Graag Advies

Gestart door connie2, januari 10, 2006, 16:14:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

connie2

hallo allemaal, mijn dochter had tot afgelopen zondag vier parkieten maar omdat zij steeds vaker van huis is heb  ik de zorg voor hun overgenomen. aangezien ik nog niet heel veel weet van vogels heb ik me hier geregistreerd om wat meer te weten te komen en wat dingen te vragen want op dit moment zit ik met een probleem.
het word misschien een lang verhaal maar toch hoop ik dat jullie de moeite willen nemen om het even te lezen.
er waren dus vier parkieten toen er een aantal weken eentje doodging hebben we er gelijk een bijgenomen omdat het twee stelletjes waren. dat ging van het begin af aan gelijk goed en de oudste van het stel accepteerde hem onmiddelijk als zijn beste maatje. heel erg leuk waren zij samen en de andere twee parkieten vormden toen ook weer een stelletje terwijl dit voorheen niet een paartje was.
nu is helaas afgelopen zondag de oudste, charlie, dood gegaan en nu probeert zijn maatje,sjakie, vriendjes te worden met happy maar die wil hier niets van weten maar ook haar partner kimmie word nu steeds vejaagd.
al met al een hele strijd in die kooi.
hoewel het de meest voor de hand liggende oplossing is zie ik het echt niet zitten om er weer een bij te nemen omdat ik vier parkieten eigenlijk te veel vind en zeker na het drama van afgelopen week het niet weer mee wil maken. charlie was erg ziek en heb mijn uiterste best gedaan om hem te redden. het heeft me daarom ook veel verdriet gedaan dat hij het uiteindelijk toch niet heeft gered.
maar goed wat nu te doen? zijn er mensen met dezelfde ervaring? en hoe is dat opgelost? wennen ze uiteindelijk wel met z'n drieen?
ik hoop dat jullie je ervaringen mij willen vertellen of eventueel vertellen wat ik nu het beste kan doen.
alvast bedankt.

Chantalleke

Wat goed dat je de zorg van de parkietjes op je hebt genomen! En wat ontzettend lief ook dat je toen er eentje doodging een jonkie bij hebt gezet. Wat sneu dan nu ook dat het niet helemaal klikt nu Charlie er niet meer is.

Maar, als ik je verhaal goed lees, Connie, heb je nu dus nog 2 popjes en 1 mannetje, klopt dat? Dat zou wel eens de oorzaak van de hele stribbelingen in de kooi kunnen zijn. Over het algemeen gaat meer popjes dan mannetjes namelijk niet goed  :(
Is het misschien een overweging om dan een tweede kooitje aan te schaffen en het parkietje wat niet echt maatjes kan worden in zijn eigen kooitje naast de andere kooi te zetten?

Misschien zijn er anderen die je inderdaad nog wat tips kunnen geven
Veel succes in ieder geval

Chantal

connie2

hoi chantal, dank je voor je reactie. de namen maken het nogal verwarrend maar sjakie is een mannetje en kimmie ook, daarvan dachten we eerst dat het een vrouwtje was. happy is het vrouwtje. happy wilde eerst met niemand wat te maken hebben totdat sjakie erbij kwam en die dus met charlie vriendjes werd, en hoe!!! de hele dag kletsen en knuffelen met elkaar. daarna zijn kimmie en happy een stelletje geworden.
nu wil sjakie gewoon weer een maatje dus doet er alles aan om tussen die twee te komen zeg maar.
ze zijn natuurlijk nog maar een paar dagen met z'n drieen dus als ik er eentje apart zou moeten zetten zou ik niet weten welke omdat sjakie echt niet een piet is die alleen moet zijn. bovendien zitten ze in zo'n grote kamervoilere dus om er dan een in een klein hokje te moeten doen vind ik ook weer zielig.
de winkel waar ik sjakie heb gekocht zou h'm ook zo terugnemen omdat dat meisje een kennis van me is maar ook hier komt hij dan weer in een kleine kooi en dat kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen.
echt heel erg moeilijk dus.

connie2

het is nu bijna een week geleden dat charlie dood is gegaan en het is nog steeds geharrewar in die kooi.
ik heb al het een en ander veranderd in de kooi maar ook dat maakt niks uit.
moet ik gewoon nog langer geduld hebben misschien?

janneke

Hoi Conny,
Ik heb ook ruziende parkieten gehad. Ik heb Karel en Casper nu ruim een jaar. Dit bleek uiteindelijk een koppeltje te zijn. Een aantal maanden geleden kocht ik Kobus en Kees. Ik dacht wederom 2 mannetjes gekocht te hebben maar ook dit bleek een koppeltje te zijn. Om ze te laten wennen heb ik ze eerst een week naast elkaar in een kooi gezet. Daarna mochten ze alle 4 bij elkaar in een nieuwe (grotere) kooi. Karel en Kees zijn popjes, ze moesten niet veel van elkaar hebben. Nu zit daar verbetering in. Ze zoeken soms zelfs toenadering bij elkaar!!! Het heeft me wel veel moeite gekost om Karel duidelijk te maken dat ze Kees niet aan moest vallen.
Bij mij kostte het dus geduld. Op deze site staat hoe je parkieten kunt "straffen" en belonen. Dit heb ik toegepast om het gepik van Karel en Kees af te leren/verminderen.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt, succes ermee!

Groeten Janneke
Karel, Casper, Kees en Kobus