Trillende vleugels

Gestart door CaptainCrash, september 12, 2014, 22:34:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

CaptainCrash

Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier op dit forum dus stel me meteen maar even voor. Mijn naam is Lisanne en samen met mijn vriend ben ik sinds een jaar de trotse eigenaar van een grasparkietje. Zijn naam is Crash. Hij vloog meteen vrolijk de woonkamer rond, is al goed gebekt en altijd lekker bezig.

Maar dan; sinds een maand of twee merk ik dat hij minder vliegt. Hij verliest hoogte (vliegt richting grond) of komt nét te laag uit bij zijn kooi en landt dus tegen de bak onder het tralies. Daarna klimt hij wel weer vrolijk omhoog en gaat dan vervolgens kletsend op zijn schommeltje zitten. Nu heb ik het een en ander gelezen over kruipersziekte, maar kan zich dat na een jaar ook pas uiten? Of heeft hij gewoon extreem lang last van de rui? (En is hij nu een beetje lui of een beetje bang omdat ie een tijdje slechter heeft kunnen vliegen?)

Ook merk ik dat hij de laatste tijd wat trilt met zijn vleugels. Hij tilt ze dan op (strekt ze niet) en trilt dan. Ook zijn snaveltje doet hij vaak open/dicht (lijkt op ademhalen of kauwen) zonder dat er geluid uit komt.

Ben vele fora langs gegaan maar nergens vind ik een duidelijk antwoord behalve dat mensen meteen roepen; "ga direct naar een goede vogelartst!" Aangezien Crash niet ziek oogt en vrolijk kletst, goed eet, en meteen bij je komt als je bij de kooi komt lijkt het me niet nodig meteen haastend richting vogelarts te gaan.

Crash krijgt een zadenmix, in zijn water doe ik een druppel vitamine en bij zijn speelboom is er altijd eivoer en grit te vinden. De kooi staat altijd open dus hij kan er altijd bij.

Maak ik me terecht zorgen of is er niks aan de hand?

Excuus voor dit hele verhaal, maar ik hoop dat er iemand is die mij gerust kan stellen!

Groetjes van Crash


Samm

Kruipers ziekte kan inderdaad later pas merkbaar en zichtbaar worden! Zou je een foto willen plaatsen van de achterkant van zijn rug en vleugels, en dit een week later nog eens doen zodat we eventueel verschil kunnen zien met uitval van bepaalde pennen.

CaptainCrash

Er vallen geen veerpennen uit. Er liggen hooguit kleine veertjes in zijn kooi.. Geen lange (grote) veren inclusief pen. Maar zal eens zien dat ik een foto kan plaatsen.

CaptainCrash

Hierbij een foto van Crash.


Samm

Ziet er normaal uit, dus wacht even af en goed opletten of je verschil ziet.

josva

Ik denk zelf als ik het zo lees dat het beestje toch ergens last van heeft.

het trillen van de vleugels ken ik niet, maar het snaveltje open en dicht duidt aan dat de luchtvochtigheid best hoog is in huis. Dit heeft echt veel effect op het beestje en het vliegen (hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe sneller ze moe worden) dus dat kan ook het vleugeltrillen verklaren.

Zet s'avonds de ramen ietsje vaker open dit zou moeten helpen

CaptainCrash

Citaat van: Samm op september 14, 2014, 11:22:32
Ziet er normaal uit, dus wacht even af en goed opletten of je verschil ziet.

Nu een paar weken later nog geen verschil te zien. Crash vliegt wel korte stukjes en dit blijven we maar mooi oefenen. Hij heeft af en toe al een gekke bui en vliegt dan plots wat verder weg, maar echt hoogte maakt hij nog niet. Het trillen doet hij nog wel eens, maar kan dat ook meer intimidatie zijn? Hij is namelijk ook erg  verliefd op zijn kralensnoertje  :P