Knagen aan mijn vingers

Gestart door Budgies14, januari 30, 2015, 22:39:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Budgies14

Hoi iedereen,
Het is mij bij mijn grasje Daisy opgevallen dat ze graag aan mijn vingers knaagt,
Dit zag ik deze avond, ik hield mijn hand met zaadjes voor haar, om te kijken of ze hierop zou stappen, maar i.p.v. de zaadjes te eten knaagde ze aan mijn vingers. Dus ik deed de zaadjes weg en ik hield deze keer mijn hand zonder zaadjes voor haar, en na enkele seconden zat ze op mijn hand om aan mijn vingers te knagen, en dit was de eerste keer dat ze op mijn hand stapte zonder trosgierst of dergelijke... Nu vind ik het best wel raar dat ze aan mijn vingers knaagt en ik zou best wel de oorzaak willen weten. Het is niet zo dat het knagen pijn doet, maar het is wel irritant als er losse velletjes op mijn hand zitten. Is de reden misschien dat ze het graag doet, ze een gebrek aan knaagmateriaal heeft, of iets anders? En zal ze dit blijven doen?

Groetjes
Budgies14

Samm

Aan je verhaal te lezen heb je, je parkietje nog niet zolang en ben je net begonnen met tam maken? Dan is je parkiet aan het ontdekken.. Ze hebben geen handen om te voelen dus moeten ze overal hun snavel in zetten om te kijken wat het is :)

Budgies14

Eigenlijk heb ik haar al enkele maanden, maar ze is gewoon moeilijk tam te maken, ze komt wel op mijn vinger zitten, maar niet op mijn open hand... Ze heeft gisteren wel zo'n 10 minuten aan mijn vingers geknaagd, ik negeer dit gewoon.

Samm

Maar is het knabbelen of bijten? Dat is natuurlijk een groot verschil.. 1 van mijn mannetjes knabbelt na 2 jaar ook nog maar heel zachtjes het kriebelt me eerder dan dat het zeer doet.

RobV

Mijn jonge grasje Sam (ik heb hem nu ruim een maand) vertoonde bijna hetzelfde gedrag, sinds kort heeft hij trosgierst ontdekt en vind ik het leuk om hem daarmee uit mijn hand te voeren.
Hij probeert op een bepaald moment dan het trosje uit mijn hand te trekken en wanneer dat niet lukt gaat hij over tot bijten, en soms behoorlijk hard.
Even met stemverheffing praten en het bijten stopt onmiddellijk en hij gaat dan weer verder met rustig uit mijn hand eten.
Op mij komt dit gedrag over als een mix van uitproberen, ergernis dat ik niet loslaat en een beetje intimideren.
Momenteel laat hij dit gedrag weer zo goed als helemaal achterwegen, wel sabbelt hij soms nog even aan mijn hand bij het voeren maar bijten kan ik het echt niet noemen.

Misschien is het bij jouw Daisy ook maar een fase?

Budgies14

@Samm
Het is meer  knabbelen dan bijten, maar ze begint steeds harder en harder te knabbelen waardoor het uiteindelijk toch wel pijn doet.

@RobV
Daisy is heel anders dan dat, zij toont meer interesse in mijn hand dan de trosgierst, als ik trosgierst of zaad op mijn hand heb duwt ze dit opzij en knabbelt ze aan mijn hand, alsof mijn hand eten is. :s
Bij een stemverheffing gaat ze gwn door, ze denkt dan dat ik haar beloon met mijn stem, dus dat doe ik niet. Maar met negeren stopt het ook niet, ze doet door hoelang ze wilt. Xd
Maar kan inderdaad een fase zijn. Dat hoop ik wel een beetje, want ik wil niet dat ze later aan bezoek enz. gaat knagern haha :)