Hoe naar de dierenarts?

Gestart door Melanka, maart 11, 2015, 18:40:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Melanka

We willen met ons parkietje naar de dierenarts, maar hoe dit te doen zonder al te veel stress voor het diertje? Ze is een beetje tam, maar vliegt weg als je in de buurt komt.

Met een handdoek vangen - hoe dit het handigst te doen? En hoe dienen we eventueel erna medicijnen toe?

lisa_1

Zorg eerst dat je een reiskooitje klaar hebt staan, afhankelijk van hoe lang je onderweg bent naar de dierenarts kun je hier voer en water in doen (let wel op dat het niet gaat spatten). Ik gebruik zelf een tentoonstellingskooitje voor reizen.

Ik zelf hou niet van met handdoek vangen, ik vind het heel onhandig. Het voordeel is dat de vogel minder bang zou worden voor je hand, maar ik pak ze liever vast. Dat is zo gebeurd en met wat trosgierst ook weer vergeten.

Als ik vang zorg ik dat de vogel eerst in de kooi zit. In een voliere kun je met een handdoek een deel afsluiten, zodat de vogel minder heen en weer kan vliegen. Vervolgens is het een kwestie van een paar keer proberen, snel zijn en zeker van je zaak. Pak hem stevig vast (niet knijpen natuurlijk) en schrik niet als hij bijt. Houd de vleugels tegen zijn lijf gedrukt en zet hem zo snel mogelijk in het transport kooitje.

Als hij los vliegt, kun je inderdaad een handdoek over hem heen gooien. Vervolgens pak je hem of onder de handdoek vandaan of met handdoek en al op.

Voor het reizen:
Gebruik een stevige, grote tas
Maak het reiskooitje donker (ik wikkel hem in in handdoeken maar houd de bovenkant open)

Success ermee!


JudithO

Als ik de vogels hier vast moet pakken, trek ik eerst handschoenen aan. Zo worden ze niet bang van mijn hand, alleen van de handschoen. Ik kan ze gelijk na het vastpakken alweer met mijn hand benaderen. Ze leren het verschil heel snel!

Melanka

Het vangen was met een theedoek snel gelukt, haar daarna inderdaad in een transportkooitje gedaan. Ook om haar in de gaten te houden. Helaas is ze vanmiddag overleden..  :-(

JudithO