Pop domineert mannetje

Gestart door Yvonnek, oktober 07, 2014, 17:48:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yvonnek

Hoi,

Ik zit hier met een probleempje.
Wij hebben 2 parkietjes een pop en een man. We hebben ze eind vorig jaar gezamenlijk aangeschaft (toen ze drie maanden waren, popje iets jonger). Ze zijn dus ook samen in de nieuwe kooi gezet (L 75 x B 38 x H 55 cm ) en alles inclusief het tam maken is redelijk goed gegaan. (Ze zullen nu 13-14 maanden zijn.)

In het begin zaten ze ook heel lief bij elkaar en poetsten en voerden ze elkaar. Maar nu sinds een paar weken vertoond het popje erg dominant gedrag en jaagt ze het mannetje het grootste gedeelte van de tijd weg.
Er zijn meerdere plekken waar ze in de kooi kunnen eten inclusief groente en fruit, maar zodra het mannetje ergens gaat eten jaagt het vrouwtje hem weg om vervolgens zelf niet eens daar te eten. Ook als het mannetje bij ons op de hand zat maakte ze een heel gemeen/jaloers geluidje. Of als we het badje erin hangen eist het vrouwtje het bad op voor zichzelf.

En nu zijn we zover dat het mannetje redelijk bang is en niet meer echt op de hand durft en niet echt meer fluit, soms als het vrouwtje niet in de buurt is fluit hij wel maar het is meer een hees geluid. Verder doet hij niet veel actiefs, het grootste gedeelte van de dag slaapt hij en als hij niet slaapt eet hij. Hij zit niet bol maar eet wel veel meer dan normaal, als hij de kans krijgt heel de dag door. Het mannetje wil graag dingen samen doen (zoals eten en badderen) maar het vrouwtje moet hier niks van hebben. Verder is het vrouwtje nog wel erg tam, stapt ze makkelijk op je hand en vliegt ze niet weg zolang ze niet bang is.

Ik maak me er ook een beetje druk om dat het mannetje misschien ziek is omdat hij zoveel eet en slaapt (maar niet bol zit).

Ik zou jullie dan ook graag om advies willen vragen? Hebben jullie ervaring met een soort gelijke situatie? En wat zou een oplossing kunnen zijn dat het vrouwtje niet meer zulk dominant gedrag tegen het mannetje vertoond?

Groetjes Yvonne




grasParkiet2

Ze zijn nu  1 jaar ongeveer dat betekend dat het popje ook geslachtsrijp is. Dit kan misschien verklaren. Verander je de inrichting van de kooi wel eens? Misschien wil dat helpen. En aan elke kant van dekooi een bakje met zaad hangen. Of misschien als je haar eruit haalt hem in de kooi rustig laten eten en dan zij er weer in en even alleen met het mannetje zodat die weer tammer word.
Mijn popje was en is nog wel eens dominant naar alle vogels maar mijn mannetje bleef maar terugkomen want ik tam. Maar nu ze 4 is bijna is ze wat rustiger. En ze heeft kennus gemaakt met een grotere dominante poo die haar achterna zat.  :P

Misschien helpt het ook om ze minder licht te geven op een dag. Dus dat je ze minimaal 10-12 uur laat slapen onder een donkerkleed of donkere kamer (ligt eraan waar ze staan)

Ik hoop dat iets helpt. Succes

Yvonnek

Hoi grasParkiet 2,

Heel erg bedankt voor je reactie!

Ja volgens mij is ze net broedrijp geweest, haar neusdoppen waren heel donker en zijn nu terug gekleurd naar een half wit/blauwe neusdop en de andere helft is nog donkerbruin. We hebben toevallig een paar dagen geleden de inrichting een beetje verandert. Er hing eerst een spiraalvormig touw in dat het hoogste punt in de kooi vormde, hier was maar plaats voor 1 parkiet bovenop dus nu is dit touw vervangen door een stok waar ze op gelijke hoogte kunnen zitten. Aan de buitenkant van de kooi hangen aan beide kanten een bakje voor. Daarnaast hebben ze in de kooi bovenin op 2 plaatsen dezelfde groente of fruit hangen en is er onderop een bak met voer met twee vakjes.

Als ik het vrouwtje eruit haal merk ik inderdaad dat het mannetje een stukje rustiger is, maar ze is heel oplettend en als je met hem bezig bent gaat ze van die jaloerse/gemene geluidjes maken en dan durft hij niet meer. Maar dan zullen we haar nog beter met iets bezig moeten houden.

Op het moment gaan er om 8u een doek over de kooi en deze gaat er s'morgens tussen 9-10u weer af. Vroeger waren ze dan altijd heel opgewekt. Nu is het vrouwtje meestal nog wel opgewekt maar het mannetje gaat als deze de kans krijgt gelijk eten en vervolgens gaat hij daarna weer slapen, en dit heel de dag door.

Ik ga het zeker proberen om wat het mannetje weer wat tammer te maken.

Groetjes Yvonne