HELP!

Gestart door Jdruyter, januari 16, 2015, 17:40:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jdruyter

Wij hebben sinds twee weken een nieuw vriendje voor ons andere parkietje Pipo. Zijn naam is Coco en hij is nu 11 weken oud. Toen we hem opgehaald hadden bij de kweker, was er weinig aan de hand. Vorige week merkten we dat hij piepende ademhaling kreeg na inspanning. Ook nieste hij vaak hevig, dat gepaard ging met kokhalzen.

Twee dagen geleden hebben we besloten om met hem naar het universitair medisch dieren centrum in Utrecht te gaan. Coco is toen opgenomen en zijn ze met hem aan de gang gegaan. Ze hebben hem onderzocht op papegaaienziekte en bacteriële infecties. De uitkomst was dat hij een ruime hoeveelheid staafvormige bacteriën in de kropswab en ontlasting heeft. Hij heeft daar Doxycycline gekregen, wat we hem de komende twaalf dagen moeten toedienen.

Vandaag hebben we hem opgehaald. 414 euri armer, maar dat maakt ons echt niet uit. We willen het beste voor het diertje. Bij thuiskomst viel het ons op dat hij er erger aan toe is, dan toen we hem wegbrachten. Hij heeft nu constante piepende ademhaling, wipt met z'n straatje en z'n bekkie een stukje open. Het wordt erger als hij stress heeft doordat we bijv dichtbij komen.

Ik heb dus ondanks de goede zorg van het ziekenhuis niet veel vertrouwen in de behandeling van nu. Mede omdat ze in het ziekenhuis geen idee hebben wat er nu aan de hand is. De antibiotica is dus maar een gok van ze.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? De symptomen zijn:
- piepende ademhaling na inspanning of stress
- vaak kokken en daarbij komt ook voeding terug
- vaak niezen
- matig eten en drinken
- niet pikken als je hem oppakt
- wippen met het staartje, wat duidt op ademnood

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Samm

Heeft 1 van mijn grasjes ook gehad, dit bleek een verkoudheid te zijn, heb hier ook antibiotica voor gekregen en na 2 dagen was die weer de oude, wel de kuur afmaken uiteraard.
Heb je de parkieten wel uit elkaar gehaald? Dit is besmettelijk namelijk!

Sara

Misschien kan je best eens hierover een mailte sturen met vogelarts Hedwig van der Horst. Zij weet hopelijk raad.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes