Kruiper of niet?

Gestart door ParkietLover_XOXO, mei 26, 2014, 19:35:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ParkietLover_XOXO

Hallo

Ik heb een Engelse grasparkiet van 5 jaar die ik nu al 2 jaar heb.
Ze kan niet vliegen en mensen die haar hadden wouden haar niet meer, dus ik nam haar mee.
nu lees ik heel veel over vogels met kruiperziekte dat ze hun "pennen" kwijtraken.
Mijne heeft dat totaal niet!

Dus mijn vraag is, is mijn vogeltje een kruipertje?

Kleintjes

Waarom zou je dan aan kruipersziekte denken?

Vaak kunnen parkieten en andere siervogels slecht vliegen door gebrek aan conditie. Als ze lang niet of weinig gevlogen hebben, dan verzwakken hun vliegspieren en is hun algehele conditie net zo slecht als dat van 'n oud mensje dat normaal nooit wandeld en ineens de Vier Daagse gaat wandelen: gaat meestal fout. Conditie moet je opbouwen, en dat duurt z'n tijdje.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Natas1234

Hoe ziet het vogeltje eruit? Ik heb zelf ook een kruipertje gehad en je kan het zeer goed aan ze zien. Hun veren zien er anders uit
en ze missen vaak de slagpennen om te kunnen vliegen.
Ik heb een foto bijgevoegd van mijn kruiper (de groene parkiet). Als je parkietje hier qua veren helemaal niet op lijkt, dan is de kans dat het kruipersziekte heeft ook een stuk kleiner.
Als het wel kruipersziekte heeft, ben je verder van huis. Deze ziekte zorgt voor een verminderde weerstand bij je vogeltje waardoor hij snel infecties kan oplopen (zo ben ik mijn vogeltje kwijtgeraakt). Daarnaast is het een zeer besmettelijk virus onder vogels, dus als je ooit een andere parkiet erbij neemt, of een parkiet in de kooi van jouw kruiper laat komen, kan hij het virus bij zich dragen voor heel zijn leven. Daar moet je dus wel eventueel rekening mee houden.
Maar dit is natuurlijk alleen het geval als het echt een kruiper is ;)

parakeet

Ik heb ook ooit een parkietje gehad dat niet kon vliegen maar er wel (redelijk) normaal uitzag.
Bij het broeden bleek het wel een kruiper te zijn, ondanks dat hij geen nest had, had ik in alle andere nesten kruipers.

Resultaat: alle vogels naar iemand gebracht die niet kweekt met ze.

Ik denk dat het best wel is een kruiper kan zijn dus.
maar een foto is inderdaad handig