Zelf Voeren

Gestart door tamaar, december 07, 2005, 10:29:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tamaar

Goedemorgen,

Ik las bij de intervieuws van de grasparkieteneigenaars dat bijvoorbeeld sonja haar parkieten joep en pucky met de hand heeft gevoed waardoor ze super afhakelijk geworden zijn.
het lijkt me geweldig om op deze manier contact te hebben met je nieuwe vriendje, omdat hij je zo van heel jongs af aan al leert kennen.
Is er iemand die hier wat meer over kan vertellen ik heb begrepen dat er ook negatieve kanten aan kunnen zitten??

Nou lijkt het me heel leuk om een parkietje 1 of hooguit 2 weken zelf te kunnen voeren, weet iemand waar ik zo'n vogeltje aan kan schaffen ?

Alvast bedankt voor de reacties

hartelijke groet,
Tamara

Sonja

#1
Hoi Tamara,

Het klopt dat ik mijn parkietjes met de hand heb grootgebracht. Ik vind het leuk om te doen, MAAR wil het toch niemand aanraden :excl:
Er komt nl. nogal wat bij kijken, en het kost enorm veel tijd.
Hele jonge vogels moeten ook 's nachts gevoerd worden. Je moet ook oppassen hoe je voert: doe je dit verkeerd, dan komt het in de luchtpijp en stikt het diertje. Je mag niet teveel geven, maar ook niet te weinig, de pap moet een goede temperatuur hebben, enz. enz. Als het diertje groter wordt, moet je hem leren zaadjes te eten, en moet het voeren geleidelijk afgebouwd worden. Dat is ook vaak nog niet zo eenvoudig, zeker niet als je dat nog nooit hebt gedaan. Ze kunnen vaak erg blijven bedelen om gevoerd te worden, en je moet weten hoelang ze zonder pap kunnen, zonder dat het mis gaat.
Het vogeltje moet warm gehouden worden, enz. enz.
Omdat ik jarenlang bij een vogelasiel gewerkt heb, heb ik op allerlei gebied een hoop ervaring opgedaan, en heel veel verschillende baby-vogeltjes groot mogen brengen, en inmiddels ook vele parkietjes.

Maar heb je er geen ervaring in, dan wil ik je toch echt op je hart drukken: doe het niet!

Elk parkietje heeft zijn eigen karaktertje, en zelfs als je ze met de hand grootbrengt, wordt toch de ene tammer dan de andere. Gewoon omdat ze allemaal verschillend zijn. Een met de hand grootgebracht parkietje waar later geen of weinig aandacht aan wordt besteed, zal ook niet zo tam worden.
Hier wil ik mee zeggen, dat alles valt of staat met het feit hoeveel tijd je steekt in het tam maken van je vogeltje.
Joepie en Pucky zijn heel erg tam, maar ik ben ook ontzettend veel met ze bezig, en heb engelengeduld om ze zoveel mogelijk te leren. Dat blijft het belangrijkste om een tamme vogel te krijgen.

Mijn advies is dus: Wees verstandig, en koop een parkietje die lekker zelfstandig zaadjes kan eten, en hou je zoveel mogelijk met hem/haar bezig. Wedden dat je een hartstikke tam vriendje zult krijgen? ;)

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

Hoi Tamara,

Om ook even in te haken. Ik heb zelf allebei mijn parkietjes NIET met de hand groot gebracht. Toch zijn ze allebei hartstikke tam hoor  :D Ze komen lekker kroelen in mijn nek, kusjes geven, mijn haar door de war gooien, alles wat ontdeugende tamme parkietjes doen eigenlijk. En zo ken ik nog meer vrienden die ook supertamme parkietjes hebben, terwijl ze allemaal een parkietje van minimaal 7 weken (dus een zelfstandig etend parkietje) hebben aangeschaft. Ik ken zelfs iemand die een parkietje van al 2 jaar had gekocht en door héél veel tijd aan hem te besteden werd hij zo tam dat ze samen verstoppertje konden gaan spelen.
Kortom het tam worden van een parkietje hangt voor een heel groot deel af van hoe jij je parkietje probeert op te voeden en hoe het karakter van je vriendje is!

Vroeger heb ik ook tamme ratten gehad. Toen er eentje ziek werd moest ik hem dwangvoeren. Ik kan je zeggen dat ik soms echt niet blij werd als midden in de nacht mijn wekker afging en dat ik op mijn knietjes weer bij de kooi zat te knikkebollen. Ik heb het met alle liefde en plezier gedaan voor mijn ratje...maar als ik een keuze heb slaap ik toch liever 's nachts!

Veel plezier met je parkietenvriendjes!
Chantal

tamaar

Bedankt sonja en chantal voor jullie advies, het lijkt inderdaad beter om een zelfstandigetend parkietje aan te schaffen.
Er komt inderdaad veel bij kijken als ik dat zo lees, en ik zou niet willen dat er wat gebeurd met het parkietje alleen omdat ik hem zonodig zelf wou voeren.

Alleen nog 1 vraagje was jullie parkiet gekortwiekt ?
bedankt
tamara

Sonja

Hoi Tamara,

Goed van je, dat je besloten hebt om een zelfstandig etend parkietje aan te schaffen! :)
Je zult zien: met veel liefde en geduld zul je een ontzettend aanhankelijk en tam parkietenvriendje krijgen!

Mijn parkietjes zijn niet gekortwiekt. Dat kun je ook beter niet doen, ook daar worden parkietjes echt niet tam van.
De allerbeste manier om een tam parkietje te krijgen, is om hem met heel veel liefde en geduld te benaderen. Dat kost tijd, maar het resultaat loont zeer zeker de moeite!!

Over kortwieken is al veel geschreven, lees dit maar eens op je gemak door:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...3&hl=kortwieken

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

Hoi Tamara,

Om nog even te antwoorden op je vraag: Nee mijn parkietjes zijn ook nooit gekortwiekt geweest.  ;)

In het begin als je parkietje nog niet echt heel tam is dan zakt de moed je vast wel eens in de schoenen. Nooit opgeven, veel geduld en liefde zorgen dat het uiteindelijk allemaal wel goedkomt! Sjefke van ons was altijd het type 'afstandelijke parkiet' Ontzettend tam, je kon alles met hem doen dat wel, maar niet even lekker in je nek kruipen. Hij wilde alleen maar op vingers zitten. Hij gaf wel kusjes als je er om vroeg, wil altijd graag spelen met een tralieballetje, kan een beetje praten, maar ja, nooit uit zichzelf op je hoofd of schouder zitten. Totdat Billy kwam.  :P Zijn was wel echt een kroelerd, daar werd Sjefke een beetje jaloers van en nu zit ik dikwijls met 2 parkieten op mijn hoofd, in mijn nek, op mijn schouders...hahaha...

Groetjes
Chantal

tamaar

bedankt voor jullie reacties, erg leuk om te lezen.

Hebben jullie je parkietjes bij een speciale kweker vandaan of uit de dierenwinkel ?
sorry voor alle vragen, dit is de laatste hoor !!! :blush:
groetjes Tamara

Chantalleke

Het forum is er om vragen te stellen  ;)

Wij kennen de eigenaar van een dierenwinkel bij ons in de buurt persoonlijk. Hij heeft onze parkietjes speciaal uitgezocht bij de kweker en dus in de winkel in een speciaal kooitje apart gezet. Wij hebben onze vogeltjes dus niet zelf uitgezocht bij de kweker, maar ze hebben ook niet in de winkel gezeten.

Succes met het zoeken naar een nieuw parkietenvriendje!
Chantal

Sonja

Hoi Tamara,

Joepie komt van een goede kweker, helaas is deze man gestopt met zijn hobby. :(
Pucky hebben we daarom bij iemand anders gehaald die parkietjes kweekte, maar helaas bleek Pucky het virus van de kruipersziekte bij zich te dragen. Ze had de "milde" vorm, en daarom heeft ze gelukkig haar veren en vliegvermogen weer teruggekregen. Wel is Joepie nu ook drager van het virus, waardoor er beter niet met ze gekweekt kan worden. Nu was ik dat toch niet van plan, maar je begrijpt: hier halen we nooit parkietjes meer. :(

Veel succes, ik hoop dat je een leuk parkietje zult vinden! ;)

Groetjes, Sonja.