Parkiet ziek??

Gestart door Yvonnek, oktober 25, 2014, 11:08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yvonnek

Hoi allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik denk dat een van  onze parkieten ziek is, eerst dacht ik dat het misschien kwam door stress omdat het vrouwtje nogal dominant gedrag tegenover het mannetje vertoond. Maar het word er niet beter op.

Het gaat dus over het mannetje waarvan ik vermoed dat hij ziek is. Hij is nu ongeveer 14 maanden en heeft de volgende symptomen:

- fluit niet meer en als hij gelijk maakt klinkt het een soort van hees.
- slaapt en eet heel de dag meer niet
- poept niet veel en lijkt te vermageren.
- hij vertoont onhandig gedrag met bijv. springen naar een andere stok
- hij is al een tijd niet in de rui geweest
- de veertjes op zijn rug vind ik er niet helemaal schoon uitzien.

Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb vertrekt en dat iemand misschien een idee heeft wat er aan de hand kan zijn.

Groetjes Yvonne

Samm

Ben je al bij een arts geweest? Zo ja wat zei hij/haar?

Yvonnek

Hoi Samm,

Bedankt voor je snelle reactie.

Nee, we hebben wel contact gehad met de kweker en deze vermoedde dat hij moeite had om door de rui te komen en raadde aan om daar speciaal voer voor te geven.

Mijn ouders zijn een beetje terughoudend om naar een arts te gaan.
Maar ik denk echt dat er meer aan de hand is en probeer ze te overtuigen dat het eigenlijk wel nodig is.

Het parkietje doet letterlijk niks anders dan alleen slapen en eten heel de dag. :(
En ik denk ook dat hij moeite heeft om door de rui te komen maar ik vermoed dat iets ergers daar de oorzaak voor is.

Groetjes Yvonne

josva

Met een paar fotos die kwa tijd (om het half uur een foto) kunnen mensen misschien wel wat meer vertellen. En hoe was het gedrag van hem voordat hij dit gedrag vertoonde?

Samm

Foto's zeggen in dit geval helemaal niks, er kunnen tientallen dingen aan de hand zijn, dus niet zomaar ruihulp gaan geven straks heeft je parkietje andere medicijnen nodig en werken ze elkaar tegen.. Niet gaan aanmodderen hij heeft een arts nodig.. Hij is afhankelijk in dit geval van je ouders dus zullen.ze er toch iets voor moeten doen, ik neem aan dat ze zelf ook naar een arts gaan als.ze iets hebben?

Yvonnek

Voordat hij dit gedrag vertoonde was het een heel vriendelijk en vrolijk vogeltje, dat naar mijn idee normaal parkietengedrag vertoon. Veel fluiten, en sociaal gedrag naar het popje toe.

Ik heb gelijk even geprobeerd om foto's te maken zonder hem teveel te storen.

Op deze foto zie je wat ik bedoel met dat zijn veertjes niet echt 100% schoon zijn:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5411445/2014-10-25%2013.39.40.jpg

En op de volgende foto's het gedrag/slaaphouding waarin hij zich het grootste gedeelte van de dag bevind.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5411445/2014-10-25%2013.42.38.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5411445/2014-10-25%2013.43.07.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5411445/2014-10-25%2013.46.57.jpg

Denken jullie dat er meer aan de hand is en dat hij echt door een arts onderzocht moet worden?


Samm

Als hij anders doet dan normaal en je het niet vertrouwd wel ja :),  het is niet normaal dat een vogel alleen eet en slaapt.

josva

Ja dit lijkt op normaal gedrag als hij dit maar even doet mocht hij echt de hele dag zo zitten en tussendoor even wat eten zoals je het beschreef. Ik zie dat hij zijn kracht aan het verliezen is ivm hangende vleugels op de eerste foto. De 2e en 3e zien er verdacht uit. De 4e is een goede slaaphouding en meestal brabbelen ze wat als zezo gaan zitten.

Ik zou niet te lang wachten, hij moet echt naar een dierenarts

Yvonnek

Hoi,

Blij om jullie te laten weten dat we ondertussen naar de vogelarts geweest zijn. Deze heeft helaas de diagnose gesteld dat Mika (de parkiet in kwestie) de megabacterie heeft, maar hij had geen opgezette maag en was nog niet te erg vermagerd.

We hebben nu Fungizone meegekregen en moeten 2x daags 1 druppeltje in zijn bek toedienen.
We hebben ook het advies gehad om het drinkwater aan te zuren met appelazijn.
Nu hebben we dit in het begin na de aanschaf van de parkiet een hele tijd geprobeerd maar ze drinken hier amper van.
We hadden toen ook een speciaal appelazijn wat ook voor duiven gebruikt werd, maar om het nu opnieuw te proberen willen we het nog een keer aanschaffen.

Mijn vraag is of dit ook een in de supermarkt verkrijgbaar appelazijn kan zijn (zolang zonder sulfiet en E220-228)?

In ieder geval bedankt voor jullie voorgaande goede advies :)

groetjes Yvonne

Kleintjes

Vervelend dat jullie kleine vriend mega bacterie heeft. Gelukkig waren jullie er vroeg bij, zo te horen.

Ikzelf gebruik de biologische appelazijn van de AH, gebruik hem voor de parkietjes en ook zelf voor de salade ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Yvonnek

@Kleintjes

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb net een appelazijn bij de Jumbo gehaald van het merk Kuhne.
Het bestaat uit appelazijn, 5% azijnzuur en biologisch gist. Kan ik aannemen dat dit dus veilig is om hiermee het water aan te zuren?