Ontsmetten voer-/drinkbakjes

Gestart door Ingrid, april 23, 2005, 12:34:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Het lijkt mij erg verstandig om de voer- en drinkbakjes regelmatig te ontsmetten ivm moeilijk bereikbare plekjes die bij gewoon schoonmaken niet goed gereinigd kunnen worden. Ik wil voor de ontsmetting Dettol gaan gebruiken omdat dat het minst toxisch is. Daarna is het zaak om heel goed af te spoelen natuurlijk.
Ontsmetten jullie de bakjes ook?? Zo ja, waarmee?

Gr. Ingrid

goofy

Nou , ik doe gewoon onder de kraan en dan mijn vinger langs het plastic maarja de bacterien blijven dan natuurlijk he.

Ik denk er ook aan om het te gaan ontsmetten dus ik wacht deze topic af om te kijken naar de reacties ;)

Deborah

Citaat van: Ingrid op april 23, 2005, 12:34:21
Het lijkt mij erg verstandig om de voer- en drinkbakjes regelmatig te ontsmetten ivm moeilijk bereikbare plekjes die bij gewoon schoonmaken niet goed gereinigd kunnen worden. Ik wil voor de ontsmetting Dettol gaan gebruiken omdat dat het minst toxisch is. Daarna is het zaak om heel goed af te spoelen natuurlijk.
Ontsmetten jullie de bakjes ook?? Zo ja, waarmee?

Gr. Ingrid

Je kan het (althans sommige bakjes/ sommige niet) 2 a 3 minuten in kokent water leggen. Dan zijn alle bacteriën dood en ddan heeft je vogeltje geen last van de bacteriën.
Je kan dit 1 keer in de 14 dagen doen. Als je het echt schoon wil hebben dan moet je het 1 keer in de week doen.
Ik denk als je het vaker doet dat dan je waterbak en voerbakje stuk gaan.
Na het uitkoken leg je het tot het goed droog is onderste boven op een thee doek neer.

Denk erom: plastic nooit in kokend water leggen!!!!!
Gr. PF

goofy

Dankjewel deborah voor je reactie ik zal dit wel eens doen!
Dat wist ik nog niet (het kwam niet in mij op)

Deborah

Citaat van: goofy op april 23, 2005, 12:52:27
Dankjewel deborah voor je reactie ik zal dit wel eens doen!
Dat wist ik nog niet (het kwam niet in mij op)

Dat zelfde doen we met baby flesjes ook en fopspenen.
Dit is de meest hygiënische manier..

Babyflesjes en fopspenen zijn van een totaal ander materiaal gemaakt, en zijn hittebestendig.
NIET doen met plastic drinkfonteintjes!!!!
Gr. Anneke

Ingrid

Hoi Deborah,

Het uitkoken is mij bekend, maar ik persoonlijk vind dat geen praktische manier ;). En inderdaad niet alle bakjes kunnen hier tegen.

Gr. Ingrid

goofy

Wat voor soort voerbakjes kunnen er dan niet tegen?
Hebben jullie een voorbeeld?

Ja, ik denk dat bijna 100% van de bakjes en drinkflesjes die voor parkieten gebruikt worden hier NIET tegen kunnen.
Gr. Anneke

Parkieten-Freak

Ik zou bakjes zeker niet in kokend water leggen, het plastic is daar niet tegen bestand.
Ontsmetten van plastic flessen zou ik ook niet doen, wel de drinkfonteintjes schoonmaken met een speciaal flessenborsteltje, deze zijn in diverse maten verkrijgbaar.

De risico's die je met ontsmetten loopt zijn de volgende:
Giftigheid voor de vogel: plastic is poreus, het is geen glas. Je loopt altijd het risico dat bepaalde chemische  stoffen in het plastic trekken.

Verder loop je het risico dat er na ontsmetting een paar bacterien achterblijven in het drinkflesje. Deze zijn (of worden) resistent tegen het gebruikte ontsmettingsmiddel. Het gevolg is dat je een zeer hardnekkige bacterie krijgt die zeker bij vermenigvuldiging voor veel gezondheidsproblemen kan gaan zorgen.

Flesjes schoonmaken met een sopje EN een borsteltje is voldoende.
Daarna afspoelen met goed warm water en gewoon laten drogen.
Het beste is om 2 drinkfonteintjes te nemen, zodat je kunt afwisselen.

Om bacteriegroei in het drinkwater te voorkomen, kun je een paar druppeltjes citroensap toevoegen aan het drinkwater, of een klein beetje citroenzuur. De daling van de pH (van 7 naar 5,5) zorgt ervoor dat bacterien minder goed kunnen groeien.
(Binnenkort ga ik hier nog een artikel over schijven voor de website).


Deborah

Citaat van: goofy op april 23, 2005, 12:59:47
Wat voor soort voerbakjes kunnen er dan niet tegen?
Hebben jullie een voorbeeld?

Voerbakjes die snel stuk gaan, BV als je die 1 maal laat vallen..

@ ingrid: K vind het wel praktisch want in heet water worden 'alle' bacterien gedood...

Nee, dit is ook niet waar.
Kokend water doodt zeker sommige bacterien, maar lang niet alle!!!!
Daarvoor moet je mininmaal steriliseren gedurende 20 minuten in stromende waterdamp!!!! En ook daartegen zijn sommige bacterien of virussen resistent......
Gr. PF

Deborah

Citaat van: Parkieten-Freak op april 23, 2005, 13:01:03
Ik zou bakjes zeker niet in kokend water leggen, het plastic is daar niet tegen bestand.
Ontsmetten van plastic flessen zou ik ook niet doen, wel de drinkfonteintjes schoonmaken met een speciaal flessenborsteltje, deze zijn in diverse maten verkrijgbaar.

De risico's die je met ontsmetten loopt zijn de volgende:
Giftigheid voor de vogel: plastic is poreus, het is geen glas. Je loopt altijd het risico dat bepaalde chemische  stoffen in het plastic trekken.

Verder loop je het risico dat er na ontsmetting een paar bacterien achterblijven in het drinkflesje. Deze zijn (of worden) resistent tegen het gebruikte ontsmettingsmiddel. Het gevolg is dat je een zeer hardnekkige bacterie krijgt die zeker bij vermenigvuldiging voor veel gezondheidsproblemen kan gaan zorgen.

Flesjes schoonmaken met een sopje EN een borsteltje is voldoende.
Daarna afspoelen met goed warm water en gewoon laten drogen.
Het beste is om 2 drinkfonteintjes te nemen, zodat je kunt afwisselen.

Om bacteriegroei in het drinkwater te voorkomen, kun je een paar druppeltjes citroensap toevoegen aan het drinkwater, of een klein beetje citroenzuur. De daling van de pH (van 7 naar 5,5) zorgt ervoor dat bacterien minder goed kunnen groeien.
(Binnenkort ga ik hier nog een artikel over schijven voor de website).


Veel dingen worden op Uitkoken gemaakt. Flessen van een baby ook. Als die niet worden uitgekookt en een baby een bacterie binnen krijgt gaat het dood..
En als je bakjes heb die niet tegen uit koken kunnen moet je het niet doen. En er zijn bakjes die er tegen kunnen.

Parkieten-Freak

Doborah, ik zou het op prijs stellen dat je eens goed nadenkt, en geen foute adviezen geeft aan lezers.
Zuigflessen zijn geen drinkbakjes voor parkieten, en zijn van een totaal ander materiaal gemaakt.
Onthou je verder svp van commentaar met betrekking tot dit onderwerp tenzij je iets nuttigs toe te voegen hebt.

Gr. PF


Deborah

Citaat van: Parkieten-Freak op april 23, 2005, 13:09:36
Doborah, ik zou het op prijs stellen dat je eens goed nadenkt, en geen foute adviezen geeft aan lezers.
Zuigflessen zijn geen drinkbakjes voor parkieten, en zijn van een totaal ander materiaal gemaakt.
Onthou je verder svp van commentaar met betrekking tot dit onderwerp tenzij je iets nuttigs toe te voegen hebt.

Gr. PF


Ik het in de dierenwinkel hier nagevraagd!
Dan moeten hun ook verkeerd advies geven aan hun bezoekers en kopers neem ik aan!

Laat maar discussie gesloten.
Ik heb die van mijn vogel wel gedaan en er is niets mee aan de hand. Ze zien er nog het zelfde uit..

Ingrid

Hoi PF,

Een flessenborstel heeft bij het drinkfonteintje wat ik heb geen zin omdat er kleine gleufjes in zitten. Nu kan ik een tandenragertje gebruiken bedenk ik me opeens.
Maar ik wilde Dettol gaan gebruiken omdat juist praktisch niet giftig is (het wordt ook veel in de kinderopvang gebruikt).

Op het flesje staat:

"Dettol behoudt de werkzaamheid in aanwezigheid van organisch materiaal of zeepresten. Dettol, in de aanbevolen verdunningen, is bacteriendodend en niet alleen bacteriostatisch. Dettol is relatief niet toxisch. De orale giftigheid is gering. Overgevoeligheid voor Dettol komt vrijwel niet voor en lokale irritatie is zeldzaam. Dettol kan met water (fijne emulsie) en met alcohol (heldere oplossing) worden gemengd."

Dit geldt natuurlijk voor mensen.....

Ik hou het voorlopig dan maar op de gebruikelijke manier.

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

Ja, inderdaad. Dierenwinkels weten over het algemeen bitter weinig van vogels af. Dat heb je hier al vaker op het forum kunnen lezen.

Of deze discussie gesloten wordt, bepalen de beheerders.
Dit is een serieuze en interessante vraag van Ingrid, en er is volop ruimte voor iedereen om hierin goede adviezen of tips te geven.
Dit topic blijft dus open.


Parkieten-Freak



Ingrid

Hoi PF,

Ik heb even een kijkje genomen...raar dat het toch giftig is, terwijl het in ziekenhuizen (o.a. gyneacologie), kinderopvang ed ook wordt gebruikt en geadviseerd. Zelf als disinfectie van de handen....
Maar dat is off topic ;).

Ik heb de vraag ook op het forum van dierenkliniek de toren gesteld. Ik wacht het antwoord daar nog even af.

Gr. Ingrid

Parkieten-Freak

Bacteriedodende en bacteriostatische middelen zijn bijna altijd min of meer giftig. Dat moet ook wel, want anders zouden bacterien niet gedood of geremd worden in de groei.
Op zich is Dettol een goed ontsmettend middel, niks mis mee.
Maar de vraag is hier: moet je het toepassen om drinkbakjes van kooivogels mee te ontsmetten?
Kijk, je moet het voordeel afzetten tegen het nadeel. Als je vogel een besmettelijk ziekte zou hebben, en je wilt of moet alles eens een keer grondig schoonmaken, dan zeg ik ja.
Heb je een grote voliere, waarin een ziekte is uitgebroken? Dan zeg ik ook ja.
Wil je het bij 1 of 2 "huiskamer" parkieten doen voor thuishygiene? Dan zeg ik nee.
De beste preventie voor het voorkomen in ziektes ligt niet in het nodeloos toepassen van ontsmettingsmiddelen, maar in elke dag drinkwater verversen en minimaal 1 x per week de drinkbakjes heel goed reinigen met een gewoon sopje en vervolgens laten drogen.
Met name dit laatste is belangrijk, omdat in een vochtig milieu bacterien zich gemakkelijker kunnen vermeerderen dan in een "droog" milieu
Vocht is namelijk een prefecte voedingsbodem voor bacterien.
Vandaar mijn advies om 2 drinkfonteintjes te nemen.

Persoonlijk vind ik Phenol bevattende producten obsoleet.
Phenol vormt voor mensen die er regelmatig mee werken namelijk nog een risico.
Niet alleen irritatie van huid en ogen, maar het staat ook nog geboekt als kankerverwekkend: Phenol  kan namelijk het menselijk DNA beschadigen.


Meltjuh

Goed dat ik weet dat kokend water niet goed is want ik heb het een keer gedaan :shock:. ik hou het op een sopje met een speciaal sponsje voor de drinkwater bakjes :roll:

En voor deborah: Al deze mensen bij elkaar hebben veel meer verstand dan een dierenwinkel die alleen maar willen verkopen. Voor mij is dat vaak genoeg bewezen

gillian

Wat valt bij jullie onder een "sopje"?
Gewoon water en/of zeep ofzo...

En is een drinkfontein gewoon een normaal bakje met water, of is het echt een "fonteintje"?
Ik heb dat namelijk nog nooit ergens gezien...

Parkieten-Freak

Ik bedoel met een drinkfonteintje het volgende:


Met een sopje bedoel ik gewoon een afwassopje :)
Wel goed met warm water naspoelen!