Parkiet van 12 weken kan nog steeds niet vliegen.

Gestart door Loor, oktober 12, 2014, 23:31:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loor

Hallo allemaal,

1 van mijn parkieten (inmiddels 12 weken) kan nog steeds niet vliegen. Hij doet wel pogingen maar stort elke keer neer. Parkiet is niet gekortwiekt en er is niks mis met z'n vleugels, allemaal goed gecontroleerd.
Komt het vaker voor dat parkieten van deze leeftijd nog niet kunnen vliegen? of is er gewoon iets mis met hem?
Begin het inmiddels toch wel raar te vinden.

Groetjes,
Loor

Samm

Zou je een foto van de achterkant van de parkiet hier neer willen zetten? Dat de vleugels en staart beiden goed te zien zijn.


Iris7

Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Samm

Nee zie er ook niks aan, en het parkietje is ook niet te jong.. Dus geen idee wat er aan de hand is! Wacht nog even af en als het zo blijft toch even een vogelarts bezoeken :)

Loor

Dat is in ieder geval fijn om te horen. Heb vandaag met de kweker gebeld. Die vind het erg vervelend en heeft aangeboden dat we hem kunnen omruilen. Vrijdag gaan we daar langs en tot die tijd blijven we oefenen met hem. Vanavond heeft ie zo'n 3 meter gevlogen, dit gaat redelijk maar hij gaat met een dalende lijn omlaag. Met een stijgende lijn lukt hem blijkbaar niet. Hij lijkt het wel echt te willen en stapt ook vol enthousiasme op je vinger zodra hij weer mag.
Wel raakt hij ontzettend gefrustreerd als de andere wegvliegt en hij er niet achteraan kan.
Dus we zijn nu rustig aan het nadenken wat we vrijdag gaan doen, willen uiteraard het beste voor Tipsy.

Sonja

Hoi Loor,

Je kunt ook nog eens met je parkietje naar een goede vogelarts gaan.
Omruilen lijkt mij persoonlijk ook nogal wat, ik kan me tenminste goed voorstellen dat je na 3 maanden toch al erg gehecht bent aan je parkietje.
Maar die keuze kun je uiteraard alleen zelf maken. ;)

Laat je nog weten hoe het verder gaat?

Groetjes
Sonja

Loor

We hebben hem nu 4 weken en ben er uiteraard aan gehecht geraakt. Maar wil ook even kijken wat de kweker verder voor ons kan betekenen. Heb hem natuurlijk gekocht met de gedachten dat hij helemaal gezond zou zijn.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.

Loor

Nou Tipsy is omgeruild. Ben er net mee naar de kweker geweest. Hij heeft in ieder geval geen kruipersziekte, hij snapt waarschijnlijk niet helemaal hoe hij moet vliegen. Heb hem omgeruild en de kweker houdt Tispy en hij verwacht dat hij binnen no time vliegt in de volière.
De nieuwe heet Draakje. Onderstaand een foto van Toko en Draakje samen.
Links is Draakje en rechts Toko

Samm

Dat hoop ik voor tipsy dat die een beter huisje krijgt, waar hij wel begeleiding en geduld krijgt van zijn baasjes..

Sonja

Hallo Loor,

Ik vind het eerlijk gezegd toch een beetje jammer dat je hem hebt omgeruild.
Het gaat niet om een ding maar om een levend wezentje hè...dat ruil je m.i. niet zomaar om.
Ook al lijkt het er (in eerste instantie) op dat er iets niet helemaal goed is met het diertje, dan nog kun je hem een zo leuk/goed mogelijk leven proberen te bieden.
Wat ik me ook meteen afvraag is, wat ga je doen als er met dit parkietje wat je nu hebt, ook iets aan de hand lijkt te zijn?
Waarschijnlijk krijg ik nu een boze reactie terug, maar ik wilde het toch even zeggen.

Groetjes
Sonja

Loor

Ik snap je punt Sonja.
Heb hem daar met heel veel moeite achter gelaten. Maar het gaat me om het welzijn van het beestje. Hij raakte zo enorm gefrustreerd als Toko rondjes aan het vliegen was dat als toko weer in de kooi kwam, Tipsy hem de volle laag gaf, erg pikken en wegjagen.  Dat is in mijn ogen erg sneu voor het beestje. 
Tipsy ging de volière in en toen hebben we eerst gekeken hoe hij reageerde qua vliegen. Hij begon vrolijk te fluiten en er kwam direct een nieuwsgierig grasje naast zitten. Hij maakt direct z'n eerste stuntelige vlucht en lande zoals hij dat altijd doet op de grond. Maar klom direct weer omhoog en zocht de anderen op.  Op dat moment zag ik hoe vrolijk hij was en toen heb ik de keuze gemaakt om hem daar te laten. Dieren blijven bij ons altijd tot ze dood gaan, maar in dit geval had ik er geen goed gevoel bij omdat hij elke keer zo gefrustreerd was . Toen ik hem in de volière zag zitten, toen wist ik dat dit beter is voor  Tipsy.

Het blijft uiteraard een rot keuze  om te maken en het knaagt aan me. Maar het welzijn van Tipsy gaat boven mijn gevoel.

Sonja

Dank voor je uitgebreide reactie, Loor. :)
Het geeft wat meer duidelijkheid over je beweegredenen om hem terug naar de kweker te brengen.

Ik begrijp nu dat je het niet "zomaar" hebt gedaan, maar er wel goed over nagedacht hebt.
Nu maar hopen dat Tipsy een goed leven tegemoet gaat in de volière, want hoe het daar met hem zal gaan kun je pas echt op de langere termijn zeggen, eerder niet.
En je weet niet wat de kweker zal doen als blijkt dat Tipsy over een poosje nog altijd niet goed kan vliegen....daar wil ik maar liever niet aan denken....

Loor

Dank voor je begrip. Heb er inderdaad lang over nagedacht, het blijft gewoon moeilijk om zo'n beslissing te maken.
Ben gek op dieren en snap het als er reacties komen met veel onbegrip. Als iedereen maar weet dat het een keuze is geweest waar een tijd overheen is gegaan en dat ik bij de kweker pas echt heb besloten om hem daar te laten, doordat hij ineens echt vrolijk was. Dat is me veel meer waard :)
Ja dat is altijd de vraag, wat er dan met hem gebeurt en ja daar wil ik liever ook niet aan denken.
Ik hoop dat hij het snel onder de knie krijgt door te zien hoe alle anderen het doen.