Omvallen door stress?

Gestart door Joyce, oktober 11, 2014, 15:50:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Een van mijn twee grasparkieten, Truffel (mannetje) moet om de 2 tot 3 maanden naar de dierenarts om zijn snavel bij te laten knippen. Ondanks alle dingen in de kooi waar hij aan kan knagen of zijn snavel bijslijpen, blijft zijn snavel doorgroeien (het popje heeft hier overigens totaal geen last van). Tijdens de reis en in de wachtkamer van de dierenarts kletst hij er druk op los. Het knippen van de snavel zelf vind hij absoluut niet leuk. Maar wat mij opvalt is dat, wanneer de snavel geknipt is en Truffel terug gaat in zijn reiskooi (en van mijn hand terug op zijn zitstok moet gaan zitten), hij totaal in paniek schiet, niet meer op zijn stokje kan zitten, wild fladdert en naar een kant om lijkt te vallen (alsof zijn evenwicht verstoord is). Het lukt hem dan ook niet om met beide poten de zitstok vast te pakken (lijkt alsof hij effe niet weet wat hij doet). Wanneer ik hem, in die reiskooi, op mijn hand laat zitten, dan is er niets aan de hand en grijpt hij mijn vinger met beide pootjes stevig vast en blijft hij zitten (ik voel dan wel dat zijn gewicht iets naar een kant overhelt).  Zodra hij er een handdoek over zijn kooi gaat, wordt hij vrij snel weer rustig.

Ditzelfde gebeurt af en toe ook 's nachts. Alsof hij van iets schrikt of zomaar van zijn zitstokje af valt in zijn slaap (gebeurt niet heel vaak, maar met vlagen) en daarna in paniek schiet. Aangezien ik meteen wakker wordt van zijn gefladder, laat ik hem op mijn hand zitten en dan duurt het toch wel even voordat hij weer bij is gekomen en op een stok kan gaan zitten om verder te slapen (het liefst blijft hij dan gewoon op mijn hand zitten). Herkennen jullie dit bij jullie eigen grasparkieten ook? Kan het misschien komen doordat hij, tijdens het knippen van de snavel op zijn rug wordt gelegd en daardoor duizelig wordt? Of is het puur en alleen stress?

Groetjes, Joyce.


grasParkiet2

Ik zou een nachtlampje voor hem aanhouden dan kan die savonds zien waar die is als die wakker schrikt.

'De snavel kan ook doorgroeien ondanks een juiste stand. Het is dan vaak de bovensnavel die te lang wordt. Dit wordt bij papegaaien vaak gezien als er sprake is van leverproblemen.
Bij grasparkieten wordt de bovensnavel erg lang en afwijkend bij een besmetting met de Knemodikoptes mijt.
Omdat deze processen langzaam verlopen, kunnen de vogels zich vaak zo aanpassen dat ze nog lang kunnen blijven eten met een afwijkende snavel.
Ook bij een te lange bovensnavel, zal deze in de juiste vorm teruggebracht moeten worden, daarnaast moet de onderliggende oorzaak aangepakt worden.

Lange nagels komen door te weinig afslijting. Dit kan komen door de verkeerde maat of materiaal van de zitstokken. Het beste is houten stokken met verschillende diktes. Zo kunnen de vogels wisselen en zullen de nagels beter afslijten. Ook is er minder kans op voetzoolproblemen.

Te lange nagels kunnen ook voorkomen door te veel vitamines. Dit kan bij vogels die pelletvoer krijgen en daarnaast nog aanvullende vitaminepreparaten.'
Bron: http://www.vogelziekenhuis.nl/vraag-en-antwoord/14/vogel-krijgt-te-lange-snavel-te-lange-nagels/