Pyrrhura: Free flight aanleren?

Gestart door GerBoer, mei 27, 2014, 10:56:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GerBoer

Goede morgen parkietenfreaks,

Sinds 25 maart heb ik twee mooie Pyrrhuras, man en wijf, toen ik ze kocht waren ze net 31/2 week oud en heb ze zelf nog 4 weken met het spuitjes gevoed. Begonnen was ik met 5 voedingen en heb dit langzaam afgebouwd tot nul, dit merk je dan wel vanzelf omdat ze op een bepaalde tijd het spuitje niet meer accepteren. Nu zal ik wel weer een hoop negatieve reacties krijgen over het pappen van vogeltjes maar ik doe dit al jaren zo en echt nooit een probleem gehad echter wel zeer tamme en lieve vogels.
Ik zal een paar foto,s bijvoegen dan oordelen jullie maar zelf!!
Mijn Pyrrhuras zijn nu 101/2 week oud en een lust voor het oog en de kattekwaad die ze met de honden uithalen, wij lachen ons tranen.....fantastisch. Ik heb al vanalles aan vogels gehad maar dit spant de kroon. Hetkoste veel energie...maar dan heb je ook wat.
Twee weken geleden vlogen ze op de camping weg na hun eerste les free flight, nou letterlijk freeflight....auf wiedersehen en weg.. :-[. Maar de pineapple kwam al naar 10 min. terug maar de hypoxantha vond het toch net even mooier en bleef dan ook ruim 2 uur weg, al lang de moed opgegeven en opeens was hij weer in de buurt en kwam op het voer af dat ik gestrooid had zo eind goed al goed maar voor mij geen freeflight meer of er moet mij al iemand willen uitleggen hoe ik dit goed moet aanleren??
Schreeuwen op de kooi dat doen ze nu de laatste twee dagen ze zijn verwent en willen er de hele dag uit maar dat gaat niet dus moeten ze nu leren dat ze er alleen uit kunnen als het ons uitkomt dus negeren dat schreeuwen, ofschoon het moeilijk is en ik de neiging heb om ze hun zin te geven maar dat is fout dus even de oordopjes in...haha...
veel plezier met de foto's
mvg. Ger...



Kleintjes

Als je freeflight wilt aanleren, zul je waarschijnlijk een via Google kunnen zoeken.
Ik heb er wel eens van gehoord en over gelezen, maar zie er eigenlijk geen voordeel van. Okay, ze kunnen buiten los vliegen - maar dat weegt niet op tegen de gevaren (Roofvogels, katten, verkeer, etc.); parkieten en papegaaiachtigen zijn prooien.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

grasParkiet2

#2
HEy!!


Ik heb ook 2 groenwangparkietjes. en die vliegen buiten met mij rond :P

Ik zou graag willen weten waar je woont dan kunnen we misschien een keertje afspreken voor een kennismaking en laten zien hoe ik dat heb gedaan.

je kan een mailtje sturen naar

*KNIP* PBtje sturen is beter, tenzij je op spam zit te wachten ;)

Parkieten-Freak

Citaat van: grasParkiet2 op juni 12, 2014, 12:55:17
HEy!!


Ik heb ook 2 groenwangparkietjes. en die vliegen buiten met mij rond :P

Ik zou graag willen weten waar je woont dan kunnen we misschien een keertje afspreken voor een kennismaking en laten zien hoe ik dat heb gedaan.

je kan een mailtje sturen naar

*KNIP* PBtje sturen is beter, tenzij je op spam zit te wachten ;)

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Ik zou zeggen: deel je kennis met ons.


grasParkiet2

hihi,

ten eerste moet het een grotere vogel zijn als een grasparkiet. Moeten ze je overal volgen in huis en houden van vliegen. Je moet een soort roep met ze leren. Daar mee wil ik zeggen als je bijvoorbeeld fluit of hun naam roept dat ze terug roepen en je dan weet waar ze zijn. Ook moet je echt vertrouwen er in hebben dat ze terug komen. En kan je het beste beginnen op een open veld zonder bomen dat je alles goed kan zien . ivm roofvogels.  Je moet ze leren niet bang te zijn van andere overvliegende vogels anders vergeten ze jou en zijn ze weg. Ken hun absolute favoriete eten waarmee je ze kan belonen en/of lokken.

En ten eerste BEGIN IN HUIS met op commando komen. Als ze dat goed doen kan je naar bijv. een grote hal. En daarna pas naar een open veld.

Mijn grasparkiet is ook al 3 keer buiten ontsnapt, vloog een rondje rond het huis en ging voor in de boom zitten praten met een koolmeesje. Toen die niet meer moe was en ik met zijn favoriete appel rond liep en hem riep kwam die elke keer na nog geen 10 min terug om te eten. (dit wil niet zeggen dat ik hem los ga laten) Hij is veel te klein en een lekker prooitje.
Pyrrhura's en alles wat groter is zijn beter.

Nog een paar tips:
- Let goed op roofdieren: honden, katten kraaien, eksters, roofvogels
- let goed op de wind, te harde wind en ze waaien de boom in.
- Niet gooien, ze moeten zelf komen als je roept anders vinden ze het niet leuk.
- Vlieg bij voorkeur met meer vogels, hou 1 bij je terwijl de ander vliegt zodat ze elkaar kunnen roepen als de ander in de boom zit. (dan komen ze meestal naar hun vriendje terug)
- Wees geduldig en enthousiast als die terug komt.

Vragen kan je altijd stellen.
Misschien ga ik deze zomer goed met ze trainen en een cursus/training voorbereiden. Dan kan ik bijvoorbeeld een keer een cursus dag organiseren waar ik de tips kan laten zien. En je met je eigen vogels kan komen vliegen. Dan huur ik een loods en beginnen we binnen.

(als iemand hier interesseren in heeft dan hoor ik het graag dan weet ik of het een goed idee lijkt?)  :D

Parkieten-Freak

#5
Je hebt er goed over nagedacht en jouw plan van aanpak zal zeker werken voor tamme, grotere vogels (minimaal valkparkiet grootte).
Dit kun je (zoals je zelf al aangeeft) inderdaad beter niet doen bij kleine grasparkietjes. Ik herinner me nog het verhaal van een mevrouw uit Amsterdam. Haar grasparkiet stond op een zomerse dag buiten (in zijn kooi). Het deurtje zat niet goed dicht en de grasparkiet ontsnapte en vloog naar een boom. Binnen 5 minuten werd de vogel gepakt door een kraai en afgelopen was het........ :-\


grasParkiet2

Dat is zeker zielig. Daarom ook geen badjes of bakjes aan de kooi als die mee naar buiten gaat. Als die er afvallen is die ook zo weg.

grasParkiet2

Als iemand interessen heeft voor free flight en je woont in omgeving uden (noord-Brabant) dan kan ik iets laten zien en tips en truckjes geven.