Bodembedekker

Gestart door bosco, januari 16, 2006, 11:07:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosco

Hai,

Ik heb nu al verschillende malen gelezen dat mensen hout op de bodem leggen van de kooi.
Wat is dat nu precies........zijn het snippers of krullen of???
Haal je dat in de dierenwinkel of bij de zaagafdeling van een bouwmarkt?
Wat is het voordeel t.o.v. schelpenzand?

Gebruikt iemand nog iets anders als bodembedekker en zo ja, waarom?

M'n parkiet heeft nu nog een kleine kooi waar hij sinds vrijdag in zit (is nu 6 weken oud) maar ik heb de hoge kooi van ferplast al ernaast staan, wanneer zou hij daar in mogen? Hij is inmiddels al goed aan m'n hand gewend dus fladdert niet meer weg als ik hem wil pakken.

Okee, alvast bedankt voor de antwoorden, ;)


Anke

thexfile

#1
ik gebruik ook houdsnippers....

lijk een beetje wat je in de tuin ook wel gebruikt als onkruid werend middel....

het ziet eruit als 4 kanten en rechthoekjes houd...
is volgens mij voor kavia kooien of zo maar je vind het in elke dierenwinkel in zakke van 1 tot 10 kilo...

ik koop steeds een zak van 2 kilo en daar doe ik een goede 1.5 to 2 maand mee....

als het goed is heb je 2 gradaties fijn , en grof....

het fijne is volgens mij kleinder als een halve cm en de grote variant is pakweg een halve cm of zo....

ik gebruik de grote variant.... das wat zwaarder en is dus makkelijker schoon te houden.... vliegt niet zo gauw weg en is moeilijker de kooi uit te werken door de vogels....

het voordeel ten opzichte van schelpenzand is:

- het stoft minder

- als er water op komt dan vormt het geen klomp of blijft het niet aan de kooi plakken

- droogt snel op...

- sommige vogels vinden het fijner om op te lopen en om er in te graven als je er bijv eten of wat lekkers er in verstopt..... ze pakken het ook in hun mond en spelen er mee....

- het ruikt lekker naar houd...

na deel is :

- je moet een bakje met grit in de kooi zetten want dat krijgen ze nu niet terwijl vogels wel schelpenzand ook wel opnemen en gebruiken voor hun spijsvertering...

- je ruik die anijsgeur niet meer van schelpenzand , wat somige lekker vinden ruiken....

- kost volgens mij iets meer , maar niet veel....

wat betrefd die kooi....

nou als hij helemaal allen is had ik hem er meteen ingezet....
het zal wel wennen zijn dus neem al zijn vertrouwde speeltjes me als hij deze al heeft zodat hij tog iets heeft wat vertrouwd is.....

als er een ander vogel bij zet dan moet je wachten zoals al vaker word verteld....

hoop dat je hier wat aan hebt...

groetjes felix

Deesjebeesje

Houtsnippers kan je gewoon bij de dierenzaak halen. Dat zijn speciale beukensnippers voor dieren.

Sonja

#3
Hoi Anke,

Hier kun je nog meer informatie vinden over verschillende soorten bodembedekking:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...=bodembedekking

en hier:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act...=bodembedekking

Misschien de volgende keer eventjes de zoekfunctie van het forum gebruiken? ;)

Voor wat betreft de grotere kooi: Daar zou ik hem maar fijn in zetten. Hoe groter de kooi is, des te meer zal je parkietje het naar zijn zin hebben.
Bedenk dat een kooi wel te klein kan zijn, maar nooit te groot. ;)
Je kunt de deuropeningen van beide kooien tegen elkaar aan houden, dan hoef je je parkietje niet te pakken, maar zal hij zelf overstappen in de nieuwe kooi, zeker als je er een lekker stukje trosgierst in hangt en wat vertrouwde speeltjes. ;)

Groetjes, Sonja.

bosco

Hai,,Ik heb vanmiddag de houtsnippers gezien,.....beukenhout stukjes van 6 en 10 mm doorsnede.
Die van 10 mm lijken me dan hat handigst maar opeens bedacht ik me dat ik voor de kattebak ook houtkorrels gebruik!

Zou je die ook in de kooi kunnen doen?
Of zou dat slecht voor een parkiet zijn als hij daar aan gaat knagen?

Weet iemand dit?

Groetjes,

anke

Safrena

#5
Hey Bosco

Die hout korrels voor een kattenbak kun je maar beter niet gebruiken ;)

Vele groetjes

Maartje Emons

Ik gebruik altij de 8mm, koop ik in zakken van 20liter bij de Boerenbond of bij het tuincentrum en dat kost nog geen 4 euro. Mijn parkietjes  vinden snippers fijner als schelpenzand. Ik heb uiteraard een bakje hangen met grit maar strooi ook altijd wat maagkiezel en grit over de bodem heen, dit hussel ik dan weer door elkaar. Als ik een keer verander naar schelpenzand gaan ze de bodem niet meer op. Dus bij mij dus maar houtsnippers.

ohja als ik zeg dat ik het bij het tuincentrum of de boerenbond koop is dat niet hetzelfde als wat je in de tuin gooit. Het wordt wel op de dierenafdeling gekocht hoor!

Sergio

Halo iedereen,
Ik gebruikte vroeger krantpapier als bodembedekking.
Toen hoorde ik iets over schelpenzand en ben dat dan gebruiken.
Het ruikt wel erg goed en ik denk ook dat het gezond(er) is voor de vogels, maar een (heel) groot nadeel, vind ik, is dat de kamer snel stoffig en helemaal vuil wordt :( en de kooien zijn ook moeilijker proper te maken.
Dus ben ik weer overgestapt naar krantpapier.

We hebben hier thuis ook een dwerghamstertje. Daar gebruiken we dan houtsnippers als bodembedekking.
Ik ga die houtsnippers eens als bodembedekking voor de vogels gebruiken.
Zien wat het geeft.

Groetjes,

Safrena

Hey Sergio

GEEN krantenpapier gebruiken als bodembedekker.

Parkietjes bijten graag in papier en krantenpapier is bedrukt en de inkt is giftig voor je parkietjes er zit in de inkt lood

vele groetjes

Sergio

CiteerHey Sergio

GEEN krantenpapier gebruiken als bodembedekker.

[snapback]20247[/snapback]
Oei natuurlijk, ik heb er nog nooit aan gedacht eigenlijk  :o
Maar tot nu toe hebben ze nog nooit erin gebeten.

Marcella

Gebruik Corbo als bodembedekking voor de voliere.

NoNNePoN

ik heb vandaag BASIC MICRO gekocht
kent iemand dit?
dit is helemaal biologisch en zit ook mais ofzo in
is dit bijna het zelfde als corbo?

Sonja

Hoi Nonnepon,

Volgens mij komt het aardig overeen met corbo.
Corbo is gemaakt van de kern van maiskolven.

Over Basic Micro kun je hier meer lezen:

http://www.kanariejan.nl/BasicMicro.html

Als je dit gebruikt is het wel nodig om grit/maagkiezel in een apart bakje aan te bieden.

Groetjes, Sonja.

NoNNePoN

ja dat heb ik er al bij gekocht :D

Kleintjes

Hoihoi,

Sindskort heb ik ook houtsnippertjes voor m'n kleintjes in de kooi.

Kyra vindt t nog niks maar de andere 3 spelen er al mee. Tweety ligt er zelfs inte rollen als ie denkt dat niemand hem ziet zoals vanmorgen hihi :D .

Stoft inderdaad minder, ook minder velletjes. Maar ja, de veren vliegen me om de oren en ach, wat zijn nou n paar veren ;) . Hereft ook z'n charmes als er wat veren door t huis dwarrelen :rolleyes:

Pino vindt t ook prettiger, hij is al n paar keer gevallen met stoeien en hij klaagt niet meer zo vaak als ie valt van de stok. Ben benieuwd hoe t gaat als ie (hopenlijk nooit meer) n aanval krijgt.

Wij zijnn in ieder geval tevreden over t houtsnipperwerk en voor de frisse anijsgeur strooi ik er wat schelpenzand doorheen. Maagkiezeltjes hebben ze in n apart bakje dus dat is geen probleem, ook vitaminen en mineralen krijgen ze genoeg. Op advies van de DA ben ik door blijven gaan met vitamine en mineralen druppels en ook met eivoer. Eivoer valt erg in de smaak trouwens viel me op  :lol: .

Jaja, ze worden goed verwend. Lekker sla in de ruifjes die ik gekocht heb en smullen maar!!!

Ok, dat was dan t nieuwe nieuws hihi en tot latertjes!!

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

smartie

In de reactie van Kleintjes stuitte ik weer op een vraag. Ik gebruik nu schelpenzand waar maagkiezel van nature in voor komt. Maar dit is toch voor het verteren van zaden belangrijk voor parkieten? Moet het dan bij Harrisons toch ook nog apart worden aangeboden? Of zit het er al in of is het niet nodig omdat het geen zaden zijn? Nu zit het al in het zand maar als ik op houtsnippers zou overstappen moet ik dan maagkiezel apart verstrekken of niet??

Kleintjes

Hoihoi,

inderdaad, de maagkiezel moet je dan los bijvoeren zeg maar. Apart aanbieden in n bakje.

Zover ik weet zit grit in t schelpenzand en geen maagkiezeltjes, maar dat kan ook aan mij liggen dat ik me vergis ( vergissen is menselijk  ;) ).

Maagkiezeltjes zijn belangrijk bij de vertering van de zaadjes omdat die net als molenstenen alles fijnmalen. Vogels hebben een iets ander verteringsysteem dan wij mensen, wij hebben maagzuur dat alles verteerd, vogels niet. Daarom hebben vogels die kiezeltjes nodig.

Overigens zijn die kiezeltjes niet duur en makkelijk in gebruik. Kan echter wel even duren voordat de parkietjes t in de gaten hebben waar ze de steentjes kunne  vinden en wat ze er mee aan moeten. Hier heeft dat ook n dag of 4 geduurd nadat t eerst als 'kattebak' is gebruikt.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Safrena

Hey Kleintjes

In schelpenzand zit inderdaad alleen maar grit en grit is niet voldoende voor de spijsvertering.

Grit helpt namelijk niet bij de spijsvertering dat wordt zelf gewoon vermalen en opgelost. Grit is enkel goed om mineralen op te nemen.

Enkel maagkiezel dient als maalsteen en is ook totaal onverteerbaar en heeft geen enkele voedende waarde. De kiezel word na een tijdje rond geslepen door de  samentrekkende beweging van van de spiermaag. Deze helpen dan niet meer bij de spijsvertering en worden dan gewoon verlaten uit het lichaam. En dan moet ook het parkietje nieuwe maagkiezel tot zich nemen.

Zelf gebruik ik ook schelpenzand als bodembedekker en krijgen ze ook hier maagkiezel apart in een bakje ;)

Vele groetjes

Caradow

#18
CiteerIn de reactie van Kleintjes stuitte ik weer op een vraag. Ik gebruik nu schelpenzand waar maagkiezel van nature in voor komt. Maar dit is toch voor het verteren van zaden belangrijk voor parkieten? Moet het dan bij Harrisons toch ook nog apart worden aangeboden? Of zit het er al in of is het niet nodig omdat het geen zaden zijn? Nu zit het al in het zand maar als ik op houtsnippers zou overstappen moet ik dan maagkiezel apart verstrekken of niet??
[snapback]23349[/snapback]

Wanneer je vogels alleen nog Harrisons eten en geen zaadmengsel meer, hoef je in principe geen maagkiezel te geven. Ikzelf doe het wel, gebruik ook houtsnippers, en strooi na verschoning van de kooi altijd wat maagkiezel over de houtsnippers. Coco wil nog wel eens wat opnemen hiervan wanneer ze over de bodem struint....

Dus wanneer er volledig pellets gevoerd worden, zonder zaadmengsel, dan hoef je geen grit aan te bieden. Maar je kan het ook aan jevogels overlaten... bied het aan, strooi wat op de bodem, en indien behoefte nemen ze het wel...


xAnoeskax

Ik gebruik zelf schelpenzand.