kortwieken?

Gestart door faantje, juni 01, 2014, 10:17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

faantje

hey iedereen,

over een paar weekjes ga ik mijn nieuwe halsbandparkiet ophalen en ik zit met een grote vraag in mijn hoofd.
Ik wil mijn parkiet niet ongelukkig maken voor mijn gemak dus ik wil doen wat het beste is voor hem.

Wij hebben een huis met veel ramen dus ik ben erg bang dat hij tegen de ruit aan vliegt als ik hem niet kortwiek. Ook hebben wij een hele leuke mooie tuin waar ik veel zit en ik denk dat hij later graag wilt spelen  alleen als hij de boom in vliegt ben ik bang dat ik hem kwijt ben.

Als ik het dus niet doe ben ik bang genoodzaakt te zijn hem binnen te houden en alleen maar uit zijn kooi te halen als alle gordijnen zijn gesloten wat dus veel minder speeltijd zal zijn.

dus de vraag is?
Heel veel spelen en bij mij zijn maar niet kunnen vliegen?
OF
Wel kunnen vliegen maar maar veel minder uit zijn kooi en nooit naar buiten?
OF
in de zomer als ik veel buiten ben kortwieken en in de winter niet. of zou dit verwarrend voor hem zijn?

Nogmaals, ik speel t liefst veel meer met hem maar het gaat mij erom waar HIJ gelukkig van word, en ik ben bang dat dat niet zijn kooi is

EliseAvi

NIET kortwieken. Ik vind dat als je een huisdier wilt dat niet weg kan vliegen maar voor een cavia moet kiezen. Een vogel is immers gemaakt om te vliegen.

Het tegen de ramen vliegen kan voorkomen worden door vitrage of gordijnen die je elke keer een stukje verder open doet. Werkt echt prima en hij leert vanzelf wel dat hij daar dus niet doorheen kan.

Dan over het mee naar buiten nemen. Mijn grasjes zitten zomers graag buiten, maar dan wel in hun kooi en alleen als er iemand bij is. Ook al zijn ze nog zo tam, ik zou ze nooit buiten los laten. Niet alleen vanwege het wegvliegen, maar ook vanwege roofvogels enzo.

Er is dus geen noodzaak om je parkiet te laten kortwieken!

karin v h

Een vogel heeft vleugels gekregen om te vliegen, niet om te kortkwieken.
Dan kun je misschien beter een konijn nemen wat je mee de tuin in kunt nemen.
Er is hier al veel over geschreven.
Je kunt in het begin het raam afplakken als je hem loslaat zodat hij er niet tegenaan vliegt.
Hij moet even de omgeving leren kennen en als hij eenmaal de omgeving kent zal hij er ook niet meer zo gauw tegenaan vliegen.
Sommigen plakken het af of hangen er iets voor. Ik heb ook grote ramen in het begin vliegen ze er tegenaan, nu is het wel zo ze hebben nog niet zoveel vaart dus heel hard vliegen ze er ook niet tegenaan. Een mus die buiten tegen jouw raam aanvliegt heeft een enorme vaart. Een parkiet die in de kamer rond vliegt heeft nog geen echte vaart. Maar ik zou zeker in het begon als je met hem gaat vliegen stroken op de ramen plakken maar zeker niet kortkwieken.
Als je van het zomer naar buiten gaat dan laat je hem in de kooi zitten, desnoods zet je dan lekker de kooi buiten neer als hij niet te groot en te zwaar is. ;)
Persoonlijk zie ik het altijd een beetje als het amputeren van een been, ik heb mijn benen ook gekregen om te lopen en niet om te amputeren - beetje grove gedachte maar eigenlijk is het wel zo. >:(