grasparkieten los laten in huiskamer

Gestart door Rel, september 25, 2014, 21:43:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rel

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier. Nu heb ik een vraagje. In april dit jaar heb ik 2 grasparkieten gekocht. Ze hebben best een ruime kooi maar lijkt me wel leuk voor ze dat ze er eens uit kunnen maar ik durf dit niet goed aan. Ze zijn wel redelijk tam (komen trosgierst op mijn handen eten) maar ben bang dat als ze eenmaal los vliegen ze niet zelf terug gaan en ik ze achterna moet gaan jagen. En dit is voor beide partijen niet echt leuk lijkt me. Maak ik me onterecht druk? en zou het helpen om er een grote tak of speelboom naast te zetten? dat ze daar wat meer in de buurt blijven ipv in mijn plafondlampen te gaan hangen bijv?

aub graag jullie mening!

Samm

Parkieten moeten hun energie kwijt dus als je ze los laat vliegen dan geef je ze zeker een beter en leuker leven.
Een grote tak of speeltuin vindrn parkieten helemaal geweldig dus dit is zeker aan te raden.
Parkieten gaan vanzelf terug naar de kooi om te eten of te drinken dus de eerste paar keren moet je er wel tijd voor maken.
En dan kan je gaan oefenen dat ze buiten de kooi ook op je hand gaan zodat je ze erin kan zetten, je kan parkieten heel veel leren daar moet je gewoon even tijd en geduld voor maken, 2 van mijn mannetjes gaan de kooi in als ik naar de kooi wijs en zeg naar kooi! Dan doen ze dit, ben met de andere 2 nog bezig die zijn wat trager van begrip.. En veel belonen helpt echt!

Rel

Ok. Dank je wel! Ik ga dit binnenkort toch eens proberen

Rel

Nog even over dat belonen  en  trainen op aanwijzingen de kooi terug in te gaan: hoe doe je dat?

Samm

1 van de mannetjes wou toen de kooi niet in, die blijft je uitproberen en vervelend doen haha.. Dus ik was er klaar mee en ik loop naar 'm toe en zeg Cheff nou is het klaar naar de kooi nu! En ik wees naar de kooi en hij begreep het en ging naar de kooi.. En dat heb ik goed beloond en nu leert hij het aan de rest.. Dus het is moeilijk je tips te geven hierover omdat het eigenlijk toevallig zo liep.. Maar als je ze langer hebt dan voel je dat vanzelf ook wel aan hoe je zoiets kan leren.. Die van mij kunnen bijvoorbeeld ook pootjes geven en rondjes draaien, je rolt er vanzelf in.

Rel

Ik ga ermee aan de slag. Bedankt voor de tips!

josva

Is de eerste paar keren best lastig als je parkiet liever buiten de kooi zit, het is leuk om alles uit te proberen in het begin.

het ligt er echt aan hoe de parkiet zelf is, maar meestal weten ze de kooi wel te vinden

Ik heb er nu 2, waarvan de 1 alleen in de kooi wil blijven of erop (wel jammer maar het kan nog komen heb haar pas een week dus het komt vast nog wel met de tijd) de ander wil altijd wel buiten de kooi zitten maar gaat gewoon terug als ik dat wil

je kan ze als ze tam zijn makkelijk leren door ze op de vinger te zetten en naar de kooi te brengen en te zeggen "naar de kooi" of "kooi" en ze dan in de kooi te plaatsen. (En ze te belonen als ze een beloning gewend zijn)

Ga je parkiet niet vangen als hij terug moet. Dit kan hij of zij als een spelletje gaan zien of er bang van worden dat werkt je heel erg tegen. Kijk waar hij op reageert meestal als ze tam genoeg zijn en naar jou toe komen kan je ze alsnog terug plaatsen en als dat niet werkt kan je je parkiet benaderen en op laten stappen en naar de kooi brengen. Meestal als je de kamer donker maakt kan je de parkiet makkelijk vangen en terug plaatsen als het echt niet lukt om hem in de kooi terug te zetten (dit omdat ze nachtblind zijn)

Samm

Als je de kamer donker maakt zien ze niets zoals je al aangeeft, als je grasje dan gaat vliegen uit paniek kan die zichzelf verwonden door tegen dingen aan te vliegen dus dit gelieve niet doen!

Rel

Ik heb nog niet geprobeerd ze los te laten vliegen.  Ze zijn vrij tam maar wil ze net even wat beter trainen zodat het voor beide partijen makkelijker wordt . Ze komen zonder trosgierst op mijn handen zitten en onderzoeken elke cm maar het opstappen willen ze nog niet helemaal snappen. Als dit beter lukt laat ik ze pas loa. Vooral omdat er een niet kan vliegen wil ik deze niet steeds op hoeven jagen maar gewoon laten opstappen ala deze ergens lastig verstopt zit

josva

Je kan ook de kooi als overbodig beschouwen als ze niet terug willen (het is maar net wat kan en mag van jou)

Ikzelf heb tegenwoordig me parkieten overal waar ik zit om me heen.. snachts slapen ze niet meer in de kooi maar achter me op het randje van mijn bed. Het word lastig als ze zelf de kooi open kunnen maken maarja een parkiet kan best veel hebben tijdens het vliegen door de huiskamer en het kan geen kwaad als je alles zorgvuldig afdekt en de gordijnen dicht houd in het begin. Ze stoten vast wel ergens tegenaan maar dat gebeurd ze maar 1 keer en dan is het over. Ze moeten het zelf tenminste leren. Het enige wat jij kan doen is ze helpen door alles veilig te maken

Samm

Dat is erg gevaarlijk ze buiten de kooi laten slapen, dat jij dit risico wil nemen moet je helaas zelf weten, maar geef dit raad niet aan anderen.

josva

Citaat van: Samm op november 03, 2014, 09:52:48
Dat is erg gevaarlijk ze buiten de kooi laten slapen, dat jij dit risico wil nemen moet je helaas zelf weten, maar geef dit raad niet aan anderen.

En dat het gevaarlijk is: ze moeten het leren. Het enige wat jij kan doen is ze helpen door alles veilig te maken.

Samm

Dat gaat niet in het donker, ze zullen tegen de muren opvliegen hoe veilig je het ook maakt ze kunnen van alles breken en is het dus niet verantwoord en roekeloos.

josva

Nachtlamp = veilig desnoods licht aanlaten. Gordijnen openlaten etc. Maar jij wil hier over discusseren?

Samm

Ik wil hier zeker niet over discussiƫren, wat jij doet thuis moet je zelf weten heb ik weinig mee te maken, als je anderen het advies maar niet geeft, tenzij je er gelijk bij zet dat je de lampen aan moet houden en niet achteraf dan is het prima!

josva

Dan zal je moeten begrijpen dat het niet erom gaat dat ze niet zomaar daar slapen, maar dat geleerd hebben en het willen en dat ik ze erbij help

Kleintjes

#16
Geen geruzie alsjeblieft.

Wat betreft buiten de kooi laten slapen: Dat is inderdaad 'n onnodig risico. Als ze schrikkenm vallen ergens achter of bezeren zich, merk jij dat als je slaapt? Meestal niet. En de kans dat je per ongeluk boven op ze ligt is ook nog eens aanwezig. Maar goed, dat is off-topic.

On-topic:
Los laten vliegen is 'n genot voor je parkietjes, mits ze dit zelf willen. Ze hebben wel wat begeleiding nodig in huis, aangezien ze niet weten dat je niet door ramen kunt vliegen, of door spiegels. Muren; dat zijn ook van die vreemde dingen, net als plafonds. Ze zullen zich waarschijnlijk stoten tegen muren en plafond, maar dat komt wel goed. Ramen en spiegels in 't begin afdekken en steeds, beetje bij beetje, kun je de bedekking weghalen als ze los zijn.
Let wel altijd goed op, dat ze nergens achter of in kunnen vallen.

Terug de kooi in is meestal lastig, maar ervaring leert dat de meesten vanzelf terug gaan naart huis, daar is 't eten, hun 'bedje' en hun veilige haven. Als 't niet lukt, kun je de ruimte donkerder maken zodat ze rustiger worden, Dan kun je proberen de kooi voor te houden, of 'n stokje. Zo kun je ze ook terug zetten. Alleen als 't niet anders kan, voorzichtig met ;n doek pakken.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Rel

Was inderdaad een hele andere discussie geworden dan de bedoeling was maar iedereen bedankt voor de tips. Als ze tammer zijn ga ik dit zeker proberen!