Parkiet van 4 jaar oud gevonden, hoe tam te maken?

Gestart door weth, november 05, 2014, 21:03:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

weth

Ik heb een parkiet (pop) van vier jaar oud gevonden op straat. Ze was erg uitgehongerd en gehavend, maar nu na een paar dagen gaat het weer beter. Ik heb alles uit de kast getrokken om de eigenaar te vinden, maar ik heb nog geen enkele reactie op mijn flyers, berichten, social media etc.
Ik heb het vermoeden dat ze ontsnapt is uit een voliere omdat ze helemaal niet tam is. Als ik met mijn hand in de buurt komt fladdert ze wild door haar kooi. Het lijkt er op dat we haar gaan houden als we de rechtmatige eigenaar niet kunnen vinden, maar dan zou ik haar wel graag wat tammer willen maken. Hoe kan ik te werk gaan, of lukt dat al niet meer bij een parkiet van 4?
Daarnaast lijkt het me voor de parkiet leuk om er een vriendje bij te hebben, want nu zit ze zo alleen. Kan ik er zomaar een jonge grasparkiet bijzetten of wordt dat ruzie?

Usya

Leuk dat je nu voor haar zorgt en dat het al beter gaat! ;)
Hoe oud de parkiet ook is, je kunt haar tam krijgen, dit gaat wel wat moeilijk dan bij jonge parkietjes, maar het is zeker haalbaar!
Dit gaat het makkelijkst met trosgierst omdat ze hier dol op zijn! Je moet wel stap per stap een beetje opbouwen, deze stappen kun je vaak ook op internet vinden.
Leuk dat je er een maatje bij wilt halen! Wel oppassen dat je geen pop neemt want met 2 poppen gaat het meestal mis!
Je kunt ze eerst aan elkaar laten wennen door de tweede parkiet in een ander kooi naast de kooi van je pop te zettenom ze aan elkaar te laten wennen en als het goed gaat bij elkaar zetten. Anderen zetten ze meteen samen, maar ik denk dat de eerste toch wel wat beter is, want toen ik mijn grasjes tegelijk in dezelfde kooi zette, was het al meteen ruzie, maar daarna ging het wel goed! :D

Groetjes van mij en mijn grasjes!

Iris7

Wacht nog even voordat je een maatje gaat halen. Ontsnapte parkieten worden nogal eens ziek en kunnen gezonde parkieten besmetten. Dit hoeft niet te gebeuren hoor, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

weth

Bedankt voor jullie tips! Ik zal het inderdaad eerst even een paar weekjes afwachten Iris. Is er een manier om te zien of ze ziek is of luizen heeft oid? Trosgierst wil ze niet, ook niet als ik het in de kooi leg. Ze wordt wel al wat vrolijker en eet wat meer. Ze is nog wel erg mager.

Puckie


Samm

Dat vraag ik me indd ook af, na 6 maand is het niet meer te zien en de beste artsen kunnen het dan ook niet meer zien tenzij ze onderzoeken doen..
Top dat je dit parkietje een nieuw thuis geeft en zo hard je best hebt gedaan de eigenaar te vinden!
Je kan zien of een parkietje ziek is als deze bol zit, je kan foto's zoeken met de zoekfunctie dan heb je er ook gelijk een beeld bij!
Als dit niet het geval is en je vogeltje gaat uiteindelijk goed eten dan zit het wel goed!
Check even of de ademhaling goed is, dat die niet te zwaar is, kijken even of die mooi in het verenpak zit zonder kale plekjes, en of er geen plekjes of de neusdop zitten.
Niest die wel eens? Krabt die veel? Schuurt die veel langs tralies of stokken?

Parkieten-Freak

Citaat van: Puckie op november 07, 2014, 09:30:26
hoe weet jij dat ie vier is vraag ik mij af :D

Het parkietje heeft mogelijk een pootringetje om met daarin het geboortejaar.