Boven op elkaar staan?

Gestart door Essie72, februari 03, 2015, 13:35:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Essie72

Onze parkietjes zijn inmiddels bijna 7 weken bij ons en nu ongeveer 13 weken oud. Ze komen uit één nestje. In het begin waren ze alleen maar aan het kroelen, inmiddels is de verstandhouding iets anders geworden. Een van de is zich namelijk aan het ontwikkelen als kattekop eerste klas. Happy bepaalt nu bijv. dat Dopey niet meer uit het gele etensbakje mag eten. Het blijft gelukkig wel binnen de perken, maar er is één ding waar ik niet zo blij mee ben.

Happy wil namelijk steeds bovenop Dopey gaan staan. Ik heb niet het idee dat hij wil paren, maar het lijkt meer een soort van dominantie. Is dat normaal gedrag voor een parkietje? Ik weet niet of het mannetjes of popjes zijn. Ze hebben allebei wel dezelfde kleur, dus verwacht dat het hetzelfde ras is. Soms lijkt het wat blauwig, soms ook weer wat lichter.

Maar omdat Dopey het helemaal niet leuk vind, vind ik het ook zo zielig. Waarom moet Happy perse bovenop Dopey klimmen? Hij staat dan echt bovenop Dopeys rug die vervolgens voortdurend weg moet vluchten. Kan het al paargedrag zijn als ze zo jong zijn? Heel af en toe is het wel eens andersom, maar Happy is veel kattiger en stuurt Dopey onmiddellijk van hem af.

Herkenbaar gedrag?

Essie72

Hierbij een foto: Happy zit rechtsboven. Dopey linksonder

Iris7

Dit zijn twee poppen. Poppen ruziën in 90% van de gevallen erg veel met elkaar. Dit kun je oplossen door er twee mannen bij te zetten.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Samm

2 popjes kan je alleen bij elkaar laten als je er bij bent en in kan grijpen als het mis gaat, als je er niet bij bent dien je ze uit elkaar te houden.

Heb je, je wel ingelezen over het houden van parkieten? Heb je gekeken naar geslachten en of popjes wel bij elkaar kunnen? Ze mogen ook niet uit het zelfde nest komen want ze kunnen altijd gaan paren en je snapt dat broer en zus niet erg handig is!

Essie72

Ik vraag om advies, niet om verwijten...

Toen we de parkietjes kochten waren ze 7 weken. De kweker durfde niet met zekerheid te zeggen of het mannetjes/vrouwtjes waren. Dat is toch sowieso lastig als ze nog zo klein zijn?

En werkt het nooit met twee popjes?

Parkieten-Freak

@Essie: ik denk zeker dat dit met dominantie te maken heeft. Happy probeert het een en ander uit en dit komt vaker voor. Laat de vogels voorlopig gewoon hun gang gaan, ze moeten zelf hun plaatsje in de rangorde bepalen.  Zolang er niet gevochten wordt, zou ik het even aanzien.
Tip: Verander en verhang de speeltjes in de kooi ook met enige regelmaat. Haal het gele etensbakje helemaal weg en zet er gewoon een paar andere etensbakjes neer.

Wat betreft 2 poppen samen houden: het kan goed gaan maar daar is geen enkele garantie voor te geven. Het hangt helemaal van het karakter van beide vogels af.