Aanschaf

Gestart door maartje, januari 17, 2006, 23:57:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

maartje

hallo allemaal,

even voorstellen als nieuw lid zijnde..
Ik (maartje) wil graag een parkietje als nieuw huisgenootje, maar heb daar een paar vragen over. Dit zal mijn aller eerste parkietje zijn. Ik heb meerder huisdieren gehad maar nog geen vogel. Op de site heb ik heel veel info kunnen krijgen, maar daardoor ben ik wel gaan twijfelen. Ben bang dat het een lang verhaal wordt, maar wil een goed doordachte keuze maken.

Ik woon bijvoorbeeld op kamers (logisch als studente zijnde) en ga dus sowieso nog minimaal 1 keer verhuizen in het leven van de parkiet. kan dat kwaad gezien de stress en omgevingsveranderingen?

Mijn kamer is erg hoog en heeft twee muren die eigenlijk alleen maar raam zijn, is dat niet gevaarlijk voor 'm? ik heb gelezen dat ik beetje bij beetje de gordijnen open zou kunnen doen om 'm te laten wennen...?

Het huis is erg oud en tocht ook soms heel erg en het kan dus ook koud zijn.. groot probleem?

Als student zijnde ga ik dus ook overdag naar colleges en daar naast werk ik ook soms in de avond uren.. is ie dan niet te lang alleen?

hoe zit het 's nacht met een doek over de kooi.. wel of niet (nodig)?

en het meest beschamende.. ik rook! natuurlijk heb ik het ervoor over om buiten te roken, maar gezien de geur aan vingers en kleding enzo misschien is dat vergif voor hem of herkent ie mijn geur niet.. en kan het veel kwaad om binnen te roken (domme vraag misschien maar toch..)

Dit zijn mijn belangrijkste vragen op dit moment. Ik wil eerst 1 parkietje en als die tam is een tweede (als ik jullie hoor is dat het slimste toch?)

Heel erg bedankt voor het aan horen van mijn parkieten-nitwit-heid.
ben benieuwd naar jullie reacties. geweldige site trouwens, ben er (afgezien van mijn twijfels) helemaal enthousiast over geworden.
een hopelijk aanstaande parkieten freak

Chantalleke

Hallo Maartje,

Wat leuk dat je een parkietje in huis wilt nemen!!  :) Aan je vragen te zien ben je er heel serieus mee bezig en ik ben er dus van overtuigd dat een parkietje wat bij jou in huis komt een goed leven zal hebben! Ik zal de punten beantwoorden met mijn mening  ;)


Ik woon bijvoorbeeld op kamers (logisch als studente zijnde) en ga dus sowieso nog minimaal 1 keer verhuizen in het leven van de parkiet. kan dat kwaad gezien de stress en omgevingsveranderingen?
Verhuizen kan wel wat stress opleveren, maar ik neem aan dat je niet iedere week gaat verhuizen toch :P  Tijdens de verhuizing moet je je parkietje gewoon even bij iemand laten logeren zodat hij niet bewust alle drukte meemaakt. Na de verhuizing heeft je pietje wel eventjes nodig om te wennen. Maar zolang jij dan bij hem bent is alles goed, let maar op! ;) Als wij op vakantie gaan, gaan onze parkietjes bijvoorbeeld uit logeren bij mijn ouders. De eerste keer was dat best spannend natuurlijk. Maar als ik nu alleen al zeg 'Ga je mee?' dan worden die twee dolenthousiast.

Mijn kamer is erg hoog en heeft twee muren die eigenlijk alleen maar raam zijn, is dat niet gevaarlijk voor 'm? ik heb gelezen dat ik beetje bij beetje de gordijnen open zou kunnen doen om 'm te laten wennen...?
Parkietjes zijn heel slim en leren snel. Als je in het begin de gordijnen dicht laat en deze heel langzaam steeds een stukje verder open zet zal hij begrijpen dat hij er niet door heen kan vliegen. Helemaal als je hem op je hand meeneemt naar het raam en zachtjes tegen het raam tikt. Laat hem maar met zijn snavel voelen wat een raam is :P

Het huis is erg oud en tocht ook soms heel erg en het kan dus ook koud zijn.. groot probleem?
Tocht is niet goed voor parkietjes. Maar je zou een tochvrij plekje kunnen maken in bijvoorbeeld een kastje zodat als het ware alleen de voorkant van de kooi helemaal 'open' is (de rest van de kooi valt in de kast dan) Door je grodijnen wat dicht te laten kun je de kou misschien wat beperken. Het is alleen heel belangrijk dat de temperatuur niet te erg gaat schommelen, want dat is ook niet goed. Dus niet dat het overdag maar 12 graden in je kamer is en als jij er bent 20 omdat dan de verwarming aan staat. Een constante temperatuur is eigenlijk het beste...

Als student zijnde ga ik dus ook overdag naar colleges en daar naast werk ik ook soms in de avond uren.. is ie dan niet te lang alleen?
Als je in het begin 1 parkietje hebt zorg dan dat hij genoeg speelgoedjes in zijn kooi heeft, zodat hij zich niet gaat vervelen. Je schrijft al dat als de eerste tam is je er een vriendje bij wilt. Dat is dan de beste oplossing als je veel van huis bent  ;)

hoe zit het 's nacht met een doek over de kooi.. wel of niet (nodig)?
Wij doen het zelf persoonlijk niet. Er zijn echter ook voordelen. Jij slaapt met je vogeltjes op 1 kamer. Wanneer je een doek over de kooi doet en je zegt erbij 'Weltrusten' dan zullen je vogeltjes op den duur begrijpen dat het bedtijd is. Op die manier heb je kans 's ochtends ook een beetje te kunnen uitslapen  :P  

en het meest beschamende.. ik rook! natuurlijk heb ik het ervoor over om buiten te roken, maar gezien de geur aan vingers en kleding enzo misschien is dat vergif voor hem of herkent ie mijn geur niet.. en kan het veel kwaad om binnen te roken (domme vraag misschien maar toch..)
Roken is schadelijk....ook voor parkietjes. Ik vind het al heel goed dat je bereid bent om buiten te roken. Je parkietjes herkennen je met namelijk aan je stem, dus maak je geen zorgen over de geur. Parkietjes kunnen wel ruiken, dus misschien vinden ze de 'rook-geur' wel stinken  :P Nee zonder dollen, ik denk niet dat de geur op zich schadelijk is, alleen het binnen roken raad ik af.

Dit zijn mijn belangrijkste vragen op dit moment. Ik wil eerst 1 parkietje en als die tam is een tweede (als ik jullie hoor is dat het slimste toch?)
Parkietjes zijn dol op soortgenootjes. Zoals ik al eerder aangaf is het zeker een aanrader om 2 vogeltjes te nemen als je veel van huis bent.

Heel erg bedankt voor het aan horen van mijn parkieten-nitwit-heid.
ben benieuwd naar jullie reacties. geweldige site trouwens, ben er (afgezien van mijn twijfels) helemaal enthousiast over geworden.
een hopelijk aanstaande parkieten freak

Heel veel plezier met je toekomstige vriendje(s)!!
Chantal

maartje

hoi chantal,
heel erg bedankt voor je reactie. Ik was even bang dat het misschien afgeraden zou worden. Heb nu heel veel zin in om met de voorbereidingen te gaan beginnen. :D  Als ik alles heb aangeschaft en de tijd rijp is zal ik er voorzorgen dat ik de eerste tijd veel thuis ben.

nog 1 klein vraagje: als ik 'm voor de eerste keren vrij rond laat vliegen, is het dan zo dat ie van zelf weer een keer zijn kooitje in zal gaan? kan me voorstellen dat ie van zijn vrijheid wil genieten, maar ik wil wel zijn vertrouwen winnen dus niet achter 'm aan gaan rennen en "vliegen" en niet de hele nacht op blijven om op mijnheertje of mevrouwtje te wachten. :P

maartje

Safrena

#3
Hey Maartje

welkom op het forum

ik sluit me helemaal aan bij Chantalleke.

Behalve dan wat betreft de aankoop van je parkietjes.
Als je toch uiteindelijk twee parkietjes wil is het beter dat je ze tegelijk koopt.

Dat je twee parkietjes niet tam kan maken is helemaal niet waar. Het kan iets langer duren maar het kan zeker ik zelf heb twee tamme parkietenmeisjes en er zijn nog mensen die ook twee of meer tamme parkietjes hebben ;)

Het laten vrij vliegen van je parkietje doe je beste pas als je parkietje tam is en je hand vertrouwd.

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Dan zal je parkietje ook makkelijker terug naar zijn/haar kooitje gaan.
Je moet er inderdaad zoals je zelf al zei niet achteraan gaan rennen ;)
Wat ook helpt in het begin is om je parkietje op de late dag pas te laten vliegen, als het donker is of wordt dan komt je parkietje ook makkelijker op je hand om terug naar de kooi te gaan

vele groetjes

maartje

hallo Safrena,

ik heb inderdaad gelezen dat je ook 2 parkietjes tegelijk kunt aan schaffen en tam kunt maken en ook dat daar de meningen over verdeelt zijn.

Zelf denk ik... (maar ook daar wil ik graag jullie mening over horen) dat het voor de parkiet én mijn rust en welzijn misschien beter is om eerst 1tje aan te schaffen.
Ik heb namelijk nog geen ervaring met grasparkieten, dus daar wil ik niet te veel risico's mee nemen. (verheug me er namelijk heel erg op dat ik zelfs afgelopen nacht een beetje wakker heb gelegen) Denk ook dat de handschoen eraan te pas moet komen (lichte schaamte ontwikkeld zich op mijn wangen)

maartje

Chantalleke

Hoi Maartje,

Het is met name ook waar jíj je fijn bij voelt is mijn mening.  :rolleyes:
Het voordeel van twee parkietjes tegelijk aanschaffen is dat ze al aan elkaar gewend zijn en je dus zeker weet dat het klikt. Het zal je iets meer moeite kosten om ze tam te krijgen, maar met veel geduld en liefde zal het je uiteindelijk wel lukken. Als je eerst 1 parkietje aanschaft houdt er dan wel rekening mee dat je een tweede parkietje niet direct in de kooi erbij kan zetten. Je zult dan een tweede kooi moeten hebben (daar vindt je er overigens op marktplaats genoeg van, want deze kooi mag dan best iets kleiner zijn, want het is maar tijdelijk) De tweede kooi zet je dan naast de andere en zo laat je de pietjes aan elkaar wennen. De eerste kooi die je aanschaft moet dus wel groot genoeg zijn voor twee vriendjes  ;)

Wij zelf hebben Sjefke meer dan 2,5 jaar alleen gehad en pas daarna kwam Billy. Als ik eerlijk ben dan zou ik het nooit meer op die manier doen, niet met zo veel tijd ertussen. Gevoelsmatig denk ik ook niet dat ik zelf de twee parkietjes tegelijk zou willen aanschaffen, maar dat is dus puur mijn eigen ding. Het ene parkietje wordt sneller tam als de andere. Hoe intensiever je er mee bezig bent hoe sneller dat het vermoedelijk zal gaan, dus des te sneller zou je dan je parkietje een vriendje of vriendinnetje kunnen geven.

Het heeft dus allebei zo zijn eigen voor- en nadelen het 1 of 2 parkietjes tegelijk in huis nemen. Maar als jij dus denkt dat je jezelf er prettiger bij voelt om met eentje te beginnen, dan moet je daarin je gevoel volgen. Denk er dan dus alleen aan dat je niet van je parkietje kan verlangen om gelijk vanaf de eerste seconde dikke maatjes te zijn met het parkietje wat er later bij komt (de meeste parkietjes zijn wel lief voor elkaar hoor  ;) ) Als je ze bij elkaar gaat zetten doe dat dan ook op een dag dat je ze goed in de gaten kan houden en eventueel kan ingrijpen als er echt ruzie komt.

Probeer géén handschoen te gebruiken alstjeblief!! Stel je voor....je bent een klein vogeltje... Je mocht voor het eerst vliegen... Toen werd het donker, maar toch wilde je niet gelijk naar binnen....Toen kwam er een groot gek ding op je af dat je greep.... :huh: Hartstikke eng toch?!?! :unsure:
Probeer eerst je parkietje handtam te maken in de kooi. Het kan zijn dat je parkietje wat bijt in het begin en in zijn pubertijd (ja dat krijg je ook nog, die periode) Zeg dan gewoon heel luid en duidelijk 'Nee' Trek zeker niet meteen je hand weg, dan denkt de parkiet dat hij gewonnen heeft! T is even vervelend, maar bijten kun je best gemakkelijk afleren! Op het forum vind je daar al tips over.

Heel veel succes met het uitzoeken van een nieuw vriendje!
Chantal

maartje

dank je wel,

het zeer blijde nieuws ook aan mijn vriend mee gedeeld (dat ik wellicht parkiet waardig ben), maar... hij is er minder blij mee  :blink: . Hij wil dat ik doe wat ik wil maar ziet het niet echt zitten dat als we straks gaan samen wonen er konstant gekwetter en geherrie is..  <_<  ik heb 'm proberen te overtuigen dat dit erg gezellig is en geen herrie (na jullie forum door gelezen te hebben, een eigen mening kan ik er niet overgeven) waar lijkt het geluid op zodat ik het hem kan uitleggen?
zo'n beessie wordt behoorlijk oud dus daardoor ging hij tegen spruttelen.

maartje

Chantalleke

#7
Laat je vriend Fritz maar eens horen ;) :
http://www.parkietenfreak.nl/r-fritz.php

Meestal is dat het geluid wat parkietjes produceren. Heel af en toe willen ze ook wel eens wat meer 'schreeuwen' om bijvoorbeeld meer geluid te produceren dan de stofzuiger.
Bovendien worden veel parkietjes rustiger als je een doek over de kooi doet.

Ik mis mijn vogeltjes als ze uit logeren zijn de dags voor we op vakantie gaan bijvoorbeeld. Het is dan zo akelig stil in huis :unsure:

Groetjes
Chantal

Pam

Hé Maartje,

Het is heeeeel erg gezellig hoor zo'n pietje, zeg dat maar tegen je vriend.
Toen mijn vorige vogeltje was overleden was het ontzettend stil in huis !!!! Ik miste zijn gekwetter echt.
Natuurlijk kunnen ze wel eens schreeuwen maar dat doet iedereen wel eens, toch?
Ik heb weer ontzettend veel plezier met Okkie en het is gelukkig niet meer zo stil.
Succes met het uitzoeken van een leuk vriendje of vriendjes.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

maartje

hoi hoi,

ik zal 'm meteen fritz laten horen.. erg schattige geluidjes! hopelijk valt ie er voor.. en anders.. pech gehad voor hem! ik ben nu al verliefd en ik heb er nog niet eens 1!  hij zijn muziek ik mijn kromsnaveltje (leuke naam trouwens)

maartje

Anita & Marisa

Hoi Maartje,

Wat ontzettend leuk dat je zo enthousiast bent over parkieten! Dit herkennen wij erg goed  ;).
Het is inderdaad erg gezellig om een beestje in huis te nemen! Maar denk ook in het belang van je diertje, want de hele dag en ook veel avonden alleen zitten, zou je zelf ook niet prettig vinden  :(
Het is inderdaad belangrijk dat je parkietje voldoende speeltjes heeft e.d., maar ik sluit me toch bij Safrena aan. Een parkietje heeft na een uurtje spelen zijn speeltje ook wel gezien... En met een vriendje kan hij/zij samen spelen.
Probeer je in je parkietje te verplaatsen. Wij zouden het niet prettig vinden om de hele dag en vaak ook nog avonden alleen thuis te zitten met een aantal spelletjes en onszelf dan maar moeten vermaken. Een parkiet heeft aandacht en liefde nodig en ook de ruimte om elke dag even te kunnen vliegen. Even zijn vleugels te kunnen strekken.
Nou begrijpen wij volkomen dat je het geweldig vindt om een parkietje te nemen en het is ook geweldig. Ook begrijpen we dat je naar colleges moet en bij moet verdienen. (zelf -> Anita, ben ik ook nog studente).
Maar we vragen je wel om ook in het belang van je parkietje te denken! Want zelf vindt je het erg gezellig, maar vindt je parkietje het wel zo gezellig? Probeer het voor hem/haar ook gezellig te maken.
En zoals Safrena al zei, het is beter om ze gelijk aan te schaffen. Op deze manier kennen de parkieten elkaar en gaat dit allemaal een stuk beter. Als je later een parkietje aanschaft moet je ook voor een extra kooi zorgen, want parkieten die elkaar niet kennen, kunnen niet gelijk bij elkaar in de kooi!

Denk er dus goed over na!
En laat je ons weten hoe het afloopt?

Veel liefs,
Anita en Marisa.

maartje

hallo,
mmm... ik dacht dat ik nu wist wat te doen.. maar nu.. ik twijfel nog heel erg. 1 of 2. als ik er 1tje neem zal het niet lang duren voordat ik er een maatje bij neem uit eindelijk wil ik er sowieso twee, maar om te beginnen? ben bang dat ik te weinig ervaring heb om er meteen 2 te nemen. maakt het voor de parkieten zelf uit? ik bedoel.. als ze van het begin af aan bij elkaar zijn, zijn ze dan liever en leuker met elkaar dan als ze later bij elkaar komen?

maartje

suresh

Citeerhallo,
mmm... ik dacht dat ik nu wist wat te doen.. maar nu.. ik twijfel nog heel erg. 1 of 2. als ik er 1tje neem zal het niet lang duren voordat ik er een maatje bij neem uit eindelijk wil ik er sowieso twee, maar om te beginnen? ben bang dat ik te weinig ervaring heb om er meteen 2 te nemen. maakt het voor de parkieten zelf uit? ik bedoel.. als ze van het begin af aan bij elkaar zijn, zijn ze dan liever en leuker met elkaar dan als ze later bij elkaar komen?

maartje
[snapback]20060[/snapback]

Ik vind zelf van dat het beter is dat je gelijk 2 neemt aangezien je niet zo vaak thuis bent. Ik ben zelf ook student en (woonde) op een kamer en het was reuze gezellig met mijn 2 parkietjes Swieny en Tieny  :D Nu woon ik in een normale 2 kamerwoning. Dus als je 2 parkieten tegelijkertijd aanschaft dan kunnen ze samen wennen aan de nieuwe omgeving en dan zijn ze minder bang dan dat ze alleen ergens terecht komen. En echt ervaring hoef je niet te hebben om parkietjes te houden. Je hebt vast en zeker informatie op deze fantastische site gevonden.

Veel succes met je beslissing!

maartje

#13
he hoi,
van mij mag hier een slotje op, maar...
kan ik het dan nog wel terug lezen? voor de tips?
maartje

Bij deze een slotje *klik*. Je kunt een gesloten topic altijd nog teruglezen ;). T.z.t. zal het verplaatst worden naar het archief, maar ook dan kun je het blijven lezen. Gr. Ingrid