Erg afhankelijk

Gestart door Binky007, november 08, 2014, 15:23:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Binky007

Hoi, mijn parkiet is inmiddels anderhalf jaar oud. Toen ik hem kocht was hij 10 weken, gekortwiekt en kon hij niet vliegen. Inmiddels is hij helemaal tam en kan hij best wel vliegen als hij zijn best doet maar hij doet het bijna nooit. Wat hij nu steeds doet als hij naar zijn speelplek of terug naar zijn kooi wil is naar de grond vliegen en achter me aan rennen om opgetild te worden. Ziet er schattig uit maar eigenlijk wil ik dit niet want ik ben bang dat ik een keer op hem ga staan als ik het niet door heb. Ook gaat hij vaak onder mijn bureaustoel zitten wachten tot hij wordt opgetild, wat ook nogal gevaarlijk is. Maar als ik een keer boodschappen ga doen en terug kom is hij vaak wel zelf naar zijn kooi of speelplekje gevlogen, blijkbaar kan hij het dus wel als ik er niet ben.

Ik wil hem eigenlijk dus afleren om steeds op de vloer achter mij aan te rennen en dat hij onder mijn bureaustoel gaat zitten. Het liefst wil ik dat hij zelf gewoon vaker gaat vliegen maar hoe leer ik hem dat?

Furby2014

Ik denk als je een vriendje erbij doet dat hij dan meer met vriendje bezig zal zijn? Dat zal hem ook goed doen. Nu lijkt hij continu aandacht van jou te willen omdat hij alleen is.
Ik heb sinds een week ook een parkietje alleen maar ik ga wel over een paar maanden een vriendinnetje erbij doen zodra hij echt tam is.

Samm

Een vriendje lijkt mij ook de beste oplossing, deze leert hem weer echt parkiet te zijn en gewoon te gaan vliegen :)

Binky007

Ik wil best een vriendje voor hem halen, denk dat dat wel goed voor hem is. Soms probeert hij namelijk ook me vingers of neus eten te voeren, of begint hij opeens mijn hand te berijden. Wel een beetje zielig, vind het leuk dat hij graag bij me zit maar ik kan geen parkietje voor hem zijn.

Er zit hier vlakbij een dierenwinkel, is het zo eenvoudig om een parkiet te halen en erbij te zetten of komt daar meer bij kijken?

Samm

Zou je eerst een foto van de neusdop willen plaatsen? Mocht je toch een pop hebben kan je hier niet nog een pop bij zetten namelijk :)

Binky007


Binky007

Deze is beter gelukt, lastig foto's maken van een parkiet die niet stil zit. :p

Samm

Haha wat een droppie! Het is inderdaad een mannetje dus het maakt niet uit welk geslacht je erbij zet! Let op dat de parkiet alle pennen heeft en het dus geen kruipertje is, alle parkieten moeten er eigenlijk goed uit zien aangezien dit iets besmettelijks is.
Geen oneffenheden op de dop en ze moeten helder uit de ogen kijken, als je hierop Let dan schaf je in iedergeval een gezond parkietje aan.
Eerste wat je moet doen is de inrichting van de kooi veranderen zodat het voor jouw parkietje ook helemaal nieuw is en het dus niet meer zijn territorium is.
Als je het parkietje hebt aangeschaft zet je het doosje waar die inzit op de bodem van de kooi, wel open zodat hij of zei eruit kan wanneer die daar aan toe is.
Dit heb ik 3 keer zo gedaan en werkt prima :)
Laat je weten als je er 1 bij hebt? Met foto? :p

Binky007

Zal ik doen. :) Ben vanmiddag nog even langs de dierenwinkel geweest om te kijken maar daar verkochten ze geen vogels meer. Er werd naar een andere dierenwinkel verwezen maar ik lees op de website dat ze daar standaard allemaal worden gekortwiekt en dat vind ik niet nodig. Dan heb ik zo twee parkieten die over de grond rennen.

Ik zal binnenkort de kweker eens bellen waar ik deze ook vandaan heb om te vragen of hij nog parkieten heeft. Is het nog belangrijk om rekening te houden met het karakter? Binky is volgens mij namelijk best zachtaardig/onderdanig, hij werd ook door zijn moeder verstoten uit het nest.

Furby2014

Een vrouwtje is wel het beste. Dan worden ze een koppel. Dat is wel superleuk voor je parkietje een vriendinnetje.
Neusdop moet bruin zijn. Bij de jonkies zie je bij de vrouwtjes dat ze wit zijn of beetje blauwig. Maar op internet kan je hier veel over lezen met foto erbij!
Wel superleuk dat je een parkiet erbij gaat halen.

Samm

Als ik jou was zou ik dan voor een mannetje gaan, popjes zijn een stuk dominanter en als jij zegt dat hij al onderdanig is zou ik er geen vrouwtje bij zetten!
Ik heb 4 mannen en hun zijn 2 koppels echte liefde hier dus :)