Hoe Kan Dit?

Gestart door boefje, december 21, 2005, 13:32:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

boefje

Ik heb een heel mooi koppeltje die toegevoegde foto en de jonkies die eruit komen waarvan 5 jonge blauw met wit zijn en eentje ervan is geel zoals het vrouwtje... nou is mijn vraag hoe kan dat dat die andere jonge niet op de ouders lijken?
groetjes ...[attachmentid=436]

[verwijderd door de beheerder]

Sonja

Hoi Boefje,

Dit zal te maken hebben met de genen die je parkietjes bij zich dragen.
Deze link gaat daar ook over:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...c=2774&hl=genen

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

#2
Ik zal er nog even op terugkomen:
Op de chromosomen kunnen factoren liggen die door bepaalde andere factoren (bij de andere vogel aanwezig) worden overheerst. Dit noemt men recessieve factoren.
Bij bepaalde kruisingen kunnen recessieve factoren dominant (= overheersend) worden, bijvoorbeeld als beide vogels factoren voor deze recessieve factor bezitten, die gezamenlijk de dominante eigenschap kunnen verdringen.

Homozygoot of heterozygoot?
Bij een homozygote vogel zie je altijd de altijd de kleur die hij werkelijk heeft, maar bij een z.g. heterozygote vogel ligt dit anders.
Deze kan uiterlijk wel blauw zijn bijvoorbeeld, maar in zijn genen toch bepaalde kleuren hebben die later bij bepaalde kruisingen naar voren zullen komen bij jongen van deze vogel(s).
Bij 2 heterozygote vogels is de overerving dus "onzuiver": je weet dus nooit wat voor kleuren de jongen zullen krijgen.  ;)
Minimaal 1 van de vogels van Boefje moet dus heterozygoot zijn.