Darmontsteking/infectie

Gestart door Koekie2015, maart 05, 2015, 16:34:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koekie2015

Hoi vogelliefhebbers,
Ik heb net 5 dagen een grasje van 7 weken jong.
De eerste paar dagen vond ik hem heel rustig.
Niet spelen, niet fluiten, hij zat rustig op een stok dat inmiddels zijn  vaste plek is geworden.
Eten en drinken deed hij wel, en zichzelf schoonmaken. Trosgierst lustte hij ook. Ik dacht, hij moet misschien nog wennen.
Maar ik zag gisteravond dat zijn poepjes bleven plakken aan de onderkant.
Lang leve deze forum want ik heb hier geleerd dat dat op een ziekte wijst.
Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest en wat blijkt..marme Koekie heeft een darmonsteking/infectie.
Hij heeft een boost gekregen (2 prikjes) en een antibiotica kuur waarmee ik morgen begin. Ik hoop zo dat het effect heeft  :-[

Maar nu mijn vraag. De arts zei om hem lekker warm te houden. Maar hoe doe ik dat? Het is niet koud in huis, zo'n 19 graden. Ik heb deze nu op 21 graden gezet. Misschien een doek over zijn kooi en 1 kant openlaten? Zodat hij wel buiten zijn kooi kijken.
En moet ik hem nu helemaal met rust laten? Of een paar keer per dag op mijn hand nemen?
Ik merk ook dat hij niet meer van de eivoer eet. Maar wel de fijne zaadjes (in een aparte bak).

Heeft iemand wat tips zodat ik het zo comfortabel mogelijk kan maken voor Koekie??

Bezorgde vrouwtje

Samm

Helemaal met rust laten, hij kan z'n energie beter gebruiken n spreekt voor zich.

Loeky

Laat hem maar met rust en je zou een warmtelamp boven de kooi kunnen zetten.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Koekie2015

Bedankt voor jullie reacties.
Ik had vanmiddag al een topic geopend maar ik kreeg een foutmelding.  Dus heb ik het opnieuw verzonden.  Nogmaals mijn excuus voor herhaling.

Inmiddels is Koekie meer actief, veel meer, heb hem nog niet zo meegemaakt. Dat komt waarschijnlijk door de boost.
Hij fluit zo nu en dan ook. En  af en toe grijpt hij naar een balletje uit nieuwsgierigheid. Ben echt blij dat hij er niet meer zo suf bij zit. Maar ik laat em alsnog lekker met rust.

ik zal er een warmte lamp bij doen.

Samm

Fijn om te horen dat het beter gaat, je hebt optijd gereageerd op ziektesymptomen en juist gehandeld mijn complimenten!

Koekie2015

Citaat van: Samm op maart 05, 2015, 20:48:23
Fijn om te horen dat het beter gaat, je hebt optijd gereageerd op ziektesymptomen en juist gehandeld mijn complimenten!

Erg fijn om een compliment te krijgen van zo iemand als jij die zeer ervaren is Samm, bedankt!  :)

Vanochtend heb ik Koekie zijn eerste antibiotica gegeven. Jeetje, dat was nogal een opgave, zo klein dat hij is  :o
De onderkant van zijn bekkie zag er wel goed nat uit maar dat kan denk ik niet anders want ik kreeg met moeite het (kleine) spuitje in zijn bekkie.



Samm

Spuit in de snavel is teveel gedoe, hou hem schuin en laat een druppel vallen op de zeikant van zijn snavel, dan zie je ook dat de druppel regelrecht zijn snavel in loopt en uit reactie slikken ze het gelijk door :)

Koekie2015

Citaat van: Samm op maart 06, 2015, 10:18:12
Spuit in de snavel is teveel gedoe, hou hem schuin en laat een druppel vallen op de zeikant van zijn snavel, dan zie je ook dat de druppel regelrecht zijn snavel in loopt en uit reactie slikken ze het gelijk door :)

Ohhh toppie, hartstikke bedankt!! Dat klinkt inderdaad niet meer dan logisch! Ik ga dat morgenochtend gelijk proberen.
Even nog een laatste vraagje: Maakt de tijd nog wat uit? Dus moet ik hem steeds op dezelfde tijdstip zijn medicijnen geven zoals bij mensen? Of kan ik het ook gewoon morgenavond geven?

Kleintjes

Via de zijkant is dezelfde manier die ik gebruik, gaat super :)

Zo ver ik kan herinneren, is 't altijd beter om rond dezelfde tijd de medicatie te geven, dan krijg je geen 'overdosis' (hogere dosis dan gewenst) omdat de tijden te kort bij elkaar liggen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Koekie2015

Vanochtend heb ik hem voor de 2e keer zijn antibiotica gegeven. Ik heb het via de zijkant gedaan zoals aanbevolen.
Om heel eerlijk te zijn kon ik niet goed zien of hij de druppels daadwerkelijk binnen heeft gekregen. Maar de onderkant van zijn bekkie was weer nat.  Ik ga er vanuit dat hij het gewoon binnen heeft gekregen.

Maar nu even het volgende. Vanochtend beet Koekie best wel hard  :o
Ik heb niks laten merken en ben gewoon doorgegaan.

Hoe gaan jullie daarmee om? Van de meeste zijn de parkietjes volwassen toch? En die zullen nog harder bijten.

Een kleine update wat Koekie zelf betreft:
Na de boost was hij meer actief. Dat heeft even geduurd. Daarna was hij weer best rustig. Maar ik denk dat de antibiotica goed aanslaat. Hij zit er niet meer echt bol bij en slaapt op 1 pootje.
Zijn ontlasting is ook niet meer slijmerig. Dus het gaat de goede kant op!

Samm

Ja doet zeer haha, vooral bij mijn engelsen..  Mja het is logisch ik zou ook van me af bijten als ik word vast gehouden dus snap het wel :)
Wat ik doet is mijn vinger wijzen richting snavel heel dichtbij, dan gaan ze daar naar kijken en worden ze rustig heel apart maar het werkt.

Koekie2015

Hoi Samm,
Ik heb gisteravond een filmpje gevonden op YouTube over het toedienen van medicatie. En ik heb het zojuist geprobeerd.

Het is gelukt! Echt geweldig! Hij werd er ook echt rustig van. En hij kreeg ook niet de kans om mij te bijten. Zie hier het filmpje:

http://youtu.be/PsMdnQJ1LSI

Samm

Bij kopje of nekje zal ik ze persoonlijk nooit beet pakken, en al helemaal niet zo laten bungelen dit zorgt juist voor stress :)

Koekie2015

Ik heb hem ook niet laten bungelen hoor. Juist omdat ik zijn rugje ondersteunde werd hij rustig. Ik hoefde hem ook niet stevig vast te houden.
M.a.w. ik heb het niet precies als hem gedaan. Maar ik begrijp je :)