xtravital of met pellets.

thexfile

#6
verder waren mijn vogels al gezond en fit met het eten wat ze nu hebben niets mis mee wilde allen weten of ze er nu kwa gedrag beter van werden en of ze zich gelukkiger gaan voelen , ze komen normaal niets te kort maar zijn wat kieskeurige eters....

en ja ik vind het inderdaad erg duur als dat eten zo goed is vind ik het verplicht dat ze het goedkoop moeten aanbieden.... en ook dat zgn slechter spul niet meer verkocht word.....

en als ze het inderdaad met lange tanden eten dan vind ik dat weggooid geld want dat voer wat ik nu heb zitten ook groen pelits in en zo en das echt veeeeel goedkoper... das dat gewone parkieten zaad en dat vinden ze prachtig....

na deel van het voer is dat het te kleverig is.... de korels rollen niet zo makkelijk.... en het stinkt.... heb visvoeders gehad die lekkerder roken en makkelijker te verwerken was.....

en zeg nu zelf als jij gaat eten is het het 1e waar je op let de geur , nou ik tenminste...

had gedacht dat het net als het anders maar ziet er ook bijna gebakken uit of alsof er honing op zit en zo..... meer een bakproduckt dan een graan produckt...

straks is het oude op en dan moeten ze het wel op eten of ze verhongeren bij wijze van spreken , ben benieuwd of ik ze het kan opdwingen als ze niets anders meer krijgen....

weet niet voor zo een prijs verwacht ik tog iets totaal anders en
zeker iets wat lekker ruikt..... ;)

als ik heel eerlijk ben begrijp ik niets van het fijd dat het zo aangeprezen word , mischien komt het nog.... mag allicht veel goeds in zitten maar ziet er meer uit alsof het een licht ondbijd voor mensen is en niet voor een dier....

tenmiste als ik een parkiet was zou ik nog liever verhongeren....

Caradow

Citeerverder waren mijn vogels al gezond en fit met het eten wat ze nu hebben niets mis mee wilde allen weten of ze er nu kwa gedrag beter van werden en of ze zich gelukkiger gaan voelen , ze komen normaal niets te kort maar zijn wat kieskeurige eters....Er word ook niet beweerd dat standaard zaadmengsels niet goed zijn, daar zullen ook best vrij goede mengsels tussen zitten, Xtravital is alleen bewezen net even wat beter :P Zie het als de Whiskas bij kattenvoer, verse groente ipv blikgroente etc etc

en ja ik vind het inderdaad erg duur als dat eten zo goed is vind ik het verplicht dat ze het goedkoop moeten aanbieden.... en ook dat zgn slechter spul niet meer verkocht word.....
Ook voor ons mensen zijn er goede en minder goede produkten te koop... ook voor ons word er nog steeds alcohol en fastfood verkocht

en als ze het inderdaad met lange tanden eten dan vind ik dat weggooid geld want dat voer wat ik nu heb zitten ook groen pelits in en zo en das echt veeeeel goedkoper... das dat gewone parkieten zaad en dat vinden ze prachtig....
de groene dingen in jou zaad zijn GEEN pellets.. pellets zijn een totaalvoer waar in elke korrel alle voedingsstoffen zitten. voorbeelden van pellets zijn o.a  Harrisons of Nutribird

na deel van het voer is dat het te kleverig is.... de korels rollen niet zo makkelijk.... en het stinkt.... heb visvoeders gehad die lekkerder roken en makkelijker te verwerken was.....Als jou zaad van Xtravital echt kleverig is dan is er iets niet goed mee. Mss beter even mee terug naar de winkel. (en voordat je nu weer met een wijze opmerking komt over dat het produkt niet goed zou zijn, ook bij gewone zaadmengsels komt het wel eens voor dat er een slechte partij tussen zit)

en zeg nu zelf als jij gaat eten is het het 1e waar je op let de geur , nou ik tenminste...

had gedacht dat het net als het anders maar ziet er ook bijna gebakken uit of alsof er honing op zit en zo..... meer een bakproduckt dan een graan produckt...

straks is het oude op en dan moeten ze het wel op eten of ze verhongeren bij wijze van spreken , ben benieuwd of ik ze het kan opdwingen als ze niets anders meer krijgen....

weet niet voor zo een prijs verwacht ik tog iets totaal anders en
zeker iets wat lekker ruikt..... ;)

als ik heel eerlijk ben begrijp ik niets van het fijd dat het zo aangeprezen word , mischien komt het nog.... mag allicht veel goeds in zitten maar ziet er meer uit alsof het een licht ondbijd voor mensen is en niet voor een dier....

tenmiste als ik een parkiet was zou ik nog liever verhongeren....
[snapback]20608[/snapback]

thexfile

mmmmmmmmmm  :glare:

ik wijze opmerkingen hahahah , en ja denk echt wel na eer ik wat zeg , mag allicht ietwat te gepassioneerd zijn soms , maar begin niet te mekkeren eer niet iets zelfs te hebben onderzocht of doordacht al lijkt het soms niet zo....

en ja ik ben een veeeeeeel eisend  persoon en vind dat er soms mensen zijn die best wat meer kritischer mogen zijn......

allicht zijn mijn vogels dat ook....

heb dat spul nu een goede halve week in huis en de status is :

het popje eet van bijden....

het mannetje eet allen het oude gewone voer met van die groentjes er in.....
hij raakt het spul absoluut niet aan....

en als dit wiskas moest zijn geef mij dan maar liever felix  ;)  hahahahhaha

nee zie dit zeker niet als een voer zoals dat wat je aangeeft....
zou een produckt waar meer verschijdenheid van zaden in zitten een hoger cyfer geven als dit...

mag allicht mooi verpakt zijn , en goed uitgebalanceerd zijn en zo , maar ik vraag me af of er ook aan is gedacht of het daadwerkelijk voor de vogel aantrekkelijk is... ??

persoonlijk vraag ik me dat nu af gezien een stokje trosgierst zo weg is en dit nouwelijks verdwijnt.... tis allen leuk om in te graven zo blijkt  :closedeyes:

en ja ik ben allicht een wijsneus , en probeer gewoon overal een nieuwe wending aan te geven en er langs een ander kant tegen aan te kijken en zo verbeteringen te spotten cq fouten....

wat ik verwacht had :
- een rijker zadenmengsel dat rijker is dan de mengsels in de winkel ( is allicht zo ziet er niet naar uit geen grote zaden die de mijne lekker vinden )
- een grotere goeveelheid van samengeperste groente stukjes zoals dat ook in konijnen voer zit ( is allicht zo maar ik herken het nie en hun ook nie )
- een aangenamere geur
- een coating verijking van natuurlijk vitamines ( is allicht zo )
- een kompleete gebruiksaanwijzing zoals op intrenet is weergegeven maar niet in de doos zelf zit.
- beter dozering
- een ietwat professionelere uitstraling als met het uit de verpakking haald...
- een herafsluitbare verpakking ( hoef ik zelf geen blik te kopen een afsluit strip zou al wonderen doen )
- een kleindere verpakking en een beetere aanduiding wanner het spul slecht word wanner geopend....

weet ik nu nog niet , en nee geloof niet dat dit een jaar goed blijft in geopende toestand met het ei er in , dan zouden er te veel conserverinsmiddelen in behoren te zitten.....

tot slot

opzich is de uitstraling van de doos leuk maar tot nu blijft het daarbij....
zullen zien of dit aanslaat na een week tijd....

janneke

Hoi Felix,
Ik ben het op sommige punten met je eens. Ik vind XtraVital duur en het stinkt vreselijk! Maar de parkieten zijn er erg gek op. Kees en Kobus leven nu na een moeizame start (lang verhaal) helemaal op. Ze zien er ook beter uit dan toen ik ze kocht en ze zijn enorm levendig geworden. Ik ben ervan overtuigd dat dit mede komt door het voer dat ze krijgen.
Ik vind dat het voer dat mijn parkieten krijgen een gezonde basis voor hen moet zijn. (Daarbij kunnen door vitaminegebrek ziektes optreden, en als je hiervoor naar de dierenarts moet ben je ook veel geld kwijt!)  Aangezien alles wat een parkiet nodig heeft in XtraVital zit (en ik enigszins gemakzuchtig ben) geef ik dit voer. Ik hoef niet in de gaten te houden of ze wel eivoer oid eten.
Ik ben benieuwd hoe je over een aantal dagen over denkt, en of je parkieten er (allemaal) gewend aan zijn geraakt.
Groetjes Janneke

thexfile

nou ik heb gister toen ik thuis kwam dus al het oude voer er uit gehaald.
en dan de daghoeveelheid voor 2 vogels er in gedaan. dat was om 5e....

nu is het popje wel gaan kijke en die eet er wel van , maar smeet meteen al een stuk van dat ei spul er uit.... alles wat ze niet eetbaar vond werd over de rand van het bakje geheveld....

die oudste het mannetje kon maar niet geloven dat dat dus eten was , hij is letterlijk een 10 tal keer op alle plaatsen gaan kijken waar ik normaal eten plaats , maar inderdaad al het andere eten was weg....

hij was stomverbaast en keek mij zo aan van "waar heb je het eten gelaten het is weg" waarna ik hem letterlijk verteld heb dat hij dat lekkere eten maar moest op eten....

omstreeks 8 a 9 uur en na vele bezoekjes aan de bak en verondwaardigde gezichten besloot hij tog om dan een paar van de wat groter zaden in de mond te nemen en zo op zijn stokje ( ja ik noem het een nootje eten , hij stop dan 2 grote zonebloem zaden in zijn mond en schraapt hij dan leeg met zijn tog als hij dat ding tegen de binnen kant van zijn  snavel drukt ) op te eten....

verder hebben ze het eten ongemoeid gelaten....om 10e zijn we gaan slapen dus was het licht uit..... ( we zijn de vogels en ik , we slapen in dezelvde ruimte ik kan ze vanuit mijn bed zien we slapen in de woonkamer )

vanmorgen was er nog nagenoeg evenveel eten in de bak als dat ik er gister in gegooid heb.... dus 2x 2 van die plastic lepels....

ben benieuwd als ze vandaag honger krijgen als ik er niet ben of ze het dus op eten .... ik werk dus van 8 tot 5 en typ hier soms snel even tussendoor wat als wat aflijding....

zullen wel zien wat er gebuerd is als ik thuis kom , ze zullen allicht boos zijn want normaal hebben ze dus veeel meer eten tot hun beschikking.....
denk ook dat mijn oudste de groten zaden mist want hij is een fan van grote zaden , zelfs als hij deze met moeite in zijn snavel krijgt....

normaal eten ze dus de hele mix op , kontroleer dagelijks op lege omhulsels en mag gerust stellen dat ze 90% op hebben op het moment dat ik de bak leeg....

de groen geperste dingen met wortel en zo er in verdwijnen normaal ook erg vlug....

dus we zullen zien wat ergebuerd is vandaag....

tot hierver de update.....




thexfile

update.

ik heb extra vital nu een week in huis en dit is het oordeel.

ze vinden het niet lekker  :excl:

zelfs als ik geen ander voer aanbied over 3 dagen dan verhogeren ze nog liever bij wijze van spreken  :glare:

het enige wat ze er uit plukken zijn de ronde zaden en de paar zonnebloem pitten en zo , maar er word gretig om het "gezonde gedeelte" heen gegeten.

vandaag heb ik voorgenomen om te kijken of dit werkt deze week

ik gooi 1 lepel extra vital op 5 lepels nornmaal voer per segment van de bak ( voor de hele bak 2x extra vital en 10x normaal )
heb dit alles goed door elkaar geroert.

nu eens kijken of ze nog om dat spul heen eten  :glare:

nogmaals ik kan me indenken dat dit voer beter is kwa samenstelling , maar ze lusten er geen pap van en dat snap ik nie  :glare:

Marcella

Voer het ook erbij (naast het gewoon parkietenzaad) in de voliere die ik heb (ongeveer 20 parkieten), maar de eerste bakjes die leeg zijn. Zijn de bakjes waar het Extra Vital in zit. Voer dit erbij zodat ik niet ook nog apart eikrachtvoer hoeft te geven.

thexfile

CiteerVoer het ook erbij (naast het gewoon parkietenzaad) in de voliere die ik heb (ongeveer 20 parkieten), maar de eerste bakjes die leeg zijn. Zijn de bakjes waar het Extra Vital in zit. Voer dit erbij zodat ik niet ook nog apart eikrachtvoer hoeft te geven.
[snapback]21890[/snapback]

mmmmm raar....

ik meg het nu nogsteeds op deze verhouding en moet zeggen dat werkt dus wel.
als je het ze alleen aan bied moeten ze er dus niets van hebben maar als je het verstopt dus wel....

heb het vermoeden dat als ik het vermeng dat het de geur maskeerd en ze het verschil niet kunnen zien...

en ja ik wilde het extra vital ook als bijvoer gebruiken omdat er eivoer in zit en ik dat vanwege mijn eetgeloof zeg maar niet aan raak.... en ik eet ook geen eieren van dieren en geen vlees en zo....

Parkieten-Freak

Grasparkieten zijn "moeilijke eters". Omschakelen naar ander voer gaat bij de meeste van hen wat moeizaam. Toch zou ik het zeker blijven proberen, meng steeds een beetje meer XtraVital door het gewone voer.

Mijn grasparkiet krijgt vanaf het begin XtraVital en hij is er dol op. Als ik hem een bakje XtraVital en tegelijkertijd trosgierst aanbiedt, daat hij zelfs eerst even XtraVital eten, om zich vervolgens op de trosgierst te storten.
ik vind de geur trouwens lekker!


Chantalleke

Hoi,

Overstappen op ander voer....Ik weet er alles van.... :unsure: Mijn parkietjes zijn dol op XtraVital, maar moeten over naar pellets. Nou dat is huilen met de pet op. De jongste is de moeilijkste niet, maar onze 'oude' Sjef..... :huh: Hij wil gewoon écht niet en eet liever niets dan dat hij Nutribird of Harrisons moet eten. Mijn dierenarts heeft me op het hart gedrukt dat het een kwestie van volhouden is. Wel op tijd toch 'gewoon' Xtravital geven, zodat hij niet te zwak wordt, maar toch ook zeker af en toe wel hard zijn. Er zijn parkietjes geweest die er wel 1,5 jaar over gedaan hebben om volledig over te schakelen!!

Kennelijk is het niet de smaak van de pellets die mijn parkietje tegenstaat, maar de vorm. Ik plet nu de Harrisons met en lepel. Op de bodem van het voerbakje schep ik ongeveer driekwart schepje XtraVital en daarboven op een schepje Harrisons. Soms wordt de Harrisons al opgepeuzeld als ik die in de keuken nog sta te pletten  :P

Ik heb nog een heel pak Nutribird, dus die zal ik ook eens gaan pletten. En Nutribird, dat stinkt pas echt! Het ruikt mier-en-mierzoet! Om die geur een beetje te verbloemen moest ik pindakaas mengen. Alleen als ik de hele pellets meng, dan likken die snuggeren bij mij de pindakaas er gewoon van af, maar laten de pellet zelf liggen  :glare:
Ach, ik blijf dus gewoon stug volhouden met de pellets... Als had ik veel liever gezien dat mijn parkietjes 'gewoon' groenten en fruit hadden gegeten dan hadden ze ook zeker XtraVital gekregen. Maar gezond eten (fruit en groenten) is in het geval van mijn oudste parkietje echt onbegonnen werk (hij vindt alles eng en vliegt er voor weg. Ook als ik smakelijk ga zitten eten. Dan wil hij zeker het eerste half uur niets van me weten.... :unsure: )

Kortom... XtraVital is echt het beste zaadmengsel wat ik ken (en ook ik vind het lekker ruiken) en mijn parkietjes willen eigenlijk niets anders meer (al moeten ze dus wel)


Parkieten-Freak

Croky is vrij gemakkelijk met eten, maar kan ook behoorlijk kieskeurig zijn. Ik denk niet dat hij zomaar pellets zal gaan eten als ik die hem voorzet.
Ik vind het trouwens heel slim van Chantalleke om ze wat te pletten.  ;)


thexfile

vind wel raar dat sponge mijn nieuwe vogel van een kweker hetzelvde gedrag vertoond als de rest.... hij eet het ook niet tenzij goed gemengd....

zou al bijna zeggen dat hij het meteen moet pikken gezien hij nog niet veel gewend is en zo....

smartie

#18
Toen we met Goofy voor het eerst bij de in vogels gespecialiseerde dierenarts kwamen werden we er voor het eerst op gewezen hoe slecht de gewone zaadmengsels zijn (dus de gewone met alleen zaadjes en wat rode/groene/gele stukjes erin). Dat vermengd met wat eivoer, honingparels/spreekparels voerden wij hem dus altijd en niet te vergeten wel een trosgierst stengel of snoepstaaf per week (ook af en toe een stukje appel of sla maar ja, zou jouw kind dat eten als ie de hele dag onbeperkt fastfood, chips en snoep mag eten?). Niet wetende dat we onze parkiet dus aan het vetmesten waren met een 'junkfood' dieet. Dus we kregen ook een folder mee met alle informatie over Harrisons. We wisten gelijk zeker dat wanneer Goofy weer opgeknapt zou zijn we zouden beginnen om hem over te wennen op Harrisons voer. Helaas is het nooit zover gekomen omdat ie nooit meer beter geworden is.

Nu hebben zowel mijn ouders als ik een jonge parkiet. We hebben meteen een zak Harrisons bij de dierenarts besteld en zijn met een omwenschema begonnen. Nou, Timo (die van mijn ouders) eet nog liever niks dan dat ie die brokjes eet en mijn Pino moet er ook niks van hebben. Toen ze nog de laatste handvoedingen kreeg kreeg ze Nutribird en dat rook inderdaad vreselijk zoet. Ze vond het vreselijk en ging echt de strijd met mij aan om dat niet te hoeven eten. Maar aangezien ik zeker wilde weten of ze nou echt zelf kon eten en dat met Harrisons niet te controlleren viel, bood ik een bakje met mengsel van fijngemalen Harrisons, eivoer en 3/4 schepje XtraVital aan. En aangezien ik hoorde dat de zaadjes van trosgierst beter te pellen zijn voor een jonge parkiet heb ik daar ook kleine stukjes stengel van in de kooi gelegd. Zodra ik zeker wist dat ze zelfstandig kon eten (veel zaadschilletjes in de kooi) heb ik de trosgierst uitgebannen en ben ik verder gegaan met het Harrisons (fijngemalen en wat brokjes) en XtraVital.

Nu ben ik aan het afbouwen met de XtraVital in de hoop dat ze honger heeft en ook de brokjes/poeder/vers fruit/groente eet, maar zij is de volhouder. Ze eet het gewoon niet. Maar goed, ik blijf ook volhouden. Alleen ik vind het af en toe wat zielig om te zien dat ze echt gaat zeuren als ik of mijn bed uitkom en in de avond als ik thuiskom. Ze valt dan ook echt aan op het voer. Sterker nog, ze vliegt me overal achterna omdat ze weet dat ik het eten ga pakken. Nu gebruik ik dus maar een trucje om het bakje schoon te maken (organisch voedsel, dus eerst schoonmaken voor je er nieuw in doet: jij zou ook niet je 1 dag oude muesli restje overgieten met nieuw en dan smakelijk gaan eten): klein beetje Xtravital op het aanrecht terwijl ik het bakje snel schoonmaak en vul. Ik heb veel mensen horen zeggen dat jonge vogels makkelijker zouden omschakelen op ander voer, maar volgens mij ligt dat ook aan de koppigheid van je vogel!! Mijne kan er in ieder geval wat van!

Trouwens, ik vind XtraVital niet stinken, Harrisons trouwens ook niet. Maar wat me wel opgevallen is dat Pino wel eerst uit d'r snavel stonk. Anders dan Goof altijd rook. Maar nu ruikt het gewoon, misschien ben ik er ook wel aan gewend geraakt!

Nadine

ik ben het om eerlijk te zijn volkomen met thexfile eens..!
Het stinkt het is duur en het ziet er vies uit,
Me vogels zijn trouwens met dat gewonen voer net zo tevreden..!
ze doen geen dingen anders en blijven net zo vrolijke het ennige verschil:
Van dat extrival gaan van mijn vogels ontzettend stinken!
En van dat gewonnen voer niet:) En trouwens als je ze gewoon voer gefet met daarnaast een bakje eivoer (dat eten ze toch alleen maar als ze er behoefte aan hebben) en ze regelmatig groente en fruit geeft komen ze nergens aan te kort:) dan ben je dus veel goedkoper uit je hebt goeduitzientvoer, Je vogels stinken niet, Je kamer stinkt niet, en het voer stinkt niet:) En voor je vogels is er geen verschil...

er word gezegt dat het beter voer is omdat dat gezegt word is dat ook zo en word dat maar gelijk aangenomen..! Nou dan zeg ik nu dat gewoon voer beter is..! Dan luisteren jullie toch ook niet of wel??

Parkieten-Freak

Nadine, vogels gaan echt niet stinken van XtraVital.
Citeer....er wordt gezegd dat het beter voer is omdat dat gezegd word is dat ook zo en wordt dat maar gelijk aangenomen! Nou dan zeg ik nu dat gewoon voer beter is..! Dan luisteren jullie toch ook niet of wel??
Ik denk het niet Nadine.
Forumleden geven geen gewoon voer omdat jij zegt dat dat beter is (wat overigens niet zo is).
Forumleden letten overigens wel goed op andere forumleden die iets zinnigs te vertellen hebben over voeding of andere onderwerpen. Daar kunnen we namelijk allemaal iets van leren.
Wat betreft XtraVital het volgende:
Het gaat er niet om wat er allemaal in "gewoon" voer zit. Het gaat erom wat er *niet* inzit, en wat je vogels wel nodig hebben..... :excl:
Vandaar dat veel leden voorstanders zijn om om XtraVital OF pellets (Harrisons, Nutribird) aan hun parkietje te geven. Ze willen gewoon het beste voor hun vogels, en ik ook.





Nadine

#21
Ik wil ook het beste voor mijn vogels..!
Ze krigjen gewoon voer, Met krachtvoer, En groenten en fruit en soms wat anders lekkers..  en dit doe ik omdat ze van extrival gingen stinken en als ik niet ging zorgen dat ze minder gingen stinken moest ik ze wegdoen! end aar zijn ze mij te dierbaar voor..! dus ben ik op onderzoek gegaan en hoorde ik dat het ook met gewoon voer kan:) en dat is dus waar..!:)

Of vindt je soms dat Timo en Elmo er ongezond uit zien?? nou ik niet ze hebben ene prachtig verenpak ze glimmen en ze zijn hartstikke vrolijk:) ze eten en drinken prima..:) en ze worden met de dag mooier :blush:

Chantalleke

#22
Mijn parkietjes moesten overwennen naar pellets, omdat ze geen groenten en fruit willen eten. Met pellets weet je zeker dat je parkietjes alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen. In XtraVital zit meer dan 80% van alles wat ze nodig hebben, en nog is dus alleen dat niet genoeg. Met gewoon zaad kom je lang zo ver nog niet! Zelfs niet als je extra krachtvoer er in doet. Kijk hier maar eens wat de pellets van Nutribird bevatten aan voedingswaarden: http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutritio...8&ani=149&rac=0
XtraVital is wat minder gedetailleerd, maar ook zij hebben een tabel:
http://www.xtravital.com/nl/index_nl_vogel.htm

Van 'gewoon' parkietenvoer zul je niet heel snel zo'n tabel vinden, ik heb het nog niet gevonden op internet in ieder geval.
Je hebt nog weer verschil in zaad wat je kunt scheppen (dan kun je vraagtekens zetten bij de versheid in bepaalde winkels) en verpakt voer. Het is gewoon aangetoond dat XtraVital beter is. Dat neemt niet weg dat er genoeg parkietjes 'oud' zijn geworden met 'gewoon' voer, maar ja als je dus keuze hebt tussen 'gewoon' of 'beter'.....
Ik ga op dit moment voor 'best' en ga weer wat pellets pletten, want ik heb twee hongerige parkietjes :P

Chantal

patric a

Hallo allemaal,

In de discussie wat nu goed is voor je parkietje of niet, wil ik jullie graag het volgende vertellen.

Op dit forum heb ik reeds eerder over Birdy, onze 13 jaar oude parkiet verteld. Zij is altijd een moeilijke eter geweest. Voor fruit is ze bang en ondanks het feit dat we het aanbieden, heeft ze het nooit gepakt.

Ook heeft ze altijd "gewoon" voer gehad en pas anderhalf jaar geleden zijn we op Xtra vital overgestapt. We hebben dit toen onmiddelijk gegeven. Ze is gek op dit voer. Om toch groente te geven, voer ik de Salat mix van Vitakraft er door heen. Birdy is er gek op. Haar bakje is altijd leeg, want ze eet alles op.

Wat ik zeggen wil is dat ondanks de discussie wat nu goed of fout is, een vogel ook oud kan worden met gewone voeding. Dat neemt niet weg dat Xtra Vital een uitstekend voedingsmiddel is, die ik graag koop voor Birdy.


Groetjes, Patric

smartie

Niemand zegt ook dat een parkiet op gewoon zaad niet oud kan worden maar de kans daarop is kleiner dan met gezonder voer. Hetzelfde geldt voor mensen: als wij gezond eten en leven (sporten, niet roken) dan hebben we meer kans om (gezond en vitaal) oud te worden dan wanneer we alleen maar junkfood zouden eten....