Een Vriendje Voor Pietje

Gestart door Irisje, januari 19, 2006, 19:04:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Irisje

Hoi allemaal,

Een vraag waar ik zelf veel over denk, maar het antwoord niet zo goed weet.

Even in het kort iets vertellen.
Ik wil voor Pietje een vriendje erbij kopen, maar is dit verstandig.
Pietje heb ik nu ruim twee week en nog steeds is hij heel stil. Hij is al volwassen en heeft altijd samen met andere vogels in een kooi gelefd. Nu is hij dus alleen. Ik heb het vermoeden dat hij zich eenzaam voelt. Ik wil graag dat ook pietje zich gelukkig gaat voelen.
Is het al verstandig om nu al, na twee week dat ik hem heb, om een vriendje erbij te kopen?
- Krijg ik hem dan nog wel tam?
- Ik heb geen twee kooien, dus de andere moet gelijk bij Pietje in, kan dit?
- En moet er een mannetje bij of een vrouwtje of maakt dit niks uit (pietje is mannelijk, de naam zegt het al).
-Kan er een vogel bij die net uit het blok is, ook al is pietje volwassen?

Groetjes Iris

Chantalleke

Hallo Iris,

Wat leuk voor Pietje dat je er over nadenkt hem een vriendje te geven! :D
Als je het idee hebt dat Pietje zich eenzaam voelt dan denk ik zelf dat het leuk zou zijn als je hem inderdaad heel snel al een vriendje of vriendinnetje zou kunnen geven.

Het zal je misschien iets meer moeite kosten om de parkietjes tam te maken als ze met zijn 2en zijn, maar je kan ze zeker tam krijgen.
Omdat Pietje een mannetje is kun je zowel een vriendje als een vriendinnetje voor hem meenemen naar huis. Je kan er eigenlijk niet van uit gaan dat het gelijk klikt. Meestal wel hoor!! ;)  Misschien is het mogelijk dat je via marktplaats toch een tweede (kleinere) kooi op de kop kan tikken. Dan kunnen de pietjes rustig aan elkaar wennen.
En het mag gerust een jong vogeltje zijn! Jonge vogeltjes zijn iets gemakkelijker tam te maken. Je zou er dan dus je voordeel mee kunnen doen als je dit vogeltje even een tijdje in een eigen kooitje houdt.

Heel veel plezier met Pietje en misschien wel een vriendje of vriendinnetje.

Groetjes
Chantal

Irisje



Dank je wel voor je reactie!

Hoe erg is het om ze toch gelijk bij elkaar in de kooi te doen.
Hoe kan ik ze als ze samen zijn dan toch tam maken?

Ik hoop op zoveel mogelijk reacties!
Ik moet al gauw een beslissing maken dus HELP!!!

Groetjes Iris

Chantalleke

#3
Hallo Iris,

Hoe erg het is als je ze bij elkaar zet hangt voor een heel groot deel af van het karakter van je beide vogeltjes :excl:  Plus dat het voor het nieuwe vogeltje gewoon fijner is als hij eerst even in alle rust aan zijn nieuwe thuis kan wennen in een eigen kooitje. ;)

Het kan ook zeker wel goed gaan, maar beslis dan, als je het toch echt op deze manier wilt doen, om het tweede vogeltje in huis te nemen als je echt even een paar dagen thuis bent, zodat je dus goed kan bekijken hoe de vogeltjes op elkaar reageren (dat is hoe dan ook aan te raden, dus ook als je ze later pas bij elkaar zet)

Zelf hebben wij bij ons logeerparkietje ook direct een nieuweling gezet, ondanks dat ik daar geen voorstander van ben. We waren toen wel de hele week thuis plus, en dat vond ik zelf heel belangrijk, het logeerparkietje kon heel erg slecht tegen alleen zijn! :unsure:  Hij was stil en in zichzelf gekeerd. Totaal niet zoals een parkietje hoor te zijn. Zodra onze eigen parkietjes dan los waren en hem opzochten leefde hij helemaal op. Als mijn parkietjes in hun eigen kooi moesten begon het logeetje hard te gillen (urenlang soms  :( ) Omdat het een stil en bang parkietje was en we zijn karakter inmiddels al wel kenden, wisten we ook dat hij zich nooit dominant zou opstellen tegen een tweede vogeltje in zijn kooi. We hebben een rustig parkietje uitgezocht en duidelijk afgesproken dat als het niet zou klikken tussen die twee we het parkietje terug konden brengen!!
Het klikte eigenlijk meteen goed, maar toch kregen de twee wel ruzie om wie er bij het spiegeltje mocht zitten. We hebben toen heel de kooi verbouwd. Extra zitstokjes, van alle speelgoedjes 2 stuks... En sindsdien zijn de twee onafscheidelijk en hartstikke verliefd begreep ik van hun baasje.

Tam maken doe je het best door met 1 parkietje tegelijk bezig te zijn. Zorg dan wel dat het parkietje zijn volledige aandacht op jou richt. Er staan vele tips al op het forum over tammaken, lees die eens door zou ik zeggen.

Groetjes
Chantal

P.s. Bedenk je heel goed van te voren wat je wilt en kunt doen als blijkt dat de twee vogeltjes liever niet bij elkaar wonen (omdat ze elkaar niet goed kennen, of gewoon omdat ze er geen zin in hebben) Breng je dan het nieuwe vogeltje terug, of schaf je dan toch een tweede kooi aan....? Je zult er toch altijd rekening mee moeten houden dat er een kans bestaat dat het niet goed klikt ;)

Irisje

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik ga nu steeds meer twijfelen.

Ik heb echt geen plek voor een tweede kooi.
Wat weegt nu zwaarder. Een vriendje voor Pietje (Parkiet van 6 week oud) gelijk bij hem in de kooi.
Of Pietje alleen laten. ?????
(kan in ieder geval vragen aan de fokker of ik hem mag terugbrengen als het niet klikt, hoeveel dagen moet je ze de tijd geven om aan elkaar te laten wennen?)

Ik zat ook nog te denken, maar ik weet niet of ik zo kan redeneren.
Pietje was al volwassen toen hij bij me kwam. In de dierenwinkel zat hij ook al bij een andere parkiet. Dus hij kan andere vogels om zich heen verdragen. En daarom denk ik ook dat hij een vriendje nodig heeft omdat hij altijd al bij andere vogels heeft gezeten.

Groetjes Iris

Chantalleke

Hoi Iris,

Zoals ik al eerder schreef ben ik zelf voorstander van parkietjes eerst in een eigen kooitje lekker te laten wennen. Dan kunnen ze ook de rust nemen die ze nodig hebben.
Je redenatie dat Pietje omdat hij al bij andere parkietjes heeft gezeten en daarom andere vogeltjes wel zal verdragen gaat denk ik toch niet helemaal op. Met het ene parkietje kan het beter klikken als met de andere. Maar dat is een kwestie van uitproberen.

Als je een kweker kan vinden die een parkietje wil terugnemen als het niet klikt zou dat dus heel fijn zijn. Hoe snel je dan moet besluiten of het niet goed gaat...tsja daar is geen vaste regel voor... Als ze elkaar echt de kooi uitvechten, dus dat er echt bloed gaat vloeien dan is het tijd om ze uit elkaar te halen!  :unsure: Een beetje kibbelen en in de lucht naar elkaar pikken is niet zo erg. Bij de meeste parkietjes gaat het ook wel goed hoor, die zijn juist blij met een maatje. Maar houdt gewoon even goed in gedachten dat als het nu blijkt dat het niet goed gaat, wat dan je opties zijn...

Heel veel succes met je keuze
Chantal

thexfile

het rare is wel toen ik dus in het beging ging vragen bij een dierenwinkel wat de gang van zaken was omtrend dit werd bij meer van 2 zaken aangegeven dat als je te gelijk een nieuwe groter kooi koopt en dan gelijk de oude en de nieuwe vogel in die kooi stop....

ze zouden volgens hun alleby geschokt zijn en moeten wennen , en er zou volgen hun ook geen voorkeurs plek ondstaan waarbij de 1e vogel in de kooi het als zijn teritorium zou beschouwen...

ik heb ze toen in de tijd ook bijden tegelijk in de kooi gezet en heb er to op heden nog geen problemen me gehad...

weet dat ze hier andere dingen zeggen , maar ik vraag me af waarom dit dan word verkondicht door een veelal dierenzaken..... ???

kan een mod me hier op bijlichten ???

tanx

Sonja

#7
Hoi Felix,

Het kan in sommige gevallen weleens een uitkomst zijn, om de inrichting van de kooi te veranderen. Je brengt hiermee beide parkietjes min of meer "in de war", waardoor de kans groter is dat ze naar elkaar toe trekken ipv andersom. (bijv. als ze veel ruzie maken)

Maar als je al 1 parkietje hebt en je wil hem of haar graag een vriendje geven, vind ik het beter om het nieuwe parkietje tijdelijk in een aparte kooi te huisvesten. Alles is dan immers al helemaal vreemd voor het diertje, en dan kan hij lekker op zijn gemak aan alles wennen.
Het kan soms "liefde op het eerste gezicht" zijn, maar dat is lang niet altijd het geval.

Tot slot: Er zijn gelukkig veel goede dierenspeciaalzaken, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om zelf ook je licht op te steken en niet voetstoots aan te nemen, wat ze daar zeggen. Soms hebben ze goede kennis van zaken (gelukkig) maar soms ook niet.

Groetjes, Sonja.

Ingrid

Hoi Thexfile,

Ik ken verhalen van dierenwinkels die verkondigen dat wanneer je je parkietje een tijd alleen hebt gehouden er nooit geen vriendje meer bij kan. Dus tja, wie heeft gelijk zul je dan zeggen ;).
Zoals je weet zijn parkietjes groepsdiertjes die van veel gezelschap houden. Echter wanneer je een tweede parkietje aanschaft, dan is het voor het wennen beter om hem/haar eerst apart te zetten.
Zo geef je het nieuwe vriendje de tijd om de stress van de verhuizing een beetje te boven te komen, en alle nieuwe indrukken op zijn gemak te verwerken in zijn eigen huisje.
Eigenlijk zeg ik hetzelfde als mijn voorgangers, ik sta daar dan ook volledig achter ;).

Groetjes, Ingrid

thexfile

#9
dat begrijp ik ga ik ook in me maar ik wil weten warom jullie dit niet winkeliers wijsmaken !!! denk dat je zo een hele boel vogels helpt !!

hoe meer ik hier lees hoe belagelijker ik het vind dat winkeliers niet verplicht op een site zoals deze zoude moeten zijn aangesloten om die dieren te mogen verkopen want ik ga regelmatig hier de winkles langs om dingen te kontroleren die hier gezecht worden en je hoord soms hele tegenstrijdige verhalen van verkopers die al tig jaar een winkel hebben...

nu geloof ik jullie advies beter als dat van hun , maar zou zeggen doe er wat meer me !!! ga die mensne oplijden !! zodat ze in de winkel het goede advies geven want denk dat als dierenvrienden dat we daar allemaal me gebaat zijn !!!

hetzelvde geld voor makers en verkopers van vogel produckten...

Ingrid

#10
Wie zegt dat ik medewerkers in dierenwinkels niet tegenspreek?? Het kan de meeste winkeliers niets schelen, voor hen geldt commercie ;). Een reden waarom ik geen dieren koop in een winkel, maar ik bij een goede kweker mijn parkietjes haal.

Ik snap je punt, het is echter iets te vooruitstrevend. Zolang er mensen blijven geloven in het advies wat ze krijgen van dierenwinkels, zal er niet essentieel iets veranderen. Maar wie weet ooit.
Laat gewoon je eigen gevoel spreken en heb hart voor je dieren. Zij hebben dan in ieder geval een goed leven :).

Groetjes, Ingrid

We gaan offtopic, het gaat hier om de vraag van Iris ;).

thexfile

CiteerWie zegt dat ik medewerkers in dierenwinkels niet tegenspreek?? Het kan de meeste winkeliers niets schelen, voor hen geldt commercie ;). Een reden waarom ik geen dieren koop in een winkel, maar ik bij een goede kweker mijn parkietjes haal.

Ik snap je punt, het is echter iets te vooruitstrevend. Zolang er mensen blijven geloven in het advies wat ze krijgen van dierenwinkels, zal er niet essentieel iets veranderen. Maar wie weet ooit.
Laat gewoon je eigen gevoel spreken en heb hart voor je dieren. Zij hebben dan in ieder geval een goed leven :).

Groetjes, Ingrid
[snapback]20095[/snapback]

klinkt stom maar ik vind het een te laxe opstelling ...
begrijp me goed er zijn regels zat in nederland om dieren te beschermen , maar als ik merk dat hier zo lax me word om gesprongen dan gaat het bloed onder mijn nagels kruipen....

als het aan mij lag werd dit verplicht gesteld want dit kan niet dat comersie voor het leed van dieren gaat...

ik heb zelf ook kooikarpers gehouden en als een rijger die op eet is het " maar meneer tis maar een vis "  en hier is het zeker " maar meneer tis maar een parkiet "  ja ja ja

als je de kat van de buren dood rijd kan je een gevangenis straf boven het hoofd hangen.... tijd dat hier wat aan gedaan werd en dat elke verkoper een degelijke oplijding moet hebben gehad en die moet bijhouden om dieren te mogen verkopen....

gewoon belagelijk grrrrrrrrr

Ingrid

Oke, dan nu weer ontopic.
Iris, het is best een lastige keuze. Maar kun je niet een kooitje lenen en er tijdelijk een plekje voor zoeken? De kooi hoeft niet zo groot te zijn omdat je het maar als tijdelijke huisvesting gebruikt.

Ik ben wel nieuwsgierig wat je beslissing nu wordt :).

Groetjes, Ingrid

Irisje

Hoi,

Vanmiddag heb ik het andere parkietje opgehaald. Ik heb hem of haar wel gelijk bij Pietje in gedaan. Het ging gelijk goed :D
Ze waren heel snel nieuwsgierig naar elkaar en gingen al gauw bij elkaar zitten.
De nieuwe (moet nog een naam hebben; iemand een suggestie, moet bij Pietje passen) ging ook gelijk eten en spelen. Hij of zij (weten we nog niet) heeft zelfs al een bad genomen, en hij/zij vond het heerlijk. Ik denk dat alles wel goed gaat komen. Ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij.
Ik denk zo dat Pietje een veel gelukkiger vogel gaat worden. (De nieuwe ook natuurlijk). :rolleyes:  :D  :)


groetjes Iris(je)

Ingrid

#14
Hoi Iris,

Gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe gevleugelde huisgenoot ;). Fijn om te horen dat Pietje blij is met zijn gezelschap en dat het meteen zo goed klikt.

Voor namen kun je misschien hier eens een kijkje nemen:
http://www.birds-online.de/namenstatistik/...tik.php?lang=de

Groetjes, Ingrid

P.S. Wat dacht je van Bell  :D , Pietje Bell  :P .

Irisje

CiteerHoi Iris,

Gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe gevleugelde huisgenoot ;). Fijn om te horen dat Pietje blij is met zijn gezelschap en dat het meteen zo goed klikt.

Voor namen kun je misschien hier eens een kijkje nemen:
http://www.birds-online.de/namenstatistik/...tik.php?lang=de

Groetjes, Ingrid

P.S. Wat dacht je van Bell  :D , Pietje Bell  :P .
[snapback]20129[/snapback]
Hoi Ingrid.

Dank je wel voor je reactie. Ik vind de naam grappig bedacht. Ik ga noch even op de namen site kijken en dan horen jullie nog wel wat het is geworden.

Meer reacties zijn nog steeds welkom.

Iris(je)

Irisje

#16
Inmiddels heb ik er lang over nagedacht en ben ik op de volgende naam gekomen.

Puckie,
hier ben ik opgekomen omdat hij zo klein is en ik vind het wel grappig als beide namen met een p beginnen.

Ze zijn nu twee dagen samen en het is heel mooi om te zien hoe Puckie toenadering zoekt. Pietje moet hier nog een beetje aanwennen.
Ook mag ik nu al Puckie aaien en eet hij uit mijn hand. Ik denk dat ze nu ook wel snel op mijn vinger komen zitten.

Hieronder een kleine foto van Pietje en Puckie samen. Ze waren hier voor het eerst alletwee uit de kooi.

[attachmentid=500]


Groetjes Iris(je)

Foto's mogen enkel geplaatst worden
hier op het forum ter verduidelijking van een vraag
http://forum.parkietenweb.nl/Forum-Regels-t326.html
Je kan je foto's in de daarvoor bestemde galerij plaatsen
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act...&module=gallery
gr safrena


[verwijderd door de beheerder]