Samenwonen Van 2 Parkieten

Gestart door maureen, december 14, 2005, 15:14:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

maureen

Hoi hoi,

Onze parkiet van een jaar heeft sedert kort een vriendje. De kooien staan naast elkaar om aan elkaar te wennen.

De grote kooi (waar ze uiteindelijk in komen) wordt helemaal veranderd. Alles wordt opnieuw ingedeeld, zodat de kooi voor beide vogels helemaal nieuw is.

Ook hang ik 2 schommeltjes (op dezelfde hoogte), 2 belletjes en ik ga verschillende voederbakjes ophangen. Kortom ik probeer onderlinge strijd te voorkomen.

Hebben jullie nog aanvullende tips?????????????

De nieuwe parkiet is erg en erg speels. In de tijdelijke kooi hangen twee voederbakjes. Zo vindt hij het heerlijk om in het bakje met zaad te springen en met zijn pootjes het voer eruit te gooien.

De bakjes in de grote kooi hangen aan de buitenkant en de vogel moet zijn kopje door de opening steken om te eten of te drinken.

Hoe kan ik voorkomen dat de jongen vogel denkt dat dit zijn veilige broedhokje is en hij hier in zijn geheel in probeert te kruipen?

Moet ik dan wachten (enige weken???)met het samenzetten van de vogels totdat de jonge vogel wat ouder is? Wat zijn jullie ervaringen???


Groetjes van Maureen

Sonja

#1
Hoi Maureen,

Leuk dat je je parkietje een vriendje gegeven hebt! :)

Wat je tot nu allemaal hebt gedaan is prima, hoor.

De beste tip die ik je kan geven omtrent de voerbakjes, is om deze link eens door te lezen:

http://www.parkietenfreak.nl/a-verzorging.php

Het beste kun je open voerbakjes kopen, want de kans op ongelukken is helaas niet denkbeeldig, zeker met een jong parkietje.

Het voer uit het bakje gooien is normaal gedrag voor een jonge parkiet, dat gaat vanzelf over. ;) Ik weet niet hoe oud je parkietje precies is, maar verzeker je ervan dat hij zelfstandig kan eten. Let er goed op of hij de zaadjes ook echt opeet, en er niet alleen een beetje mee speelt. Je kunt zien aan de lege zaadhulsjes of hij gegeten heeft.

Het is eigenlijk altijd het beste om je parkietjes pas na ca. 2 weken bij elkaar te zetten. Blijf er, zeker in het begin, bij om te kijken of ze het echt goed met elkaar kunnen vinden.

Met de zoekfunctie van het forum kun je nog veel meer informatie vinden over het koppelen van twee parkietjes.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act=Search&f=

Veel succes, en plezier met je 2 parkietenvriendjes! ;)

Groetjes, Sonja.

maureen

Dan heb ik gelijk weer een wedervraag.

De jonge parkiet probeert nu al overal doorheen te kruipen. In zijn tijdelijke kooi kan dit geen kwaad omdat hij nergens vast kan komen te zitten

Nu is dat wel mogelijk in zijn toekomstige kooi waar zijn vriendje in woont. Met name de voederbakjes kunnen dan gevaarlijk zijn.

Is het daarom verstandig om de jonge vogel wat langer in zijn tijdelijke kooitje te laten zitten totdat hij niet meer de neiging heeft om overal doorheen te kruipen???

Hij kan dan wel gewoon samen met zijn vriendje losvliegen.

Wat vinden jullie??

groetjes maureen

Sonja

Hoi Maureen,

Je zou er voor de veiligheid ook voor kunnen kiezen om toch voor de nieuwe kooi ook open voerbakjes te kopen. (vind ik persoonlijk beter)
Je kunt de openingen die dan ontstaan waar de huidige voerbakjes gezeten hebben dichtmaken. (met bv. een stukje plexiglas)
Het is immers nooit zeker dat je parkiet dit op latere leeftijd nooit meer zal proberen!
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Groetjes, Sonja.