Verslaafd aan spiegel

Gestart door Menno1984, januari 29, 2015, 21:44:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno1984

Beste allen,

Graag jullie advies over het volgende.

Ik heb thuis drie Australische grasparkieten in een ruime kooi. Twee mannetjes (6 en 2) en een jong popje (1).
Het jongste mannetje zit voortdurend bij het spiegeltje in de kooi en geeft er ook voer op. Naar het popje kijkt hij niet om.

Dat hij uren voor die spiegel zit, is nog tot daar aan toe. Hij is niet agressief of gefrustreerd en zingt veel.
De laatste weken wordt hij echter jaloers. Als het oudere mannetje te dicht in de buurt van de spiegel komt, valt hij hem aan en jaagt hij hem weg.
Dat vind ik wel erg zorgwekkend.

Ik heb het spiegeltje op een gegeven moment weggehaald. Het jonge mannetje raakte van slag en bleef het spiegeltje zoeken.
Omdat het hem duidelijk stress opleverde, heb ik de spiegel teruggehangen op een plek waar het oudere mannetje nooit komt.
Uiteraard had meneer het spiegeltje vrijwel onmiddellijk gevonden.

Wat is nu wijsheid? Zal het jonge mannetje de spiegel snel vergeten als ik hem weghaal? Of kan ik de spiegel beter laten hangen om stress te voorkomen?

Veel dank voor  jullie advies!

Groet,

Menno


Samm

Een spiegel is over het algemeen niet goed voor het gedrag nee, en ik zou hem dus weghalen.
De reden dat dit gebeurd is omdat je een oneven aantal hebt, zo vormen ze geen paartjes en is er vaak 1 buiten gesloten..

Sara

#2
Ik sluit me aan bij Samm. Als er obsessief gedrag wordt vertoond met het spiegeltje, zoals je beschrijft is dat bij jouw parkietje het geval, moet je het spiegeltje uit de kooi verwijderen. Spiegeltjes leveren niet altijd problemen op, maar soms is het beter om ander speelgoed te verstrekken. Daarnaast is het zoals Samm zegt beter om een even aantal parkietjes te houden dan een oneven aantal. Als er ruimte genoeg is en het mogelijk is, zou je een popje of een mannetje erbij kunnen nemen. Zolang je niet meer popjes dan mannetjes hebt gaat het meestal goed.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes