Help parkiet al ruim twee weken ziek

Gestart door dienjo, april 07, 2015, 10:44:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dienjo

Hallo,

Ik maak me zorgen om ons parkietje, hij is al meer dan 10 dagen ziek en wat hij heeft weten we niet. Hij zit bol, niest veel, zijn neusdop is vies, zit op twee poten, maakt totaal geen geluid meer op een klein piepje na, kan niet meer vliegen hij is er te moe voor, hij wil het wel maar gisteren probeerde we het en hij stortte neer en was gelijk uitgeput :( Hij heeft moeite met ademhalen, dit zie je ook duidelijk. Hij wappert hij met zijn vleugel op en neer, schudt heel veel, doet zijn neusdop af aan de stok waar hij op zit, dit doet hij heel vaak. Spelen doet hij ook niet meer, hij slaapt heel veel. En zijn neusdop is lelijk, lijkt wel uitgedroogd, terwijl ik hem wel heb zien drinken.. 1x per dag dat ik het zie....

Nu zijn we 10 dagen geleden naar de dierenarts geweest, naar de gezeldschapsdierenarts in Roosendaal die op internet omschreven staat als een vogeldierenarts. Deze zij dat het drie dingen konden zijn, Zijn hart, een schimmel of een luchtweginfectie. De eerste twee zou ons vogeltje niet overleven.. Hij wordt behandeld voor een luchtweg infectie, heeft een injectie met vitamine gehad en daarnaast 10 dagen lang antibiotica door het water. Het enigste verschil wat ik zie is dat hij nu meer eet.. Maar meer dan dat zie ik hem niet verbeteren, de kuur is nu voorbij en ik moet terug de dierenarts gaan bellen maar ik maak me zorgen of dit wel goed komt, ik wil het beestje ook niet onnodig laten lijden. Maar als ik zie dat hij nog eet en als zijn deur open gaat hij echt zijn kooi uitwilt... dan is de wilskracht er wel..

Ik maak me zorgen, heeft iemand hier ervaring mee

Kleintjes

2nd opinion aanvragen bij andere dieren arts / vogel arts. Of contact opnemen met de dieren arts waar je geweest bent, en vragen of je wat anders kunt doen.

Met vogeltjes kan zooooo veel zijn, je merkt pas dat ze ziek zijn als 't al ver gevorderd is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

dienjo

Nou deze dierenarts had het erover dat hij misschien wel ingeslapen moest worden... Maar dat zij hij al voordat de antibiotica kuur kreeg en dat stond me een beetje tegen. Ik vond het ook raar dat hij zijn poep niet onderzocht heeft... Misschien dan toch Visdonk bellen, deze schijnt ook vogels te behandelen volgens een lijstje op internet. Ik vind het erg lastig.. Deze DA zei dat dit het enigste was wat we konden doen om hem op te laten knappen... Ik zelf heb mijn twijfels erbij... Er kan toch niet maar 1 methode zijn? En dat is antibiotica en anders klaar?

Ook raar dat ik lees dat sommige de antibiotica direct in de mond moeten geven, ik moest het met zijn water mengen, maar dat vogeltje drinkt misschien twee slokjes water op een dag.. Altijd al gedaan, dan kan hij toch nooit genoeg binnen krijgen..

Kleintjes

Vreemd, of realistisch - ik kan daar geen antwoord op geven, ik ben immers geen dieren arts. Je kunt altijd 'n 2nd opinion aanvragen.Immers ben jij nog steeds degene die betaald en bepaald.
Inderdaad moet sommige medicatie via 't water gegeven worden, en andere rechtstreeks in de snavel. Welk middel heb je gekregen?

Ze drinken meer dan je denkt ;) Aangezien ze prooidieren zijn, gaan ze niet altijd zitten drinken als er 'roofdieren' in de buurt zijn (dat kunnen wij mensen zijn, maar ook andere dieren). Soms zie je aprkeitjes nooit drinken, sommige durven na 'n lange tijd ook 'zichtbaar' te gaan drinken. Leuk omte zien, als ze dat doen. Dan voelen ze zicht op hun gemak en veilig.

Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

dienjo

Ik zal vanavond eens kijken welke antibiotica we hebben gehad als ik thuis ben.
Net de dierenarts gebeld en we moeten morgen even terugkomen om te kijken hoe of wat...

Solarstone83

Mocht je in de buurt van Tilburg wonen ga dan naar Hedwig van der Horst, grote kans dat ze kan vertellen wat er met je parkiet aan de hand is. Je kunt eventueel ook poepjes opsturen ter onderzoek. Zie http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/

Veel beterschap met je vogel!


dienjo

Citaat van: Solarstone83 op april 07, 2015, 15:30:12
Mocht je in de buurt van Tilburg wonen ga dan naar Hedwig van der Horst, grote kans dat ze kan vertellen wat er met je parkiet aan de hand is. Je kunt eventueel ook poepjes opsturen ter onderzoek. Zie http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/

Veel beterschap met je vogel!

Hmm dat is ruim een uur rijden, is denk ik teveel stress voor het vogeltje?
Poepjes opsturen is een goed idee. Ik ga eens op de site kijken.

Sonja

Hallo dienjo,

Goed idee om in ieder geval wat ontlasting van je parkiet te laten onderzoeken door Hedwig.
Dat maakt wellicht al het e.e.a. duidelijk.

Aan de andere kant is het misschien toch beter om je parkiet mee te nemen naar Hedwig (eerst telefonisch een afspraak maken, dan is de kans het kleinst dat je wat langer moet wachten), om hem eens helemaal goed te laten onderzoeken.
Hij is al 10 dagen ziek en tot nu toe knapt hij niet op ondanks de medicijnen die hij heeft gekregen van die andere arts.
Hoe langer je parkiet ziek is, hoe meer hij uitgeput raakt, dus het is belangrijk dat duidelijk wordt wat er nu precies aan de hand is, zodat er een gerichte behandeling kan komen.

Je kunt je parkietje in de auto lekker warm vervoeren, bijv. in een klein reismandje met een zachte doek op de bodem en een doekje er (half) over, dat zorgt voor minder stress.
Verder belangrijk om te zorgen dat hij niet in de tocht of koude luchtstroom oid zit, in de auto.

Thuis kun je hem ook lekker warm houden, onder een warmtelamp als je die hebt?
Wel zorgen dat hij ook uit de warmte kan, dus de helft van de kooi met warmtelamp, de andere helft zonder.

Veel sterkte en beterschap voor je parkiet, laat je nog weten hoe het verder gaat?

Groetjes
Sonja

dienjo

Tuurlijk laat ik weten hoe het afloopt. Ik kijk eens wat de dierenarts vanavond zegt en evt kan ik daarna toch voor een second opinion naar Hedwig mocht deze dierenarts niet veel meer kunnen.

Vanochtend dronk Malibu al meer dan de andere ochtenden, gisterenavond kwam er ineens een vrolijke heldere fluit uit, iets wat ik al dagen niet gehoord heb. Alsof hij het weet dat hij weer naar die enge dierenarts moet ;)

Vorige keer hebben wij hem gewoon in zijn kooi vervoerd, 30 minuten rijden naar deze dierenarts. Met een dikke deken over de kooi voor de tocht en kou buiten. De auto voorverwarmd op 25 graden... Was zweten voor ons haha.

De kachel thuis staat nu dag en nacht op 21 graden voor hem, ik heb geen warmte lamp, eens kijken of ik die ergens vandaan zou kunnen halen.

Ik ben de naam van de antibiotica alweer vergeten, iets met drops maar zo heet alle antibiotica volgens mij. We hebben om 18:30 een afspraak bij de dierenarts, helaas kan ik niet eerder vandaag ivm werk.

dienjo

#9
Hij heeft weer een vitamine spuit gehad en weer antibiotica mee. Daarnaast is zijn poep onderzocht en daar kwam niks uit. Zijn poep zag er ook redelijk goed uit, iets wat gelig maar niet dun.

Vandaag begon hij al meer te fluiten, bij de dierenarts floot hij ook flink! Dat was dus positief. Nu zit hij weer zielig op zijn stok hij heeft wat last van de injectie dat had hij vorige keer ook. En het kost natuurlijk ook veel energie..

Edit: Oja de dierenarts zei dat sommige vogels wel vier weken ziek kunnen zijn en dan pas opknappen... Ik hoop dat hij nu voldoende kracht heef ten we snel verbetering gaan zien....

Sonja

Hallo dienjo,

Hoe gaat het nu met je parkiet?
Knapt hij al wat op?

Groetjes
Sonja

dienjo

Helaas hebben wij hem vanochtend in moeten laten slapen. Ik vond hem vanochtend onderin zijn kooi, hij was al helemaal slap en was duidelijk te zien dat hij niet meer kon. Vanochtend gelijk de spoeddienst gebeld om hem in te laten slapen.

Dat hij nu mag rusten in de mooie blauwe hemel.

Loeky

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Kleintjes

Sterkte met 't verlies van je kleine maatje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Iris7

Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).