(dood-) Zenuwachtig Parkietje?

Gestart door Noikes, januari 07, 2006, 16:14:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noikes

Hoi,

Even het vervolg op het verhaaltje met dat parkietje dat we gevonden en dan maar zelf opgevangen hebben omdat niemand ernaar kwam vragen (zie mijn vorige posting).

Dat verhaal heeft helaas een droevige kant gekregen. Beginnen dus met het leuke nieuws:
Ze hebben alle twee een naam gekregen: Joepie (het parkietje dat we gevonden hebben en waarvan we blij waren dat hij het gehaald heeft) en Jacko (zijn vriendje die in huis gehaald hebben, om Joepie gezelschap te houden.

Alles ging dus prachtig: Joepie en Jacko konden het best met elkaar vinden... Er werd alleen ruzie gemaakt over het schommeltje als slaapplaats, maar dat werd snel opgelost door een tweede schommeltje in de kooi te plaatsen.

En dan het droevige nieuws: Jacko bleek een heel erg zenuwachtig beestje te zijn. Een paar dagen nadat we hem bij ons hadden begon hij verschrikkelijk zenuwachtig heen en weer te vliegen en de springen en te kruipen. Op 2 uur tijd had hij de volledige kooi van onder tot boven "afgezocht", blijbaar op zoek naar een gaatje om toch maar buiten te kunnen (de kooi staat voor een raam zodat ze ook een goed buitenzicht hebben). Jacko bleek geen 5 seconden stil te kunnen zitten (behalve dan om te eten) en was gewoon voortdurend heen en weer aan het vliegen (de kooi meet 1 meter in hoogte, lengte en diepte) of klom langs de tralies van onder naar boven en ging boven de hele lengte van de kooi af, hij kroop gewoon overal onder en tussen en boven...
Om kort te zijn: de volgende dag zat Jacko volledig uitgeteld & uitgeput op de bodem van de kooi en hij is gisteren nacht dan ook heen gegaan...

Kan het dat een parkietje zodanig zenuwachtig is dat hij er uitendelijk het bijltje bij neerlegt?  :huh:

Sergio

Parkietjes kunnen inderdaad "heengaan" wegens een overvloed aan stress. Dit is ook zo met andere vogels.
Zo te zien was hij heel erg gestresseert.
Ik heb ook ergens gelezen dat je een kooi best niet voor een raam plaatst.
Maar dit heeft volgens mij niks met het overlijden van je vogeltje te maken. Verbeter me als ik fout ben.


Noikes

CiteerZo te zien was hij heel erg gestresseert.
[snapback]19362[/snapback]
Die stress is dan wel erg plots komen opzetten.
Zou de reden kunnen zijn dat Joepie in dit gezelschap duidelijk dominant was? Ze konden dus wel erg goed met elkaar opschieten, maar als Jacko "in de weg zat", liet Joepie dat duidelijk merken..
Zou het dat Jacko met zijn ondergeschikte rol geen blijf wist en op die manier gestresseerd werd?

Sergio

Ik denk dat het zou kunnen, maar ben niet zeker.
Ik heb zelf geen koppeltje. Ik heb een engelse (gordo) en een gewone grasparkiet (macaco) die in hun eigen kooi zitten en heb dus niet zoveel ervaring met koppeltjes.
We hebben wel ooit de engelse en de gewone grasparkiet in één kooi proberen te zetten, maar na een dag of twee bleek de engelse dominant gedrag te vertonen. De gewone parkiet bleek depressief te worden dus hebben we ze toen maar weer in hun eigen kooitjes gezet.

Anita & Marisa

Hallo Noikes,

Wat verschrikkelijk dat je parkietje overleden is  :( ! Heel verdrietig nieuws inderdaad.

Je parkietje kan inderdaad overlijden aan stress, hiervoor hebben wij ook een aantal vragen voor je?
- Hadden je parkietjes nog meer speeltjes buiten deze 2 schommeltjes, want stress kan veroorzaakt worden door verveling.
- Mogen je parkieten regelmatig vliegen? Het is belangrijk dat je parkieten 1x per dag minimaal 1 uur vrij mogen vliegen. Ze hebben het nodig om af en toe even lekker hun energie kwijt te kunnen en lekker hun vleugels te spreiden.
Wanneer parkieten elke dag opgesloten zitten in hun kooi en deze ruimte niet krijgen, kunnen ze ook gestresst raken en wanhopig naar een uitweg zoeken.
- Hadden je parkieten ruimte genoeg in hun kooi (was de kooi groot genoeg). Voldoende bewegingsruimte is erg belangrijk voor parkieten!

En het is inderdaad niet goed om de kooi voor het raam te zetten. Er komt veel koude lucht van een raam en tocht door de kieren. Hieraan kan je parkietje overlijden. Ook staat de verwarming vaak aan en hier staat je parkietje dus ook vlak bij. Ook dit is niet goed voor je parkietje i.v.m. grote temperatuurverschillen.

Het is belangrijk dat je parkieten een beschutte plaats in de kamer krijgen, het liefste op ooghoogte. Het is belangrijk dat ze hierbij niet op de tochten kunnen en komen te staan en niet in de zon staan.
Op de site kun je meer informatie vinden over de de verzorging van je parkieten.

Veel liefs,
Anita en Marisa.