Nageltjes Te Lang

Gestart door Moby Mijn Parkiet, januari 15, 2006, 12:14:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moby Mijn Parkiet

Hey

Ik heb een vraag ik heb het idee dat de nageltjes van Moby te lang ziijn.
Ikga dat niet doen want ik ben nog niet zo ervaren als het daarom gaat.
Dus ik wil aan me moeder varagen of zij dat wil doen die weet een boel over grasparkieten.

Alleen moet de dierenarts dat nou doen of wij zelf:?:

Sonja

#1
Hoi Moby,

De nageltjes van een parkiet mogen niet helemaal om de zitstok heen krullen, dan zijn ze echt te lang.
Als je twijfelt of de nageltjes echt te lang zijn, kun je een foto plaatsen, zodat we even kunnen kijken.

Als je nog nooit zelf de nageltjes hebt geknipt, raad ik je aan om dit door een dierenarts te laten doen, of door een ervaren kweker.
Anders is de kans groot, dat je te ver knipt, of nog erger.....

Om lange nageltjes in de toekomst te voorkomen, kun je je parkietje het beste takken van verschillende dikte geven. Op deze manier slijten de nageltjes vanzelf, en hoef je ze nooit te knippen.
Bovendien is het goed voor de spieren in zijn pootjes, die door de verschillende takken telkens anders belast worden. ;)
Je kunt takken gebruiken van fruitbomen, of wilgentakken (geen treurwilg).
Wel even goed afboenen met heet water, voor je ze aan je parkietje geeft.

Groetjes, Sonja.

Moby Mijn Parkiet

#2
Oke ik zal probren een fot ovan haar te maken al is dat behoorlijk moeilijk als ze de camera ziet hupt ze weg. :D
Maar dat lukt  wel denk ik.
Trouwens ik weet niet zeker of ze heel erg lang zijn maar ze beginnen al een beetje te krullen.

Oh trouwens ik zie net dat er al een topic hiervan is :unsure:

Maartje Emons

Ik heb ze bij Chico nog nooit hoeven te knippen omdat ze vee verschillende stokken heeft. Pino (roodrug) heeft daar en tegen ook verschillende stokken, maar zijn nageltjes groeien wel snel. Ik ga dat zelf niet doen omdat hij mij er niet vriendelijker op gaat aankijken. Ik ga er dan ook gewoon mee naar de vogelkliniek en laat het door de vogelarts doen. Het voordeel daarvan weer is, is dat Pino dan ook even nagekeken wordt omdat hij er dan toch is. De vogelarts geeft altijd goede tips aan me mee en Pino is dus niet boos op mij omdat ik hem vang en zijn nageltjes knip.

Er zijn speciale nagelknippertjes te koop, maar als je het nog nooit gedaan hebt zou ik gewoon een keer vragen of de dierenarts/vogelarts het voor wil doen. Ik weet niet of jullie parkietjes net zo eigenwijs zijn als de mijne, maar probeer ze wel enorm te belonen na het knippen, want ze vinden het de eerste keren echt niet leuk.

lucas

Citeer
De nageltjes van een parkiet mogen niet helemaal om de zitstok heen krullen,
[snapback]19760[/snapback]

waarom mogen de nageltjes eigenlijk niet helemaal om de stok heen krullen zodat de nageltjes elkaar raken :mellow:
groetjes

Sonja

Hoi Lucas,

Dat zou heel gevaarlijk zijn voor je parkietje, omdat hij zich zo niet goed meer kan bewegen en van het ene naar het andere stokje gaan, of langs de tralies van de kooi omhoog klimmen.
Hij zal overal achter blijven haken, en dat kan hem veel pijn bezorgen. :(
En verder kan hij zich niet meer goed krabben e.d.

Kortom, als je ervoor zorgt dat de nageltjes van je parkietje niet te lang  worden, bespaar je hem een heleboel narigheid. ;)

Groetjes, Sonja.

lucas

#6
CiteerHoi Lucas,

Dat zou heel gevaarlijk zijn voor je parkietje, omdat hij zich zo niet goed meer kan bewegen en van het ene naar het andere stokje gaan, of langs de tralies van de kooi omhoog klimmen.
Hij zal overal achter blijven haken, en dat kan hem veel pijn bezorgen. :(
En verder kan hij zich niet meer goed krabben e.d.

Kortom, als je ervoor zorgt dat de nageltjes van je parkietje niet te langĀ  worden, bespaar je hem een heleboel narigheid. ;)

Groetjes, Sonja.
[snapback]20019[/snapback]

maar hoe zit het dan met knex, iemand had een speeltuin er van gemaakt voor de parkiet, dat is dan toch ook niet goed ivm met de dikte

Hureyra

Weet je wat jullie ook kunnen doen: is dan naar een dierenwinkel gaan en daar e nageltje te laten knippen dat heb ik wel eens gedaan ben bij een dierenarts geweest die ervaring heeft !!!
DOEIDOEI!!!