Welke spelletjes kun je doen met ja parkiet? (of communiceren met je parkiet)

Gestart door Brianborne, januari 11, 2015, 16:13:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brianborne

Hi,
Ik heb een parkiet van 5 maanden oud. Zijn naam is Rambo!
Toen hij 4 weken oud was heb ik hem gekocht. (we hebben ze vleugels laten knippen)
Hij is redelijk tam. (hij wil op je hand zitten, kusjes geven enz.)

Zijn er spelletjes die je kunt doen met je parkiet?
of zijn er manieren om te communiceren met je parkiet?

Hier een foto van Rambo!  ;)

Iris7

Je kunt proberen om een balletje te rollen, dan moet je parkiet het terug rollen.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

foxie13


RobV

Citaat van: foxie13 op januari 11, 2015, 23:20:42
Vliegen door de kamer is leuk voor een parkietje ::)

Dat lijkt mij nog lastig voor een parkiet waarvan 'de vleugels zijn geknipt'.   ::)

Kunnen die vleugeltjes nog herstellen trouwens?
Of kan een vogel dan nooit meer vliegen?

Samm

Rob, ze verliezen de geknipte veren met ruien en komen normale veren voor in de plaats dus over het algemeen wel.
Maar er zijn altijd uitzonderingen.

(Ze ruien de veren, gelukkig niet de vleugels ;) )

josva

Er zijn verschillende spelletjes die je kunt doen met je parkieten. Helaas zijn ze traag van begrip als je met een balletje gaat rollen snappen ze er de eerste paar dagen (-weken -maanden) niks van en kijken ze eventjes en gaan dan hun eigen ding doen.

Je parkieten eerst leren kennen met speeltjes in de kooi lijkt me het beste. Een parkiet die van slopen houd heeft wijnig intresse in bijvoorbeeld een luciferhoutje te apporteren.

Voor de rest kan je er vanalles mee als ze het maar willen. Skateborden, apporteren, slopen, pakkertje (vinger proberen te pakken bijv.)

Sara

Ik wil je bij deze aanraden om de vleugelveren niet opnieuw te knippen als deze terug aangegroeid zijn na een volgende rui. Grasparkietjes horen te vliegen en je kan moeilijk spreken van een tamme grasparkiet als deze gekortwiekt is, omdat je pas weet dat je grasparkiet tam is als hij/zij naar je toe gevlogen komt en graag bij je blijft zitten. Bij een gekortwiekte grasparkiet heb je hier geen idee over, omdat zij geen kant op kunnen zonder hun vliegvermogen.
Met grasparkietjes die kunnen vliegen kan je al heel wat spelletjes toevoegen aan de lijst. Zo speelde ik wel eens verstoppertje met mijn grasparkiet. Ik liet hem uit de kooi en riep hem dan, waarbij hij door het huis vloog om mij te zoeken.  ;D

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

RobV

Citaat van: Samm op januari 12, 2015, 12:04:27
Rob, ze verliezen de geknipte veren met ruien en komen normale veren voor in de plaats dus over het algemeen wel.
Maar er zijn altijd uitzonderingen.

(Ze ruien de veren, gelukkig niet de vleugels ;) )

Gelukkig maar, nu maar hopen dat het baasje van Rambo de vleugeltjes van zijn parkiet voortaan ongemoeid laat.
Want zoals Foxy al zegt, vliegen is natuurlijk het allerleukste voor een parkietje, waarom zou je hem dat plezier willen ontnemen?

@Sara:
Wat leuk dat jouw parkiet verstoppertje met jou heeft leren spelen, zo zie je maar, een parkiet die kan vliegen is ook leuker om te houden dan een parkiet die dat niet meer kan.

Groet,
Rob

Solarstone83

Citaat van: RobV op januari 11, 2015, 23:57:59
Dat lijkt mij nog lastig voor een parkiet waarvan 'de vleugels zijn geknipt'.   ::)

Kunnen die vleugeltjes nog herstellen trouwens?
Of kan een vogel dan nooit meer vliegen?

Heb een aantal weken terug mijn mannetje in laten slapen van pas 1,5 jaar jong :( Heb een nieuwe man gekocht (snavel nog zwart dus vrij jong) en deze laten kortwieken. Nu, na 4 weken kan hij alweer "vliegen" van de bank naar de kooi. Echt goed vliegen kan hij nog niet, zal wel goedkomen na de rui. Een vogel hoort inderdaad te vliegen echter wil ik hem sneller tam proberen te krijgen op deze manier. Wanneer zijn veren weer aangegroeid zijn wordt hij niet meer gekortwiekt... Mijn vorige mannetje was al vrij tam, mijn popje niet, heb ze destijds samen gekocht, dat popje blijft maar zenuwachtig. Nu weer een hoop geduld opbrengen om mijn nieuwe menneke tam te maken.




Samm

Kortwieken om tam te maken? Met andere woorden dwingen en zorgen dat ze niet kunnen vluchten? Lijkt me geen goeie manier een band op te bouwen met je huisdier jou wel? Kijk er in ieder geval niet raar van op dat je nieuwe gaat bijten of 'gestoord' gedrag gaat vertonen, dit heb je dan immers zelf veroorzaakt en hoop maar dat de parkiet er de schuld niet van krijgt.

RobV

Citaat van: Solarstone83 op januari 13, 2015, 11:22:25
Nu weer een hoop geduld opbrengen om mijn nieuwe menneke tam te maken.

Hoezo weer een hoop geduld opbrengen, zo'n jonge parkiet heb je toch zo tam?
Ik kan mij wel vinden in de argumenten van Sam, een dier zijn mogelijkheid tot vluchten wegnemen geeft ontzettend veel stress en lijkt mij ook helemaal niet nodig.

Ja er wordt wat geduld van je gevraagd maar dat is het mij wel waard.
Zo bouw je wel de beste band op met je huisdier, maar dat is mijn mening hoor.
Toen ik nog in een benedenhuis woonde heb ik nogal wat katten gehad die niet of moeilijk plaatsbaar waren omdat ze 'vals' waren.
Ik heb er hele lieve huisdieren aan gehad door gewoon geduld te hebben, soms heel veel geduld ja, maar niets is mooier dan een band krijgen met een dier dat het stempel 'onplaatsbaar' heeft gekregen.

Wat was er dan met je vorige mannetje aan de hand dat je hem zo jong al moest laten inslapen?

@moderators:
Sorry voor al mijn off-topic geleuter, zal me nu weer netjes gedragen.  ;)

Solarstone83

Citaat van: RobV op januari 13, 2015, 18:52:28
Hoezo weer een hoop geduld opbrengen, zo'n jonge parkiet heb je toch zo tam?
Ik kan mij wel vinden in de argumenten van Sam, een dier zijn mogelijkheid tot vluchten wegnemen geeft ontzettend veel stress en lijkt mij ook helemaal niet nodig.

Ja er wordt wat geduld van je gevraagd maar dat is het mij wel waard.
Zo bouw je wel de beste band op met je huisdier, maar dat is mijn mening hoor.
Toen ik nog in een benedenhuis woonde heb ik nogal wat katten gehad die niet of moeilijk plaatsbaar waren omdat ze 'vals' waren.
Ik heb er hele lieve huisdieren aan gehad door gewoon geduld te hebben, soms heel veel geduld ja, maar niets is mooier dan een band krijgen met een dier dat het stempel 'onplaatsbaar' heeft gekregen.

Wat was er dan met je vorige mannetje aan de hand dat je hem zo jong al moest laten inslapen?

@moderators:
Sorry voor al mijn off-topic geleuter, zal me nu weer netjes gedragen.  ;)

Ligt eraan wat je onder tam verstaat. Mijn oude mannetje kwam soms naar me toe gevlogen, vooral wanneer ik iets lekkers vast had. Het popje daarentegen niet, die is nog steeds zenuwachtig en handen schuw. In mijn ogen is de vogel echt tam wanneer deze zelf naar je toe komt.

Hij had bacteriele itritis en jicht, het is de vogel afgebeeld op mijn avatar. Heb er ontzettend veel van gehouden.. mijn ogen worden alweer nat nu ik er weer aan denk :(

RobV

Citaat van: Solarstone83 op januari 15, 2015, 12:19:55
Ligt eraan wat je onder tam verstaat. Mijn oude mannetje kwam soms naar me toe gevlogen, vooral wanneer ik iets lekkers vast had. Het popje daarentegen niet, die is nog steeds zenuwachtig en handen schuw. In mijn ogen is de vogel echt tam wanneer deze zelf naar je toe komt.

Hij had bacteriele itritis en jicht, het is de vogel afgebeeld op mijn avatar. Heb er ontzettend veel van gehouden.. mijn ogen worden alweer nat nu ik er weer aan denk :(

Ik denk dat wij wel ongeveer hetzelfde verstaan onder tam, alleen denken wij verschillend over de manier waarop we dat zouden willen bereiken.

Ja dat doet wat met je wanneer je een huisdier hebt dat lijdt door een ziekte of een ongeluk, dat kan soms zelfs een extra band geven is mijn ervaring.
Herkenbaar.