pellets! kiwi is over!

Gestart door Ayurveda, januari 24, 2015, 23:41:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ayurveda


Berichten: 38
Waardering: 0
Bekijk profiel  Persoonlijk bericht (Online)
Namen parkieten: Kiwi, Mango, Jopie, Mos, Saffier, Moonlight
Citaat
Verander

pellets!
« Gepost op: Vandaag om 11:37:07 pm »
Pellets. Ondanks dat mijn vogels het prima doen op zaadjes wilde ik dit toch graag gaan proberen voor kiwi. Kiwi heeft natuurlijk al een moeilijkere start gehad en zit eigenlijk nooit 100% mooi in de veren, altijd een beetje kalige plekjes op dr vleugels.

Heb me eerst is flink ingelezen. Waarom zijn pellets nou zo goed?

Wat ik vooral tegen kwam waren een paar dingen. Ten eerste de zaden die de vogels in de natuur eten zijn half rijpe/rijpe zaden. De zaden die geplukt worden voor ons vogelvoer zijn onrijpe zaden. Daarnaast worden in de landen waar de meeste zaden vandaan komen veel giftige bestrijdingsmiddelen gebruikt die hier verboden zijn.
Uit onderzoek is gebleken dat een zaad mengsel nooit volledig is, wel merk je ook gebruikt. Uiteraard kun je allemaal toevoegingen erbij doen maar je vogel moet dit dan ook wel allemaal op eten! Vaak is dit niet haalbaar.

Bij grote papegaaien worden ook steeds meer tekorten ontdekt die direct nadelige effecten hebben op de gezondheid. Nu wordt een papegaaien natuurlijk veel ouder dan een parkiet waardoor dit bij die soorten eerder opgemerkt wordt.

Na al deze info besloten om toch voor kiwi pellets te gaan proberen. Ik ben begonnen met Harrison's Bird food super fine. Je kan langzaam over schakelen door steeds minder zaad te geven of gewoon in 1 x pellets geven en niks anders. Aangezien ik al een mislukte poging achter de rug heb ging ik voor manier 2.

Kiwi vond het helemaal niks! Ze at gewoon niet meer tot t punt dat ze niet meer poepte. Wel kreeg ze savonds zaad zodat ze niet leeg zou slapen. Na 3 dagen heb ik de nutribird die ik nog had staan er bij gaan gebruiken, ze begon eindelijk een beetje te knabbelen! Ondertussen woog ik haar elke dag en hield haar ontlasting in de gate. Op dag 6 was ze in totaal 5 gram kwijt en was haar ontlasting grijs. Overlegd met een vogelarts en toch door gegaan. De meeste papegaaien zijn in 3-4 dagen over gezet... Mijn kiwi niet hoor. Omdat de nutribird redelijk ging maar ik een kwalitatief betere pellet wilde heb ik Zupreem fruit blend gekocht. En na 7 dagen begon ze eindelijk goed te eten!

Ze is dus officieel over op Zupreem pellets. Zaadjes blijven onderdeel van haar voeding dmv een beetje los , via een nutriberrie of met arabische gom tot een speeltje gemaakt.

Wij zijn in ieder geval heel blij!

grasParkiet2

Geweldig!!

Mijn vogels eten ook pellets van 'Totally Organics Crumplets' zijn ook biologisch en zonder toegevoegde kleur, geur en smaakstoffen.

Omdat mijn vogels daar allergisch voor waren en begonnen te plukken.

Ayurveda

Ja ik had eerst de Harrison's maar dat lust ze gewoon echt niet! Eb naast gezond moet t ook wel een beetje lekker zijn. Aangezien parkietjes al niet de makkelijkste zijn om over te zetten ben ik al super blij dat ze de Zupreem goed eet, lees en hoor er goede verhalen over.

Ayurveda

Het begint weer de goede kant op te gaan kwa gewicht! Van 36 naar 38 gegaan! Top!

Pixelsan

Wat goed!

Mijn parkieten eten nutribird pellets, overgang ging erg makkelijk. Zaadjes krijgen ze als extraatje was los op de grond.

Waarom vind jij zupreem een betere pellet?

Ayurveda

Sowieso vind kiwi de Zupreem nog lekkerder, das voor mij al heel belangrijk. En ik heb op verschillende websites en forums gelezen dat nutribird eigenlijk te hoog verhit wordt waardoor er veel vitamines verloren gaan en ze hebben er iets aan toegevoegd wat bacteriën tegen gaat, maar ook de goede. Dierenartsen kunnen ook zien welke vogels nutribird krijgen omdat er helemaal geen bacterie meer te zien is in de ontlasting.

Dus alles bij elkaar op geteld vind ik voor mijn idee Zupreem een betere pellet.

Ondertussen is kiwi's gewicht opgelopen tot 40! Helemaal top en ze vind het echt lekker!