Eerste grasparkietje

Gestart door Lucky01, maart 14, 2015, 01:53:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucky01

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben sinds 3 dagen een grasparkietje in huis.
We hebben verschillende huisdieren gehad, maar nog nooit een grasparkietje. Het is dus helemaal nieuw voor ons, maar we zijn nu al dol op ons parkietje Lucky.

Alleen hebben we wat vragen.

We kwamen er pas thuis achter dat het parkietje gekortwiekt is (misschien stom dit we dit niet hadden gezien toen we hem kochten, maar dat is ons gebrek aan ervaring).

Hij kan dus niet vliegen en blijft steeds maar op 1 stokje zitten in de kooi. Hij is wel met moeite, als het echt niet anders kon naar een ander stokje "gesprongen", maar het lijkt alsof hij bijna niet durft te bewegen. Zelfs een paar stapjes opzij doen wil hij liever niet.
Hij is ook een paar keer gevallen, omdat hij op een ander stokje probeerde stappen. We hebben de zitstokjes juist dichtbij elkaar gezet, zodat hij van de een naar de ander kan hoppen, maar het lijkt wel alsof zijn coördinatie niet goed is. Kan dit komen omdat hij nog erg jong is?
Of komt dit omdat hij gekortwiekt is?

Doordat hij het liefst op 1 plek blijft zitten eet hij het liefst uit onze handen, zodat hij niet van z'n stokje af hoeft. Uit zichzelf gaat hij niet naar de eet en drinkbankjes toe.
Ook eet en drinkt hij het meest als we heb van bovenaf voeren en water geven. Net als een vogeltje die nog in het nest zit.
Is dat normaal als ze nog zo jong zijn?

De laatste vraag is een korte vraag  ;D
Is onze parkiet een man of een pop?
We willen dit graag weten, omdat we binnenkort een parkietje erbij willen en niet 2 popjes samen willen zetten.

Sorry voor mijn lange bericht, maar we willen alles zo goed mogelijk doen natuurlijk  :)

JudithO


josva

Dat je parkietje op een stokje blijft  zitten is normaal in de wenningsfase het kan een paar dagen duren voordat hij echt begint te bewegen als hij (of in dit geval zij) wat meer gewend is

als ze echt gekortwiekt is kan je de kooi open zetten en ze komt al vrij snel al uit de kooi. Ik merk ook dat je de parkiet bij een kweker gekocht hebt sinds hij niet klimt via de tralies (zou het mis kunnen hebben)

De coördinatie komt doordat hij nog jong is, daar hadden mijn parkieten ook best moeite mee . Het was best grappig om mijn popje te zien landen toen ik er pas net had.

Het lijkt op de foto op een popje, maar het is nog een beetje onduidelijk aangezien de aderen zichtbaar zijn naar de neusgaten zou het best nog wel een man kunnen zijn

Samm

Aderen hebben niks met het geslacht te maken, je kan het aan de kleur van de dop zien.. Maar de foto is qua kleur onduidelijk vind ik, de dop is paars wat duid op een man, maar ik zie ook witte kringen om de neusgaten en dit duid op een pop.. Dus of even wachten dat de kleur veranderd dat je het beter kan zien of meerdere foto's plaatsen.

Het is een jonge vogel indd, maar niet zo jong dat die coördinatie nog niet goed is, dit komt puur door het wieken ze missen namelijk veel pennen hierdoor en gaat tegen de natuur in.

Dat stil zitten is indd omdat ze moeten wennen, dit loopt vanzelf los! Ze zitten immers met veel vriendjes en vriendinnetjes en worden erbij weg gerukt komen in een vreemd huis in een andere kooi en horen dingen waar ze nog niet aan gewend zijn, geef het even de tijd!
Dat je een partner erbij wil zetten is perfect het zijn immers groepsdieren :)

Lucky01

Wauw, bedankt allemaal voor de reacties! Daar hebben we zeker wat aan :)
Ik had niet eens door dat mijn bericht hier gepost was, want ik kreeg wel 10 keer een error.
Ik heb de volgende dag mijn zelfde post maar op een ander forum geplaatst en dat lukte wel.
Dus nu staat het per ongeluk op 2 verschillende fora.

We vinden het zelf jammer dat ons parkietje gekortwiekt is. We hadden er anders niet voor gekozen.
Het is zielig om te zien hoe hij probeert te vliegen en steeds valt.
Wat is jullie mening over kortwieken?

Het is dus nog even afwachten om te zien of het een man of pop is. Dat is prima en maakt ons ook niet uit wat het is.

@Josva, ja het lijkt ons wel zeker dat hij/zij gekortwiekt is. Hij kan niet echt vliegen en de vleugels zijn vrij kort.
Je zegt dus gewoon de kooi open zetten? We hebben dat wel gedaan op de 3e dag en toen "vloog" hij inderdaad uit de kooi. Alleen het terug zetten was een beetje een gedoe.
Maar misschien moeten we dit elke dag even doen, de kooi open zetten?

Samm

Nee niet open zetten dan kunnen er ongelukken gebeuren! Kan je even een foto plaatsen? Het kan ook zijn dat je parkietje de kruipers ziekte heeft namelijk!

@ Josva Let even op wat je tegen anderen zegt, je advies is onjuist of gevaarlijk, dit is niet de bedoeling.

Lucky01

@Samm
Ok, goed dat je dat even zegt. Bedankt!
Ik heb een paar foto's gemaakt en ook een duidelijke foto van de neusdop.
Misschien is het nu wel duidelijker te zien of het een man of pop is.

Lucky01

Oeps, de foto's staan op hun kant, maar dat maakt hopelijk niet veel uit. ;)

Samm

Twijfel heel erg of dit kruipersziekte is, de staart is namelijk ook erg kort of dit lijkt zo?

Lucky01

Nee dat lijkt maar zo. De rest van de staart steekt uit de kooi. Hij heeft best een mooie lange staart vind ik :)
Hoe kan ik zien of het kruipersziekte is?

JudithO

Ik denk nog steeds dat het een popje is. Mijn popje had vroeger ook zo'n neusdop.