Hoe twee parkietjes tam maken ?

Gestart door Leeneke, augustus 13, 2014, 19:51:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeneke

Hallo,

Ik heb sinds twee weken twee parkietjes, een mannetje en een vrouwtje.
Had gehoord ze zeker 10 dagen te laten wennen aan hun nieuwe (grote) kooi maar ik zou ze graag willen laten vliegen en ze wat tammer maken.
Heb al een paar dagen na mekaar mijn hand in de kooi gestoken met wat snoepzaad erop, echter zonder resultaat. Kan me voorstellen dat je geduld moet hebben maar hoeveel geduld ? Twee weken, drie weken, doe ik iets mis ?
Is het ook niet zo dat je ze best pas laat vliegen wanneer ze op je vinger durven zitten ?
Stel dat ik ze nu al laat vliegen, gaan ze uit zichzelf weer hun kooi in gaan ? Ben bang dat dit niet het geval zou zijn en hen pakken zie ik niet zitten en zal voor de beestjes zeker niet goed zijn.
Alle tips welkom ivm wat tam maken en laten vliegen.  ;D

Groetjes, Leeneke
Flor en Fientje

Leeneke

Niemand die tips kan geven ??  :(
Ik durf ze niet te laten vliegen wanneer ik niet zeker weet dat ze uit zichzelf weer naar hun kooi gaan...

JudithO

Je kunt ze op zich best laten vliegen, maar neem daar echt ruim de tijd voor. Ik heb ze de eerste keer moeten vangen met een net, omdat ze na 6 uur nog de kooi niet terug hadden gevonden.
De keer erna vonden ze de kooi wel terug. Het gaat steeds beter.
Alleen heb ik er maar 1 van de 2 die op mijn hand komt, en zij vliegt weer weg zodra ik in de buurt van de kooi kom. Ik moet dus steeds snel de kooi dicht doen als ze in de kooi zijn gegaan. Dit hebben ze trouwens ook snel in de gaten, zodra ik opsta, zitten ze alweer buiten.

Tam maken werkt beter met trosgierst dan snoepzaad, omdat je met trosgierst niet gelijk je hand zo dicht naar ze toe hoeft te bewegen. Je kunt met trosgierst de afstand steeds inkorten of vergroten.