Parkiet ziek?

Gestart door DorisEnCharlie, januari 05, 2015, 15:35:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DorisEnCharlie

Hoi allemaal,

Ik heb mijn parkiet Doris al bijna 3,5 jaar en ze heeft nooit wat gehad. Ze is altijd heel erg ondeugend en kan ook gemeen zijn. Ze komt normaal gesproken veel uit haar kooi maar ze blijft ook graag een hoop in haar kooi. Nou is ze sinds een week ongeveer heel erg chagrijnig en komt haar kooi niet uit. Waar ze normaal gesproken terug fluit als ik geluiden maak, doet ze dit niet meer. Ze is stil en zit veel in haar kooi. Ze komt er nog wel eens uit maar dan speelt ze heel even en dan gaat ze weer terug. Ze legt ook sinds een jaar ongeveer eitjes. Ik heb het idee dat het er nogal veel zijn want soms legt ze er wel twee per week. Ze is alleen dus bevrucht worden ze niet. Het zijn echt periodes dat ze veel eieren legt. Dan legt ze weer een maand geen ei en dan plotseling 3 in een maand. Is dit normaal? Ik heb het idee dat de meeste hier mij gaan aanraden om naar de VA te gaan, ik heb daar zelf ook al aan gedacht maar bij mij in de buurt is er geen VA, ik moet op zijn minst 30 km rijden. Is dat niet te ver voor zo'n vogeltje? Zeker door de kou naar de auto lijkt me niet.

Ik hoor graag jullie advies.
Mvg

Iris7

Ik zou haar zeker na laten kijken! Misschien een tekort aan kalk door de hoge eiproductie?
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

DorisEnCharlie

Hoi,

Ik heb haar de rest van de dag geobserveerd en ik heb nou eigenlijk niet het idee dat ze echt ziek is. Ze speelt nog wel gewoon, wel minder dan normaal maar niet minder intensief. Ze eet en drinkt gewoon. Ze is wel heel erg chagrijnig. Vorige week was ze in de rui, zou dat invloed kunnen hebben op haar gedrag??

Groetjes

Iris7

Als een parkiet in de rui is, krijgt het immuunsysteem wel een tik. Het kan dus daarmee te maken hebben ja.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

DorisEnCharlie

Oke dankjewel.
Toch maar wel even een afspraak gemaakt in Amersfoort bij de VA. Ben enorm nerveus voor morgen. De laatste keer dat ik met een huisdier naar de dierenarts ging kwam ik terug zonder huisdier. Hopen dat dat morgen niet zo is.

Groetjes

Iris7

Veel sterkte voor morgen(/vandaag?)! Laat je weten hoe het ging?
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

DorisEnCharlie

Gister naar Keistad geweest.
Hij vond haar er goed uit zien, alleen het voer was niet helemaal goed. Te veel voer zorgde ervoor dat ze alleen de lekkere zaadjes er uit at. Ook de vele eitjes die ze legt, kost een hoop energie en calcium. Daarom een flesje meegekregen met een hoop vitamines en aminozuren er in. Hopen dat het ervoor zorgt dat ze weer de oude wordt. Vanochtend begon ze wel weer even te fluiten dus dat is alweer een goed teken.

Samm

Dat is een opluchting! Je kan haar eventueel overzetten op pallets, kan ze niks uitzoeken zijn allemaal het zelfde!
Heb je ook een mineralenblok in de kooi? Die dienen voor extra kalk.

Kleintjes

Afgemeten voeren is heel belangrijk, zoals je inmiddels al hebt ontdekt.

Hoeveel voer je, als ik vragen mag? Ik geef gemiddeld zo'n 7.5 tot 10 gram per parkiet per dag. Ligt aan 't weer, de rui en of ze nog iets extra hebben gekregen (groenvoer, fruit, brood, etc.) In 5 bakjes blijft er altijd wel ergens iets over, maar meestal zijn ze alle 5 (bijna) leeg.
Koffie schepje is 'n handig hulpje bij 't voeren, aangezien die altijd dezelfde inhoud heeft, of 'n maatschepje van XtraVital (als je die toevallig hebt).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses