Mijn parkiet is plots overleden, waaraan??

Gestart door Peddel, september 28, 2014, 22:35:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peddel

Hallo,

vorige week is heel onverwachts mijn parkietje van 7 jaar oud overleden. Ik snap echt niet waarom, ik heb geen veranderingen in zijn gedrag gezien. Toen ik vrijdag thuis kwam heeft hij nog gewoon lawaai zitten maken en de hele avond gebabbeld. Zaterdagochtend vond ik hem op de bodem van de kooi..
Ik vind het ontzettend zonde van dit mooie vogeltje, en ook zijn vriendje lijdt er behoorlijk onder. Het zou mij enorm helpen als ik zou weten wat de doodsoorzaak was. 7 Jaar is toch niet oud voor een vogel?

Een paar dingen die misschien van belang zijn:
- hij had een mooi verenpak. Een enkel stekeltje op zijn koppie gaf aan dat er binnen een paar weken weer geruid zou worden. Ik heb aan het lijfje geen bijzonderheden kunnen ontdekken.
- Vrijdag was hij nog springlevend: hij at goed, zat te babbelen en gedroeg zich niet anders dan anders.
- Hij leefde samen met één andere vogel. Die is nu alleen en heeft het duidelijk niet naar zijn zin (zit bol op twee pootjes, eet slecht en maakt nauwelijks geluid. Ik maak me zorgen om dit vogeltje; is dit rouw en gaat het over? Moet ik zo gauw mogelijk voor gezelschap zorgen? Is hij ziek?)
- Zijn dood was aan het einde van een logeerperiode van 2 weken van de hond van mijn tante. Kan dit er iets mee te maken hebben? Ik kan me het niet voorstellen, de hond heeft alleen de eerste tien minuten interesse in de vogels getoond en er hebben de afgelopen jaren wel vaker honden voor een kortere of langere periode bij ons gelogeerd. Dit zonder dat de vogels zich er ooit iets van aantrokken.
- Sectie kan niet meer omdat ik me te laat bedacht dat dat kon en hij nu al begraven is.


Nogmaals, het zou mij veel rust geven als ik wist waar dit plotse overlijden aan te wijten was. Wie kan mij hiermee helpen?
Bij voorbaat hartelijk dank!

Loeky

Wat naar zeg dat je parkietje zo plotseling is overleden. Helaas kan ik je niet zeggen waarom.
Zijn maatje is aan het rouwen en het beste is om er zo snel mogelijk ( mits jij er ook aan toe bent ) een nieuw parkietje bij te zetten.

De enige mogelijkheid om te weten wat er is, is sectie, maar je zei al dat je haar hebt begraven.

Veel sterkte gewenst!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Parkieten-Freak

Heel naar dat je vogeltje zo ineens is overleden. Erg verdrietig. :-[
Het is zo niet te zeggen wat de doodsoorzaak was. Daar heb je echt een sectie voor nodig.
Misschien kun je zelf wat zaken uitsluiten. Heb je afwijkingen gezien in gedrag, ontlasting, eetpatroon?
Het zijn vaak kleine kwaaltjes/afwijkingen die "er heel langzaam insluipen" en die je op dat moment niet direct opvallen maar achteraf soms wel.
Veel sterkte met dit verlies.


caroline65

Mijn parkietje was opeens benauwd,naar de da maar 2 uur later overleden. De da dacht aan een hartaanval. Misschien bij jou parkietje ook zoiets aan de hand

Iris7

Het klinkt alsof je andere parkiet ook ziek is. Bol zitten hoort niet bij 'rouw', maar duidt op ziekten. Waarschijnlijk had je andere parkiet het ook en heeft hij de ziekte doorgegeven.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).