Baasje keek niet naar vogel om

Gestart door Heleenj, november 12, 2014, 10:16:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heleenj

Alvast alle bedankjes voor als je het volgende verhaal wilt lezen en beantwoorden. :)

Hallo,

Ik heb hier een account aangemaakt omdat ik voortaan ga helpen met een grasparkiet te verzorgen bij mijn vriend thuis. Zijn zusje had namelijk een jaar 2 geleden een parkiet gekocht. Het was een tam vogeltje in een super klein kooitje. Uiteindelijk had ik haar zover gekregen om wel een grotere kooi te kopen. Maar ze had steeds minder intresse in de vogel, en na een halfjaar kreeg het geen aandacht meer. Aangezien in hier thuis met heel veel mini papegaaien zit, had ik wel vele speeltjes meegenomen, en een slijpstok.

Ze vermaakt zichzelf wel met de speeltjes, maar ze werd schuw voor mensen. Als je voor haar kooi staat begint ze al te schreeuwen. De kooi is al een halfjaar lang niet schoongemaakt, tot gister haar moeder bedacht dat daar verandering in moest komen en ze heeft het vogeltje over genomen en kooi schoon gemaakt.

Ik heb de sleutel van dat huis en zal voortaan elke week de kooi schoonmaken.

Máár de vogel heeft een dikke achterwerk, en ik heb hier gelezen dat het noodleg kan zijn, of dat hij wormen heeft. Ook zijn ze nagels te lang gegroeid zijn de te dunne stokjes waar hij altijd opzit, en zit bijna nooit op de slijtstok.  Als ik dus naar de dierenarts ga. Kan ik dan daar het beste de nageltjes laten knippen of alleen slijpstokken in de kooi plaatsen?En mijn andere vraag:  En wordt soort van wit sand gebruikt voor bedding. Is dat juist om te gebruiken of kan ik beter wat anders gebruiken?

Als iemand dit wil beantwoord ben ik je dankbaar. Meedere tips altijd welkom!  ;D

Samm

Super tof van je dat ten eerste!

Dierenarts lijkt mij zoiezo noodzakelijk want zoals je al aangaf kan er iets vast zitten of iets anders dus daar moet wel even naar gekeken worden.
Dan zal ik dus gelijk de nageltjes laten knippen, en daarna de slijtstok helemaal bovenin hangen, parkieten zitten namelijk graag op het hoogste punt, daarna hoef je als het goed is niet meer naar de nageltjes om te kijken!

Ik ben niet zo'n fan van zand ik heb er beukensnippers inliggen, dit geeft minder troep en is beter voor de vogel.

Wat krijgt hij of zei te eten? Buiten zaadjes hebben ze ook eivoer en grit nodig namelijk.

Mocht je tegen meerdere vragen aanlopen stel ze gerust!

Heleenj

Bedankt voor je reactie! :)

Ik heb vele dieren thuis en ook vele verschillende soorten bedden. Hier gebruiken ze voor de vogels voornamelijk kranten, beukensnippers en regelmatig ecobed, maar normaal is dat voor mijn ratten.

Dus beukensnippers kan ik dus altijd gebruiken. Als dat beter en fijner is, komt dat voor de bakker. ::)

Heleenj

Kan mijn bericht niet meer aanpassen.. Maar was vergeten over het eten. Ze krijgt standaard zaad met niks anders. Was van plan om Versele-Laga Prestige Premium Grasparkiet te kopen. Is dat een goed idee?

Samm

Ja beuken snippers voor kleine knaagdieren heb ik ook, ben er zeer tevreden over!

Eerlijk gezegd ken ik dat merk niet, dus durf je er ook geen advies in te geven.
Het beste zaad is xtravital, dit is een uitgebreid zaadmengel en zit alles in wat een parkiet nodig heeft, dan hoef je ook niet apart eivoer te geven.
Wel horen grit en een mineralenblok aanwezig te zijn, dit is erg belangrijk!

Heleenj

Die xtravital is wel erg duur. Kan wel een halve kilo eerst kopen en even uitproberen, maar is er geen voer dat net zo goed is alleen goedkoper?:o

Grit zijn dat steentjes die ze nodig hebben om te verteren?
Mineraal blokken en stokken komen eraan. :3

Samm

Je kan ook een goedkoper merk halen en dan mengen met Onkruidzaad :)
En grit zijn die steentjes ja dat klopt :)

JudithO

En let erop dat in Xtravital al eivoer toegevoegd is. Dat is bij ander voer niet zo, daar moet je dus nog apart eivoer bij kopen.