Oudere parkieten tam krijgen.

Gestart door Carlisle, april 20, 2015, 10:28:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carlisle

Hallo,

Ik heb mijn parkieten al iets meer dan een jaar. Zodra ze weg konden heb ik ze gekregen, ze waren dus erg jong.
Helaas is het mij nooit gelukt ze goed tam te maken. Hiervoor had ik vogels die  zo naar mij toe kwamen vliegen, maar deze zijn heel schuw.
Ik heb een groene en een witte vogel. De groene vogel springt heel gemakkelijk op mijn vinger en blijft ook lekker zitten, totdat ik hem de kooi uit probeer t halen. De witte vogel is echter heel schuw en zet vaak eventjes 1 voetje op mijn vinger en springt dan gauw naar de zijkant van de kooi..
Ook zet ik de kooi altijd open zodra ik thuis ben, maar ze gaan er niet vaak uit. De witte vogel gaat er nog wel regelmatig uit om rond te vliegen. Maar de groene vogel blijft bijna altijd in de kooi. Heeeel af en toe dat deze er ook uit gaat.
De witte vogel is overigens ook heel nieuwsgierig. Als ik dicht met mijn gezicht tegen de kooi aan ga komt ze vaak heel nieuwsgierig naar mij toe. Maar zodra ik met mijn hand in de kooi ga veranderd ze.

Ik probeer nu opnieuw om ze wat tammer te krijgen door weer met voer & wat trosgiest (afwisselend) op mijn hand te houden.
Heeft iemand nog wat tips over hoe ik mijn parkieten wat tammer kan krijgen?

Parkieten-Freak

Met wat geduld, oefenen en belonen kom je een heel eind.
Als de groene vogel het tamst is, zou ik met hem/haar beginnen. Probeer de groene met iets lekkers uit de kooi te lokken: hou of hang wat lekkers aan de buitenkant van de kooi. Wellicht helpt het als je de vogel niet direct in de ogen aankijkt terwijl je hem uit de kooi haalt maar een beetje een andere kant opkijkt. De vogel zal zich dan wat minder bedreigd voelen.
Het zal zeker een tijdje duren voordat het vogeltje je vertrouwt, maar ik zou het gewoon proberen als ik jou was.  :)