Bijtende Tippy

Gestart door Tippy, oktober 05, 2014, 13:09:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tippy

Hoi allemaal,
Afgelopen donderdag (dus nu vier dagen geleden) hebben we Tippy gekocht van een vrouw die thuis parkietjes fokt. Ik vroeg aan haar of hij gelijk mee mocht of dat hij nog te jong was. Ze gaf aan dat hij zelfstandig at, nog wel pap kreeg met de hand maar dat hij wel mee mocht. Hij was ongeveer 6 weken oud. We konden Tippy toen wel goed oppakken en aaien. Donderdagavond was hij superlief en heeft hij een hele tijd bij een van ons gezeten. Vrijdagochtend is hij begonnen met bijten en dat is niet meer gestopt. Als ik alleen maar in de buurt kom van de kooi (zonder mijn hand erin te doen) begint hij wel te fluiten (angstig?) en zet hij zijn kopveertjes uit. Als we hem willen pakken bijt hij telkens. Ik heb hierover gelezen en dat we het gedrag moeten negeren en hem onze vuist geven. Dit doen we dus ook steeds. We trekken onze hand niet terug. Ik snap dat hij misschien even moet wennen aan ons, aan zijn nieuwe kooitje, aan zijn nieuwe omgeving e.d. maar hoe lang gaat dit duren? Ik heb die vrouw extra betaald zodat ik verzekerd was van een tamme parkiet en nu dit... Mijn zoontje is ook erg teleurgesteld helaas, hoe lang moeten we nog geduld hebben? En moet ik hem met rust laten zodat hij even kan wennen of gewoon uit zijn kooi pakken. Oja, hij kan ook nog niet vliegen, is dat normaal? Bedankt voor jullie antwoorden.

Kleintjes

Dat je parkietje zich heeft laten oppakken en aaien is logisch - arme diertje was totaal overdonderd door de nieuwe omgeving en situatie, weg van de vriendjes en familie.
Laat 't diertje eerst eens rustig wennen en ga dan rustig, stapje voor stapje, tam maken.

Parkietjes willen niet gepakt worden, ze zijn prooidieren, pakken = opeten (in hun ogen).

Parkietjes van 6 weken horen te kunnen vliegen. Zijn de veertjes geknipt? Mist hij veren? Misschien dat je 'n foto kunt plaatsen van de kleine vriend?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Tippy

Dit is een foto van Tippy.

Tippy

Deze is misschien duidelijker.

Tippy

Bedankt voor je antwoord. Ik wil niets overhaasten, dus hoe lang heeft hij ongeveer nodig om te wennen? Ik heb hem vandaag maar even met rust gelaten. Wel naast de kooi gezeten en rustig tegen hem gepraat.

Samm

Och jezus dit parkietje is veelste jong en volgens mij heeft die kruipers ziekte..
En het is uiteraard logisch dat die bijt als die word vastgepakt, het zou eerder ongezond zijn als die dat niet zou doen.. Lees dit forum goed door en bereid je de volgende keer met een aanschaf van een dier goed voor, een parkiet moet worden opgevoed en je moet wel weten hoe je dit op.de juiste manier doet.

Tippy

Beste Samm,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb me laten voorlichten door de fokker en dacht dat dat voldoende was. Deze fokker werd ook aangeraden door verschillende mensen, dus dan denk je dat je ergens koopt waar het goed is.
Bedoel je met te jong dat hij te vroeg uit het nest is gehaald? Vanaf hoeveel weken mogen ze dan uit het nest? De fokker zei 6 weken tegen mij, zolang hij of zij maar zelfstandig kan eten.

Wat kan ik nu nog doen? Heb net even gegoogled en zag dat de meeste vogeltjes hieraan overlijden. (kruipersziekte) Hij klimt wel goed, is erg actief in zijn hok en kan bij zijn eten en zijn drinken komen.

Sara

Dit parkietje heeft geen kruipersziekte, maar is nog maar een week of 4 oud. Het parkietje mocht dus helemaal nog niet weg gehaald worden bij de ouders! Ik vind dat hij er ook maar magertjes uitziet, ben je zeker dat hij al zelfstandig eet? Normaal gezien is dit op 4 weken echt nog niet helemaal het geval. Je kan best zo snel mogelijk dit kleintje terugbrengen naar de eigenaar zodat het terug ondergebracht wordt bij de ouders, want deze eigenaar heeft je echt wat wijsgemaakt.
Hopelijk gaat de eigenaar hiermee akkoord en accepteren de ouderparkietjes het nog. Als dit gebeurt kan je hem best terughalen over een week of 2-3. Dan pas zal dit parkietje sterk genoeg zijn en voldoende opvoeding van de ouders hebben meegekregen om het nest te mogen verlaten.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Tippy

Helaas mocht het niet baten. Tippy is zojuist overleden. Bedankt voor al jullie adviezen. Gr. Een verdrietig baasje.

Sara

Jeetje... Dan at hij waarschijnlijk dus echt nog niet zelfstandig, zoals ik al vreesde omdat hij er zo mager uitziet op de foto. Heel veel sterkte.
Ik zou trouwens zeker contact opnemen met degene waarvan je het parkietje gekocht hebt, zo'n praktijken kunnen echt niet. Hij heeft je belazerd met daarbij alle gevolgen van dien. Daarnaast zou ik daar zeker geen nieuw parkietje halen, maar dat was je waarschijnlijk ook niet van plan... Doe zeker wat opzoekwerk over hoe een zelfstandig parkietje dat ouder is dan 6-7 weken eruit ziet, voordat je nogmaals in de leugens van een kweker trapt. Nogmaals sterkte.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Kleintjes

Och jeetje dat arme hummeltje.

Zag net de foto's, 't snaveltje is nog roze en bij jonge vogels die oud genoeg zijn, is dit niet meer roze, maar oranje of zwartig.
Slechte zaak van de kweker, maar daar is niemand mee geholpen nu :(
Ik sluit me overingens aan bij Sara; melden bij de 'kweker' en geen (jonge) dieren meer halen bij die persoon.

Ook namens ons alle 9: sterkte met 't verlies van jullie kleine vriendje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Loeky

Wat verdrietig zeg dat Tippy overleden is! Sommige kwekers vinden het handelen helaas belangrijker dan de leeftijd waarop je een jong parkietje verkoopt! Ik zou het zeker melden bij de kweker en ook zeggen hoe je er emotioneel onder hebt geleden :'(

Sterkte! Denk ook eens aan een adoptieparkietje voordat als je overweegt om een nieuw parkietje aan te schaffen!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Tippy

Bedankt voor al jullie lieve, meelevende reacties. Ik ben er nog steeds verdrietig van en wil nog even wachten met een nieuw parkietje aanschaffen.
Ik denk dat hij inderdaad te jong was. Ik heb Tippy in een doosje in een dekentje gelegd en hem bewaard in de koelkast totdat we hem terug konden brengen naar de kweker. Gisteravond brachten we hem terug en die vrouw wilde ons gauw de deur uitwerken want ze had andere klanten binnen. Ik wilde gewoon mijn verhaal doen, dus die klanten stonden wel een beetje raar te kijken.

Lief ook dat sommigen van jullie een mailtje hebben gestuurd. Fijn forum is dit!

grasParkiet2

Misschien moet je de naam, adres en waar je ze hebt gevonden in een forum zetten zodat we daar moeten uitkijken omdat ze daar niet helemaal goed werken met te jonge vogels weg geven.

Ik weet trouwens niet of er al een forum bestaat met 'slechte' of .oogepast' kweekers en fokkers. Anders kan je er nu 1 starten.

Want dit is dierenled en mensenleed. En als we elkaar zo kunnen inlichten zorgen we ervoor dat de parkietjes niet de slachtoffers worden.

Parkieten-Freak

Citaat van: grasParkiet2 op oktober 08, 2014, 14:45:06
Misschien moet je de naam, adres en waar je ze hebt gevonden in een forum zetten zodat we daar moeten uitkijken omdat ze daar niet helemaal goed werken met te jonge vogels weg geven.

Ik weet trouwens niet of er al een forum bestaat met 'slechte' of .oogepast' kweekers en fokkers. Anders kan je er nu 1 starten.

Want dit is dierenled en mensenleed. En als we elkaar zo kunnen inlichten zorgen we ervoor dat de parkietjes niet de slachtoffers worden.

Nee, we gaan geen subforum openen met als onderwerp "slechte kwekers of fokkers".
Dit doen we niet omdat we een verhaal vaak maar van één kant horen. De kweker in kwestie kan zich niet verdedigen.
Klachten over kwekers kun je melden bij het moderatieteam. Als er meerdere klachten over een kweker komen, ben ik bereid om zelf contact op te nemen met de betrokken kweker.