Rui Die Een Jaar Duurt

Gestart door _Vi0let, januari 14, 2006, 14:29:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

_Vi0let

Hallo..
Mijn anderhalf jaar oude vogel Gin is het hele jaar door in de rui.. Ik heb haar nog nooit meegemaakt zonder stekels of zonder bergen veren in en rond haar kooi.. Dat ik toennet haar kooi schoonmaakte leek het wel alsof ze was kaalgeplukt.. Maar het rare is dat ze geen last heeft van kale plekken.. ze heeft altijd het hele jaar door een vol verenpak.. Ze lijkt een hele gezonde vogel.. Toch zou ik iets willen doen aan het rui-probleempje.. Weten jullie misschien waardoor dit kan??
Groetjes Violet

Sonja

Hoi Violet,

Welkom op het forum! :)

Parkietjes die binnenshuis gehouden worden ruien 3 tot 4 keer per jaar, en die rui duurt dan ca. 4 weken.
Parkietjes verliezen het gehele jaar door wel wat veertjes, en dat is normaal, maar niet de hoeveelheid veren die jij beschrijft.

Daarom even een vraagje aan jou:

Staat je parkietje dicht bij de verwarming? Of op de tocht?
Dat zouden oorzaken kunnen zijn. Ook vlak voor een raam is een plaats waar je je parkietje beter niet kunt zetten, daar zijn de temperatuurverschillen te groot en het tocht er vaak.
Ook is een goede, uitgebalanceerde voeding belangrijk voor je parkietje.
(XtraVital is een heel goed, compleet zaadmengsel)

Je kunt je parkietje, voor wat extra vitaminen, wat roosvicee door  het drinkwater geven (fles met gele dop, vruchtenmix), en enkele keren per week wat groenvoer en fruit.

Voor meer informatie over de rui, kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken, er is al veel over geschreven, bijv. hier:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act...&highlite=ruien


Groetjes, Sonja.

_Vi0let

Bedankt voor je bericht.. Ik ga proberen of het roosvicee in het drinkwater verschil uit maakt.. Want van de mogelijke genoemde oorzaken is geen sprake..
groetjes Violet