overzetten op pellets test

Gestart door grasParkiet2, november 27, 2014, 09:49:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grasParkiet2

Hoi, mijn vogels eten allemaal pellets en een nu elke soort die ik hun geef. Omdat er 1 het at, aten de rest vrij snel mee. Nu wil ik eigenlijk een soort test doen met andere vogels.

Ik zoek mensen uit de buurt van uden-eindhoven die parkieten of papegaaien hebben die nog geen pellets eten maar wel over willen gaan.  Het liefste tam binnen.

Ik wil namelijk kijken als 1 van mijn vogels voordoet dat pellets te eten zijn aan de andere vogels hoe snel en of ze mee gaan eten en daarna makkelijker over kunnen op pellets.

Hiervoor kom ik langs bij de mensen die aanmelden. Ik doe dit uit eigen beweging om te kijken of ik zo meer vogels aan pellets kan helpen. Dit is nog in de testfase en ben benieuwd of er mensen hiervoor open staan om te proberen.

Je kan hieronder je mening geven en je aanmelden. Graag woonplaats en soort vogel en aantal. Je kan het ook in een PM sturen.

Parkieten-Freak

Je wilt een test doen met vogels van forumleden, maar is dat nou wel zo verstandig?
???
Wat bijvoorbeeld als:
1. De parkiet niet eet. Ga jij per vogel het gewicht bijhouden? Ga je registreren wie wat eet, en hoeveel?
2. Waar huisvest jij de logerende parkietengasten? Zitten ze bij elkaar in een volière of apart in een kooi? (Het laatste is eigenlijk niet mogelijk want dan zien ze niet dat de ander pellets eet).
3. Wat als ik een vogel inlever die toevallig lijdt aan een sluimerende megabacterie infectie maar dat niet aan jou vertel?
4. Hoe weet ik dat er in jouw vogelbestand geen besmettelijke ziekten zoals schurftmijt, kruipersziekte, megabacterie of bloedluis voorkomen?
5. Wat als een andere parkietengast mijn grasparkietje toetakelt omdat het niet botert?

Je voelt hem al aankomen: ik zeg nee.



grasParkiet2

Hij komt hier niet logeren ik ga er heen en kijk dan of ze de pellets willen eten.

Ik weet wat ik doe hoor met wegen etc. Ik ben geen leek. Ik heb gedragscursussen gevolgd bij tinley en weet waar ik op moet letten.

Ik neem 1 dag een vogel mee dat kan een zonparkiet, halsbandparkiet of pyrrhura zijn. Ze gaan dan eten in bijzijn van de ander en als die er interessen in toont haal ik de mijne van de bak af en kijk ik of de andere gaan eten.

Mijn grootste doel is om te kijken hoe snel andere vogels iets van elkaar leren. En of ze dat ook van vreemde andere soort nadoen.

Dus er verhongerd niemand, niemand word toegetakeld, die van mij zijn gezond en het baasje is er bij om te kijken hoe het gaat.

Dus hoop dat het nu beter uitgelegd is en beter idee lijkt voor je. Want ik heb alleen maar  de beste bedoelingen ermee.  :)

Parkieten-Freak

Ik twijfel geen moment aan je goede bedoelingen.
Vogels leren snel van elkaar, dat is bij de meeste parkieteneigenaren wel bekend, zeker als je meerdere parkieten hebt.
Vogels leren ook van mensen en nog snel ook.
Zelf heb ik ooit eens een pak pellets gekocht voor mijn (inmiddels overleden) tamme grasparkiet Croky.
Het enige wat ik hoefde te doen, was een bak pellets naast me neerzetten. Ik heb net gedaan of ik pellets at en jawel hoor: de parkiet wilde de pellets ook eten.
Hij was er echter niet dol op en zowel hij als ik gaven de voorkeur aan XtraVital (uiteraard aangevuld met andere gezonde voeding).
Het ventje is bijna 11 jaar geworden.