Ruzie in de kooi

Gestart door Sammerd, oktober 09, 2014, 10:01:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sammerd

Hallo allemaal! Allereerst wil ik me heel graag eventjes voorstellen. Mijn naam is Samantha en ik heb samen met mijn vriend afgelopen zaterdag twee parkietjes gekocht. We hebben er lang over gedaan ons hier op voor te bereiden en ook lang gezocht naar twee leuke beestjes.

Wij zijn in een dierenzaak geweest, waar de twee vogeltjes die ik hier nu heb constant lekker tegen elkaar aan zaten en elkaar voerden. Het zijn een mannetje en een popje. De eerste paar dagen hier zaten de vogeltjes, zoals te verwachten, een beetje rustig op hun stokje. Maar nu ze actiever worden, blijkt dat het popje het mannetje alleen maar zit te pesten. Waar hij ook zit, het popje jaagt hem weg. Ik heb twee voederbakjes en een ruime kooi voor beiden. Als hij fluit, maakt zij een hard geluid, alsof hij zijn mond moet houden.

We zijn net begonnen met het tam maken met behulp van trosgierst. Ook echt een ramp. Het mannetje vindt het heel lekker en komt er dan ook meteen op af, hij vindt het nu al geen probleem om op je hand te gaan zitten. Maar het vrouwtje eet niet van de trosgierst. Dat is al lastig, maar het ergste is dat ze het mannetje ook gewoon van de trosgierst vandaan gooit en er boven op gaat zitten zodat hij niet meer kan eten.

Ik vind het heel sneu voor beide vogeltjes, ik wilde ze graag een gezellige thuis geven, maar op deze manier lukt dat niet. Heeft iemand enige tips voor mij?  :(

Iris7

Popjes zijn over het algemeen dominanter dan mannetjes, waardoor ze vaak ruzie maken. Je hebt ze nog niet zo lang, dus het kan nog minder worden.

Het kan zijn dat je per ongeluk twee popjes hebt (het klinkt niet alsof dat zo is), die ruziën al helemaal veel.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Samm

Misschien toch handig even een foto te plaatsen van de neusdoppen dan weet je de geslachten zeker.

karin v h

Het valt mij altijd op dat mensen parkietjes kopen en meteen dag 3 beginnen met tam maken. Laat de parkietjes eens een weekje acclimatiseren Waarom zeg ik dit, ze worden weggehaald uit een omgeving waar ze misschien al een tijdje in zaten komen in een hele vreemde omgeving. 2 Parkietjes in een vreemde kooi, in een vreemd huis met vreemde stemmen. Ze moeten meteen alles maar leuk en goed vinden.
Zou jij als persoon dit meteen leuk vinden? Ga je zelf na. Ineens komt er voor die vogeltjes een hele grote hand in de kooi met trosgierst....... ENG....... Dit hoort er niet.
Laat deze parkietjes eerst eens een week aan elkaar wennen. Elkaar verkennen - ik wil niet zeggen dat ze elkaar naar een week accepteren hoor. Ook parkietjes die je bij elkaar zet accepteren elkaar niet maar dat is afwachten.
Ik ben het met Samm eens weet je zeker dat je een mannetje en een pop hebt?Verkopen doen ze graag en ervaring in poppen en mannen hebben ze niet.

Maar geef het zo wie zo tijd. De ene parkiet heeft tijd nodig en de andere parkiet reageert eerder op trosgierst maar ga het nu niet opdringen want dat gaat alleen maar tegen je werken.

Ga genieten van jullie 2 parkietjes en misschien eventjes een fotootje plaatsen zodat ze hier kunnen kijken of het inderdaad een mannetje en een popje is. Maar dan nog - geef het tijd. Tam maken duurt een hele tijd en heel veel geduld echt dat heb je niet met een week gedaan.

Kleintjes

@ Karin: De parkietjes kennen elkaar al van voor de aanschaf.
Citaat van: karin v h op oktober 09, 2014, 17:08:06
Verkopen doen ze graag en ervaring in poppen en mannen hebben ze niet.
Besef wel erg goed dat je niet gewoon doodleuk iedereen over 1 kam kan scheren, dat is zeer slecht en onterecht. Er zijn legio verkopers die WEL heel goed weten wat ze doen, en legio kwekers die maar gewoon wat aanrommelen en zieke dieren verkopen, mee kweken of vrolijk "onwetend" inteelt in stand houden. Sorry, maar ik ben 't goed zat dat altijd iedereen over 1 kam geschoren wordt, dat is onterecht, gemeen en onnodig.
Is niet persoonlijk bedoeld, geenszins, maar algemeen.

Maar goed: Terug on topic.
Persoonlijk zou ik de parkietjes nog 'n paar dagen laten wennen aan hun nieuwe thuis en nieuwe familie. Ga bij ze zitten / staan, babbel met ze op zachte toon, zodat ze je stem leren kennen en zien, dat je niet eng bent. Ga eens lekker er bij zitten met 'n boek, of knutsel wat; ze leren op die manier jou kennen, maar ook zien ze dat 'vreemde dingen' niet eng hoeven te zijn :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Samm

Denk dat Karin bedoeld dat je niet blindelings een verkoper kan geloven omdat bij sommige parkietjes het later pas te zien is, of ze denken het te weten maar de kleur veranderd alsnog.. Je kan een wilde gok doen maar ook de kenners kunnen fouten maken.
Wel snap ik je 'uitbarsting' Karin, mensen vinden het moeilijk zich te verplaatsen in een dier of zich van te voren niet goed voorbereiden, heus niet iedereen maar die ontwetende mensen komen wel hier terecht als het diertje al is aangeschaft of het te laat is om te helpen.. Plus ik vind dat een kweker meer informatie en nazorg moet verlenen! Die kunnen behoorlijk veel leed voorkomen bij diertjes.. Mja hoe krijg je dit voor elkaar?

Sammerd

Hee iedereen! Bedankt voor de berichtjes!

We waren zelf ook al gestopt met de hand in de kooi. De trosgierst hebben we gewoon in de kooi gehangen, zodat ze er lekker verzot op kunnen worden. Niet te veel natuurlijk..
Ik denk dat het een mannetje en een popje zijn, aan de neusdopjes te zien, maar ik zal een foto mee plaatsen :)

Ik ben heel blij te horen dat het waarschijnlijk een kwestie van gewenning is. Ik was even bang dat er meer dan dat aan de hand kon zijn. We laten ze het komende weekje nog lekker met rust, we babbelen al wel lekker naar ze en ze lijken ook blij te worden als we de radio zachtjes aanzetten. Heel fijn om te zien.
Het lijkt vandaag ook al wat beter te gaan. Zij heeft ook heel even voorzichtig geknabbeld aan de trosgierst, dus dat gaat ook goed.

Zij (knabbel) is heel actief en klimt overal onder, op en tussen. Hij blijft liever lekker in zijn schommel rondwiebelen. Ze doen me een beetje denken aan dat programma "Pinky and the Brain", waarin één muis elke avond wil ontsnappen om de wereld te veroveren en het door de andere, onnozele muis, altijd weer mis gaat.

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het geeft wat meer rust om te horen dat het waarschijnlijk gewoon spanning en dergelijke is.
Ik zal over een paar dagen laten weten hoe het gaat :)


Samm

Je hebt gelijk, links een mooie pop en rechts een mooie kerel! Muziek vinden ze inderdaad fijn daar kunnen ze lekker op mee kwebbelen dus dit vooral blijven doen indd!

Sammerd

Het gaat al een stuk beter! Kijk nou  :)




Kleintjes

Wat mooi dat 't zo goed gaat nu :)

Gewenning aan de omgeving is vaak de reden in 't begin dat er onenigheid is. En zelfs in de loop der jaren zal er nog wel eens ruzie zijn, is hier ook, maar zolang er niet tot bloedens toe wordt gevochten, of dat ze rond rollen, is er eigenlijk geen reden tot zorg.

*gaat nog even genieten van de foto's*
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Samm

Ach dotjes! Heerlijk om te zien dit!